کشف ساختارهای نامرئی عظیم‌الجثه در کهکشان راه شیری

محققان موفق به کشف ساختارهای نامرئی بسیار عظیمی شده‌اند که در کهکشان راه شیری مخفی شده‌اند.

کشف ساختارهای نامرئی عظیم‌الجثه در کهکشان راه شیری

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، این ساختارها بسیار بزرگ هستند و به نظر می‌رسد که بزرگی آن‌ها به اندازه مدار چرخش زمین به دور خورشید است، این امر می‌تواند به بررسی وجود خوشه‌های مواد گم شده در جهان که به نام «باریون گم شده» معروف است کمک کند.

ستاره‌شناسانی که در تلسکوپ پارک رادیوئی مرکز CSIRO در شرق استرالیا فعالیت می‌کنند موفق به این کشف شده‌اند، این مطالعه جدید که در مجله Science به چاپ رسیده، به شناسایی اندازه و شکل این ساختارها کمک زیادی کرده است.

به نظر می‌رسد که این ساختارها شامل خوشه‌های بسیار بزرگی هستند که از یکسری مواد خاص احتمالا ابرهایی از گازهای خنک، تشکیل شده‌اند که در گازهای رقیق بین ستاره‌ای واقع شده‌اند. این ساختارها شکل‌های طاق مانندی دارند و محققان آنها را به صورت ماکارونی یا فندق توصیف می‌کنند که ماده‌ای سطح خارجی آن‌ها را پوشانده و در مرکز توخالی هستند، برخی از آنها نیز ساختار ورقه‌ای دارند.

این که این ساختارها از کجا آمده‌اند یا چه مدت است که در کهکشان هستند هنوز یک راز است، اما محققان بر این باورند که احتمالا هزاران ساختار مشابه اینها در کهکشان وجود دارد.

دینامیک از فیزیک چهارم ریاضی