تحلیل سؤالات دام‌دار: گرایش‌های مهم در طراحی درک مطلب عربی (1)

سعی داریم با بررسی آزمون‌های سراسری و کانون، دام‌های متداول سؤالات درک مطلب را استخراج نموده و به‌صورت کاملاً کاربردی، نکاتی در اختیارتان قرار دهیم که امیدواریم تأثیر آن را مشاهده نمایید.

در کنکورهای سراسری، 9 سؤال از مجموع 25 سؤال درس عربی، مربوط به درک مطلب است و چون این قسمت دارای  ماهیت چالشی است، نقش مهمی در افزایش تراز داوطلبان دارد. پس بدیهی است که توجه و تلاش بسیاری را طلب می‌کند.

سعی داریم با بررسی آزمون‌های سراسری و کانون، دام‌های متداول سؤالات درک مطلب را استخراج نموده و به‌صورت کاملاً کاربردی، نکاتی در اختیارتان قرار دهیم که امیدواریم تأثیر آن را در پاسخ‌گویی به سؤالات درک مطلب در آزمون آینده، شاهد باشید.

سؤالات درک مطلب، از 3 بخش تشکیل شده‌اند:

1) سؤالات مفهومی از متن: 4 سؤال

2) سؤالات تشکیل (حرکت‌گذاری): 2 سؤال

3) سؤالات تحلیل صرفی و اعراب: 3 سؤال

در سه مطلب جداگانه، هریک از این سه بخش را به‌طور کامل بررسی خواهیم نمود:

بخش اول: سؤالات مفهومی از متن

در این بخش، گرایش جدید بر استدلال و استنباط از گفته‌های متن، ترکیب و ارتباط بخش‌های مختلف متن و بیان مفاهیم متن با ادبیات جدید استوار است و این‌طور نیست که عین متن را در سؤالات بپرسند.

دام‌های رایج در این بخش به شرح زیر است:

1) از دام‌های رایج این بخش، استفاده از مفاهیم متن و جاگذاری یک کلمه‌ی نادرست (کلمه‌ای نادرست مطابق متن که توجه دانش‌آموزان به آن کم‌تر است!) در میان گزینه است.

به مثال زیر دقّت کنید:

تحلیل سؤالات دام‌دار: گرایش‌های مهم در طراحی درک مطلب عربی (1)

تحلیل سؤالات دام‌دار: گرایش‌های مهم در طراحی درک مطلب عربی (1)

تحلیل سؤالات دام‌دار: گرایش‌های مهم در طراحی درک مطلب عربی (1)


طراح سؤال، با هوشمندی کلمه‌ی «ذَکَر: مذکّر» را در میان گزینه گذاشته است و تمام محاسبات دانش‌آموز را به هم ریخته است!

پس: مراقب کلمات نادرست پنهان باشید!


2) از دام‌هاي رايج در سؤالات مفهومي درک مطلب اين است که دانش آموزان يک موضوع را با موضوعي که در جملات مجاور در متن آمده است، اشتباه مي‌گيرند، و تنها کليدواژه اي از موضوع در ذهنشان مي‌ماند و نه مفهوم دقيق مذکور در متن.

یعنی کلمه‌ی همسایه باعث گمراهی و گرایش به یک گزینه‌‌ی نادرست می‌شود.

تحلیل سؤالات دام‌دار: گرایش‌های مهم در طراحی درک مطلب عربی (1)

تحلیل سؤالات دام‌دار: گرایش‌های مهم در طراحی درک مطلب عربی (1)


چون در خط چهارم متن جمله‌ی همسایه‌ی «أفضلها هی...»، جمله‌ای است که راجع به «الجزیرة العربیّة» صحبت کرده است، دانش آموز سریعاً به سمت این گزینه‌ی دام (گزینه‌ی 1) می‌رود و جدایی این دو جمله را موردنظر قرار نمی‌دهد.

پس: جملات همسایه را دقیق بخوانید! طراحان روی جملات همسایه تمرکز می‌کنند و گزینه‌‌ی دام طرح می‌کنند.


3) طراح گاهی در طراحی گزینه‌ها، ادبیاتِ طرح کردن یک موضوع در متن را تغییر می‌دهد و بدین وسیله دانش آموز را به خطا می‌اندازد.

به مثال زیر دقّت کنید:

تحلیل سؤالات دام‌دار: گرایش‌های مهم در طراحی درک مطلب عربی (1)

تحلیل سؤالات دام‌دار: گرایش‌های مهم در طراحی درک مطلب عربی (1)

تحلیل سؤالات دام‌دار: گرایش‌های مهم در طراحی درک مطلب عربی (1)


اگر خوب دقت کنیم میبینیم کودک اصلا قصد نداشت که پرتقال را بیرون بیاورد، فقط نمی‌دانست پرتقال چه‌طور وارد شیشه شده است، طراح ادبیات متفاوتی از متن را در گزینه‌ها بیان کرده و داوطلبان را در دام انداخته است!

پس: مراقب مفهوم‌های شبیه متن، اما با ادبیات متفاوت باشید!


4) يکي از تکنيک‌هايي که در متن‌خواني بايد توجه شودتوجه به قيودي (فقط، تنها، همه‌ی، همیشه و …) است که در گزينه‌ها می‌آید. در  گزینه‌ی «1» سؤال زیر کلمه‌ی «جمیع: همه‌ی» به‌کار رفته در صورتی که در متن از کلمه‌ی «أکثر: بسیاری» استفاده شده بود و همین سبب به دام افتادن برخی دانش‌آموزان شده بود.

به مثال زیر توجه کنید:

تحلیل سؤالات دام‌دار: گرایش‌های مهم در طراحی درک مطلب عربی (1)

تحلیل سؤالات دام‌دار: گرایش‌های مهم در طراحی درک مطلب عربی (1)

تحلیل سؤالات دام‌دار: گرایش‌های مهم در طراحی درک مطلب عربی (1)


پس: با ديدن قیدها در گزینه‌ها،  بايد شک کرد که ايا اين در متن وجود دارد  يا نه!


(برای دو بخش دیگر نیز مطالب به زودی در سایت قرار می‌گیرد.)

فایل های ضمیمه
پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

در بین قبولی هایم کدام رشته را انتخاب کنم ؟
تغییر رشته دادن در یک دانشگاه چه ضوابطی دارد؟

باسخ به سوالات شما در زمینه تکمیل ظرفیت ، انتخاب نوع دانشگاه (سراسری ، آزاد ، پردیس ، غیرانتفاعی ) ، انتقالی و مهمان ، رزرو دانشگاه ، کارنامه سبز و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون کد
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب