سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 9 بهمن 94 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 9 بهمن 1394را در زیر بخوانید...



موضوع: نیم سال دوم آغازی مهم تر

چگونه در نیم سال دوم پیشرفت کنیم؟

در این جلسه یک الگوی تفکر و مدل برنامه ریزی به شما ارائه می دهیم. اگر در نیم سال دوم بتوانید به خوبی برنامه ریزی کنید می توانید پیشرفت کنید. شما ممکن است بخشی یا تمام این مدل را اجرا کنید.

الگوها و مدل های تفکر آیا ذهن ها را کلیشه ای می کنند یا به نحوه ی تفکر نظم می دهند و باعث بهبود روش تفکر می شوند؟

برای اجرای جلسه های 5 نفره حتما و به صورت دقیق این الگو را اجرا کنید. در هر بخش از این مدل مشخص کنید که آیا آن را کامل اجرا خواهید کرد یا کدام بخش های آن را اجرا خواهید کرد.

مطالعه‌ی روش‌مند سبب موفقیت بیشتر شما می شود و تاکید ما بر مطالعه‌ی روش‌مند شماست.

کسانی در نیم سال دوم بیشتر پیشرفت می کنند که ذهن واضح و شفاف داشته باشند و بتوانند روش های موفق خودشان در نیم سال اول را بیان کنند.

در این مدل به دو بخش نگاه به گذشته و نگاه به آینده اشاره داریم.

نگاه به گذشته

باید نگاهی به گذشته و عملکرد خود داشته باشید. در این راستا ابتدا دستاوردهای خود را در حوزه‌های زیر مشخص کنید:

درس

کتاب

مبحث

سوال

5 نوع درس خودتان را مشخص کنید. این 5 نوع عبارتند از:

نوع اول: نقاط قوت پایدار

نوع دوم: نقاط قوت

نوع سوم: درس‌هایی که نیازبه اندکی تلاش دارند.

نوع چهارم: درس‌های نوسانی

نوع پنجم: درس‌هایی که نیازبه تلاش جدی دارند.

 نقطه‌ی قوت پایدار شما در مقایسه با نقطه‌ی قوت شما پایدارتر و همیشه عالی است. مثلا اکثر دانش‌آموزان کلان‌شهرها در درس زبان به دلیل این‌که کلاس زبان می‌روند، این درس نقطه‌ی قوت پایدار آن‌هاست. وقتی در هیچ شرایطی هرگز در درسی کمتر از 6 از 10 نبوده‌اید و به آن درس بسیار مسلط باشید آن درس نقطه‌ی قوت پایدار شماست.

نقطه‌ی قوت درسی است که معادل هم‌ترازهای خودتان هستید و اگر آن درس را نخوانید ضعیف می‌شوید.

در این دو نوع درس‌ راهکارهای موفق خودتان را بیان کنید. در مورد این راهکارها، هر دانش‌آموزی که ذهن واضح و شفاف‌تری داشته باشد موفق‌تر می‌شود.

برای یافتن راهکارهای خودتان، با خانواده‌تان نیز گفتگو کنید. گفتگو با خانواده ذهن شما واضح‌تر می‌شود.

خودتان نیز به تفکر بپردازید و ناظر عملکردهای خودتان باشید و خودتان را ارزیابی کنید.

برای جلسه‌ی 5 نفره‌ی بهمن شما باید در منزل مشخص کنید که در کدام دروس موفق بوده‌اید و دستاوردهای خودتان را به همراه راهکارهای خودتان مشخص کنید.

کارنامه‌ی 5 نوع درس را به شما ارائه کرده‌ایم. درس‌های تلنگری درس‌هایی هستند که در آن‌ها خیلی قوی نیستید ولی با اندکی تلاش موفق می‌شوید. درس‌های نوسانی درس‌هایی هستند که در آن‌ها یک بار خوب و بار دیگر ضعیف هستید و نوسان می‌کنند. در درس‌های نیاز به تلاش، شما همواره از همترازهایتان ضعیف هستید.

دوره‌ی نوروز زمانی است که اگر در آن زمان آن مباحث را جبران نکردید دیگر بهتر است و به شما توصیه می‌کنیم که کاندیدای حذف شوند. کارنامه‌ی 5 نوع درس را در سایت و در صفحه‌ی شخصی خودتان می‌بینید.

نگاه به آینده

در نگاه به آینده یک توصیه‌ی بسیار جدی دارم که عبارتست از: آینده را در حد دو پروژه‌ی پنجم و ششم در نظر بگیرید. دوران طلایی نوروز مهمترین ایستگاه جبرانی است. به اولیا و دانش‌آموزان توصیه می‌کنم در عید مسافرت نروید. دانش‌آموزان می‌توانند 2 روز را در عید تعطیل کنند. در زمان سال تحویل هم درس نخوانید چرا که به بهانه‌ی این که در آن زمان درس می‌خواندید ممکن است زمان‌های زیادی را تلف کنید.

تا انتهای سال، 4 پروژه داریم که فعلا فقط برای دو پروژه‌ی 5 و 6 هدف‌گذاری کنید.

پروژه‌ی 5: آغاز نیم‌سال دوم

پروژه‌ی 6: دوران طلایی نوروز

پروژه‌ی 7: پایان نیم‌سال دوم

در مورد پروژه‌ی 7 به شما اخطار می‌دهم این پروژه خطرناک‌ترین پروژه برای کنکوری‌هاست چون برخی از دانش‌آموزان در این پروژه از برنامه جدا می‌شوند و آَشفته می‌شوند و بسیاری از رتبه‌ها در این پروژه جابه‌جا می‌شوند.

پروژه‌ی 8: دروان جمع‌بندی

بعد از عید دو آزمون دارید (7 و 20 فروردین) که نتیجه‌ی آن‌ها با دو آزمون 25 دی و 9 بهمن مقایسه خواهند شد.

حالا چقدر می‌خواهید در برنامه‌ریزی دقیق شوید. در حد درس؟ در حد کتاب؟ در حد مبحث؟ ما برای هر کدام از این موارد، ابزار در کانون ارائه می‌دهیم.

کارنامه‌ی مبحثی جدید را امروز رونمایی می‌کنیم و بسیاری از شما آن را در صفحه‌ی شخصی خود دیده‌اید. برای هر مبحث وضعیت شما در این کارنامه مشخص شده است. در این کارنامه "علامت مساوی" به معنی این است که با هم‌ترازهای خودتان در یک سطح هستید. در این کارنامه رنگ‌های آبی برای درس‌هایی است که از همترازهای خودتان 2 یا بیشتر از دو تا بهتر زده‌اید.

در تابلوی نوروزی از این کارنامه استفاده می‌کنید و آن را تکمیل می‌کنید. باید در حد شخصیت آموزشی خودتان هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کنید.

با کارنامه ی مبحثی می توانید هر مبحث را رنگ کنید و مشخص کنید که کدام مبحث را باید بیشتر مطالعه کنید .

اولویت بندی درس ها ( پنج نوع درس) و اولویت بندی مبحث ها را با توجه به شخصیت آموزشی خودتان انجام دهید . برخی از این موارد را در این‌جا ذکر کرده‌ایم:

 اولویت دادن به ساده ها ، اولویت دادن به نقاط قوت ، اولویت دادن به درس های چالشی ، اولویت دادن به جبران ضعف ها ، یا اولویت های تلفیقی .

همین امروز مشخص کنید که اولویت اول شما کدام‌یک از موارد بالا است؟ لزوما هم روش‌های افراد مختلف با هم یکسان نیست. پشتیبان هم نباید یکی از این اولویت‌ها را به دانش‌آموزان تحمیل کنند. وظیفه‌ی پشتیبان‌ها و مشاوران و اولیا این است که شخصیت آموزشی دانش‌اموزان را کشف کنند و مناسب با آن راهکار مناسب را در مشورت با دانش‌آموز انتخاب کنند. بهترین خودتان باشید.

دانش‌اموزان و برخی از اولیا بیان کردند که اولویت خود را به چه اختصاص خواهند داد که صحبت‌های آن‌ها در زیر آمده (اولیا مواردی را که خودشان اولویت قرار می‌دهند را ذکر کردند‌):

اولویت من توجه به درسی است که در آن قوی هستم.

از ضعف‌هایم آغاز می‌کنم و آن‌ها را رفع می‌کنم.

پدر یکی از دانش‌اموزان: از چالشی‌ها آغاز می‌کنم.

مادر یکی از دانش‌اموزان: از نقاط قوت آغاز می‌کنم.

از نقاط چالشی و سپس نقاط قوت آغاز می‌کنم.

مادر یکی از دانش‌آموزان: بسته به زمان تصمیم می‌گیرم. اگر زمان من اندک باشد از نوسانی‌ها آغاز می‌کنم.

و اما تا چه حدی می‌خواهید دقیق شوید؟ اگر در حد سوال می‌خواهید دقیق شوید موارد زیر در اختیار شما هستند:

سوال های دام دار ، سوال های دشوار ، سوال هایی که بی دقتی کرده اید ، سوال های ساده که پاسخ نداده اید و ...

در صفحه ی شخصی خود انواع سوال ها را می بینید

و منابعی برای سوال های دام دار و سوال های دشوار وجود دارد : کتاب اشتباهات متداول و کتاب های سه سطحی ( نسبتا دشوار ، دشوار ، دشوارتر)

راهکارها : راهکارهای موفق نیم سال اول را ادامه دهید

برای درس های چالشی ،‌ درس های نوسانی و درس هایی که ضعف دارید از کلکسیون روش ها کمک بگیرید

مهم ترین و اولین راهکار موثر خانه تکانی منابع و مهندسی دوباره ی منابع است : کتاب های آبی شامل سوال های استاندارد و شناسنامه دار و کتاب های سه سطحی را اولویت اول و دوم خود قرار دهید . برای جمع بندی کتاب های زردعمومی و اختصاصی

هوشنگ مرادی کرمانی بیان می‌کرد: رمز موفقیت من در قیچی است. در مسیر زندگی هر آن‌چه غیر از هدفم در مقابل من ظاهر شد را قیچی کردم و حذف کردم. شما هم در مورد منابع باید این کار را انجام دهید و منابع نامناسب را حذف کنید. کتاب‌های آبی به عنوان کتابی که شامل سوالات استاندارد و شناسنامه‌دار هستند باید در اولویت شما باشند. سپس کتاب سه‌سطحی را باید استفاده کنید و این کتاب‌ها فقط برای ترازهای بالا نیست. هر کدام از شما می‌توانید بخشی از سوالات کتاب‌های سه‌سطحی را پاسخ بدهید.

جمع بندی

نیم سال دوم آغازی مهم تر است

جبران خواهید کرد و پیشرفت خواهید کرد اما اگر برنامه ریزی کنید

روش برنامه ریزی :

ابتدا نگاه به گذشته سپس نگاه به آینده

در نگاه به گذشته ابتدا به دستاوردها سپس راهکارها توجه کنید.

تا روزهای آخر، مدرسه را رها نکنید. حضور شما در مدرسه تمام و کمال باشد و تمام کلاس‌ها را هم شرکت کنید و گزینشی هم نباشد. کسری کلاه‌دوزان، رتبه‌ی 6 تجربی سال 90، رتبه‌ی 1 زبان از رتبه‌های برتر سال‌های گذشته، بیان می‌کرد که تا روزهای آخر، کلاس زبان خود را ادامه می‌داد.

در بررسی دستاوردها:ابتدا کارنامه ی مدرسه سپس ترازهای کانون( برای چهارمی ها کمی فرق می کند)

در راهکارها :راهکارهای خودتان ، راهکارهای دیگران یا راهکارهایی که تغییر دادید و نتیجه گرفتید ، آیا راهکارهای موثرتان را می توانید بیان کنید. این موضوع کشف است، کشف این‌که راهکارهای خودتانی را بتوانید تغییر دهید و روش مناسب را کشف کنید. محمد استادمحمدی رتبه‌ی 1 کشوری ریاضی سال 91 بیان می‌کرد در انتهای تابستان می‌دانستم هر درسی را با چه روشی مطالعه کنم.

گفت وگو کنید:با خانواده ، با دوستان و در خلوت خودتان و بنویسید .

ارائه دهید :چندین بار برای خانواده و دوستان ارائه دهید و در یک برگ یا در یک اسلاید بنویسید . خودتان را برای ارائه در جلسه ی پنج نفره آماده کنید . از اولیا هم دعوت کنید تا در ارائه ی شما در جلسه ی پنج نفره حاضر باشند و به شما افتخار کنند

نگاه به آینده :برای پروژه های پنجم و ششم هدف گذاری و برنامه ریزی کنید . بهمن و اسفند و دوران طلایی نوروز

با توجه به شخصیت آموزشی خودتان اولویت بندی کنید.

در چه حد می خواهید عمیق شوید ؟

درس ، کتاب ، مبحث ، سوال

از منابع و ابزارها به درستی استفاده کنید . منابع تان را مهندسی دوباره کنید . منابع کم فایده را کنار بگذارید و روی مهم ترین منابع متمرکز شوید.

.............................................................

مهم‌ترین نکاتی که دانش‌آموزان برای نیم‌سال دوم خودشان تصمیم گرفتند در زیر آمده است:

از مهرماه برنامه‌ی کاملی داشتم ولی برای عید نمی‌دانستم سراغ نقاط قوت بروم یا ضعف‌هایم. کارنامه‌ی مبحثی‌ام را در سایت دیدم و تصمیم گرفتم نقاط قوتم را در نوروز دوره کنم و بعد سراغ نقاط ضعفم بروم ولی کارنامه‌ای که در سایت است به ما نشان می‌دهد دقیقا در کدام مباحث ضعیف و کدام قوی هستیم و به من خیلی کمک کرد.

من تصمیم گرفتم اول سراغ دروس تلنگری بروم بعد نقاط ضعفم.

ابتدا روی دروس نقاط چالشی و بعد قوت و سپس ساده‌ها تمرکز خواهم کرد.

ابتدا راهکارهایم را برای نقاط قوتم پیدا می‌کنم تا آن‌ها را ادامه دهم سپس نقاط ضعفم را برطرف می‌کنم.

پدر یکی از دانش‌آموزان: من راهکارهای متفاوتی نسبت به فرزندم دارم ولی نظرم را تحمیل نمی‌کنم و در گفتگو روش مخصوص او را پیدا می‌کنیم.

پدر یکی از دانش‌آموزان: براساس زمان با فرزندم اولویت‌ها را در نظر خواهیم گرفت.

مادر یکی از دانش‌آموزان: من توصیه می‌کنم فرزندم به تقویت نقاط ضعف خودش و رفع آن‌ها بپردازد و در این جلسه متوجه شدم برنامه‌ریزی صحیح حتی از پشتکار هم می‌تواند مهم‌تر باشد.

کاظم قلم‌چی: به بهانه‌ی برنامه ریزی نباید تنبلی کرد گام اول این است که دانش‌آموزان زیاد زحمت بکشند ولی زحمت بدون برنامه بی‌فایده است. کسی که زحمت می‌کشد به دنبال برنامه هم می‌رود و برنامه‌ی درست را انتخاب می‌کند، پس قدم اول این است که زیاد تلاش کنید.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 9 بهمن 94 + فایل صوتی

مادرهای دانش‌آموزان برتر حاضر در جلسه‌ی نفرات برتر 9 بهمن 1394 به همراه شورای سردبیری مجله‌ی آزمون و مدیران گروه تولید آزمون 

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 9 بهمن 94 + فایل صوتی

پدرهای دانش‌آموزان برتر حاضر در جلسه‌ی نفرات برتر 9 بهمن 1394 به همراه شورای سردبیری مجله‌ی آزمون و مدیران گروه تولید آزمون

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 9 بهمن 94 + فایل صوتی

دانش‌آموزان برتر دختر حاضر در جلسه‌ی نفرات برتر 9 بهمن 1394 به همراه شورای سردبیری مجله‌ی آزمون و مدیران گروه تولید آزمون

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 9 بهمن 94 + فایل صوتی

دانش‌آموزان برتر پسر حاضر در جلسه‌ی نفرات برتر 9 بهمن 1394 به همراه شورای سردبیری مجله‌ی آزمون و مدیران گروه تولید آزمون


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی


فایل های ضمیمه