4 خوراکی که استرس امتحان را کم می‌کنند

یک متخصص تغذیه به کنکوریها پیشنهاد می‌کند که برای کاهش استرس کنکور شیر و خرما بخورند.



4 خوراکی که استرس کنکور و امتحان را کم می‌کنند

استرس و امان از استرس شب امتحان و کنکور. هر چقدر هم که خوب درس خوانده باشید، استرس کارایی مغز شما را کاهش می‌دهد و تمرکزتان را بر هم می‌زند. سر جلسه همه چیز سر زبانتان است اما روی کاغذ نمی آید. کارشناسان تغذیه توصیه هایی دارند که با عمل به آنها تا حدود زیادی از استرس شما کاسته می شود.

 

1- کنکوری‌ها برای کاهش استرس شیر و خرما بخورند

 یک متخصص تغذیه به کنکوریها پیشنهاد می‌کند که برای کاهش استرس کنکور شیر و خرما بخورند. 
غلام‌رضا مردانی با تاکید بر این‌که خوردن یک عدد خرما قبل از خواب آرامش‌زاست، گفت:‌ خرما میوه‌ای انرژی‌زاست به طوری که 100 گرم از آن حاوی 160 کالری انرژی است. 
وی با اشاره به این‌که خرما حاوی 25 درصد ساکاروز و 50 درصد گلوکز، 1 تا 3 درصد پروتئین و 2 تا 6 درصد فیبر است، افزود: خرما دارای ویتامین های آ- ب1 و ب2 است ضمن اینکه خرما دارای مقادیر زیادی پتاسیم، کلر، کلسیم ، مس، گوگرد، فسفر، آنزیم، اسیدهای آلی است که این عناصر در تجدید قوای جسمانی و ایجاد آرامش مفید هستند. 
این استاد دانشگاه با تاکید براین‌که آنزیم‌های موجود در شیر در افزایش آرامش بسیار مفید است، گفت: شیر غذای کاملی است که می‌تواند به راحتی املاح و ویتامینهای مورد نیاز بدن جوانان را فراهم کند....

 

2- جوشانده لیمو عمانی و گل‌گاوزبان 

یک متخصص تغذیه نیز با تاکید بر این‌که جوشانده لیمو عمانی و گل‌گاوزبان می‌تواند استرس کنکوری‌ها را کاهش دهد، گفت: استرس سبب درد شکم، سردرد و حالت تهوع می‌شود. 
حمید خیراندیش افزود: وجود کمی استرس برای حضور در آزمون کنکور طبیعی و خوب است اما وقتی میزان این استرس افزایش می‌یابد سبب بروز اختلالاتی می‌شود که ممکن است زحمت چندین ماهه داوطلبان را هدر دهد. 
وی با تاکید بر این‌که در روزهای نزدیک به آزمون کنکور داوطلبان باید از غذاهای سبک و مقوی استفاده کنند، گفت: استرس ممکن است سبب سردرد داوطلبان کنکور شود که به هیچ وجه در این شرایط دارویی به جز استامینوفن توصیه نمی‌شود. 
این متخصص تغذیه به داوطلبانی که رژیم می‌گیرند، تاکید کرد: در روزهای نزدیک به آزمون سراسری رژیم غذایی را فراموش کنند چرا که رژیم غذایی برای لاغر شدن و کاهش کالری مورد نیاز بدن سبب کاهش قند خون می‌شود که این مورد بازدهی آموخته‌ها را مختل می‌کند.

 

3- عسل، خرما و پنیر صبحانه‌ای مناسب 

یک فوق تخصص تغذیه نیز با بیان این‌که داوطلبان بهتر است در شب کنکور غذای سبکی بخورند، گفت: عسل، خرما و پنیر مواد غذایی بسیار خوبی هستند که داوطلبان می‌توانند در صبح آزمون کنکور استفاده کنند. 
احمد خداداد با اشاره به این‌که بهتر است تغذیه روزانه به جای 3 وعده در روز به 5 وعده افزایش یابد، افزود: توصیه می‌شود داوطلبان آب زیاد بنوشند چرا که مصرف آب سبب کاهش افسردگی و خستگی داوطلبان می‌شود. 
وی با تاکید بر این‌که افزایش وعده‌های غذایی سبب کاهش کلسترول خون می‌شود، گفت: افزایش وعده‌های غذایی سبب می‌شود که قند خون در سطح مناسبی قرار بگیرد. 
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که آرامش در موفقیت آزمون کنکور نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، افزود: خواب و لباس راحت عواملی هستند که می‌توانند سبب کاهش نگرانی و استرس داوطلبان شوند. 
خداداد به داوطلبان سفارش کرد: در روز آزمون با خود تعدادی خرما همراه داشته باشند چرا که قند موجود در خرما گلوکز مورد نیاز مغز را تامین می‌کند. 
وی با اشاره به این‌که دوش آب ملایم باعث کاهش استرس می‌شود به داوطلبان توصیه کرد که میوه‌هایی همچون سیب و موز در رژیم غذایی خود قرار دهند.

 

4- کنکوری‌ها ماهی بخورند

اما رئیس انجمن تغذیه ایران به کنکوری‌ها تاکید می‌کند غذاهایی بخورند که دربردارنده اسیدهای چرب امگا3 باشد، سیدضیاءالدین مظهری گفت: مغز با اسیدهای چرب امگا3 بهتر و عمیق‌تر عمل می‌کند و این اسیدها در ماهی و آبزیان به وفور دیده می‌شود. 
وی افزود: در زمان امتحان که استرس و نگرانی بیشتر است نیازهای تغذیه‌ای فرق می‌کند و باید موادی استفاده شود که نیازهای مغز به اکسیژن، ویتامین و انرژی بدن را تامین کند. 


رئیس انجمن تغذیه ایران افزود: استفاده از قندهای

غلامعلی رحمانی