نانودرمان جدید برای تسلیم کردن ابرمیکروب‌های مقاوم

محققان دانشگاه کلورادو بولدر یک نانودرمان جدید نوری ارائه کرده‌اند که ممکن است سلاح مؤثری علیه باکتری‌های مقاوم با دارو باشد.

نانودرمان جدید برای تسلیم کردن ابرمیکروب‌های مقاوم

به گزارش سرویس علمی ایسنا، تلاش برای عقیم گذاشتن ابرمیکروب‌هایی مانند ای‌کولای، سالمونلا یا استافیلوکوک همواره به دلیل توانایی باکتری در تطابق‌پذیری سریع و ایمن شدن در برابر آنتی‌بیوتیک‌های رایج مانند پنی‌سیلین ناکام مانده‌اند.

محققان در این بررسی که در مجله Nature Materials منتشر شده، نانوذره درمانی جدیدی موسوم به نقاط کوانتومی را توصیف کرده‌اند که با نور فعال می‌شوند.

این نقاط که 20 هزار بار کوچکتر از موی انسان بوده و شبیه نیمه‌رساناهای کوچک مورد استفاده در دستگاههای الکترونیکی هستند، با موفقیت توانستند 92 درصد سلول‌های باکتریایی مقاوم به دارو را در کشت آزمایشگاهی از بین ببرند.

تحقیقات پیشین نشان داده که نانوذرات فلز از جنس طلا، نقره یا فلزات دیگر، می‌توانند در مقابله با عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک موثر باشند اما همچنین به سلول‌های اطراف نیز آسیب می‌رسانند.

اما نقاط کوانتومی به دلیل ویژگی فعال شدن با نور آن‌ها می‌توانند متناسب با عفونت‌های خاص طراحی شوند.

این نقاط در تاریکی غیرفعال می‌مانند اما با قرار گرفتن آن‌ها در معرض نور، فعال شده و به محققان اجازه می‌دهند تا طول موج را به منظور اصلاح و از بین بردن سلول‌های عفونی تغییر دهند.