برای سلامت قلب ساعت خوابتان را کوک کنید

کم‌خوابی به طور غیر مستقیم می‌تواند در بروز بیماری‌های قلبی- عروقی موثر باشد.

برای سلامت قلب ساعت خوابتان را کوک کنید



دکتر پرویزی جراح قلب درگفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کمبود خواب عمیق یکی از دلایلی است که باعث انقباض بیشتر دیواره‌های رگ و ترشح آدرنالین می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: کم‌خوابی یا بی‌خوابی وقتی از یک حدی بیشتر شود باعث به هم ریختن ترکیبات و سیکل‌های بدن شده و اختلالات عصبی و هورمونی را در پی دارد، زیرا سیستم سمپاتیک تعادل به هم می‌خورد. انسان دارای سیکل‌های مختلف 24 ساعته، هفتگی و ماهیانه است که به صورت سینوسی می‌باشد که این حالت در افراد با یکدیگر متفاوت است.

وی افزود: در هنگام خواب ضربان قلب و فشار خون کاهش یافته و مواد آرامش‌بخش شروع به ترشح می کند که در نتیجه‌ی آن فرد احساس آرامش و راحتی کرده و برای فعالیت های جدید آماده می‌گردد.

پرویزی تاکید کرد: ساعات کاری طولانی ، شیفت‌های شبانگاهی، افزایش تنش و اضطراب می‌تواند بر کاهش کیفیت خواب شبانگاهی تاثیر چشمگیری داشته باشد. همچنین داشتن فعالیت ورزشی در کنار رژیم غذایی سالم که می‌تواند شامل سبزیجات و میوه‌جات و ماهی باشد، بسیار سودمند است.

وی ادامه داد: خواب فرد به فرد، سن به سن و جنس به جنس فرق می کند و بستگی به عوامل ژنتیکی هم دارد. همچنین تاثیر منفی کم خوابی علاوه بر افزایش بروز بیماری های قلبی، عروقی می تواند به صورت کاهش حافظه و تمرکز، احتمال چاقی، دیابت و افسردگی ظاهر گردد.

این متخصص در پایان به خواب نیمروزی در صورت امکان توصیه و به فواید آن اشاره کرد: خواب حدود 20 الی 30 دقیقه در ظهر می‌تواند باعث شادابی و قدرت بیشتر فرد برای انجام کارهای بعد از ظهر و احتمال سکته و اختلالات قلبی را کاهش دهد.

منبع :

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب
دینامیک از فیزیک چهارم ریاضی
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( چهارم رياضي)
دبیر : شهاب الدین هاشمی