آب و اهمیت آن در اجرای حرکات ورزشی

دکتر رحیمی: آب نقش حیاتی در سلامت ورزشکاران و اجرای حرکات آنها دارد. ورزشکاران در صورتی که می‌خواهند بهترین اجرای خود را به نمایش بگذارند، باید قبل از احساس تشنگی اقدام به آشامیدن آب نمایند.

آب و اهمیت آن در اجرای حرکات ورزشی

دکتر رحیمی: آب نقش حیاتی در سلامت ورزشکاران و اجرای حرکات آنها دارد.

ورزشکاران در صورتی که می‌خواهند بهترین اجرای خود را به نمایش بگذارند، باید قبل از احساس تشنگی اقدام به آشامیدن آب نمایند. اگر ورزشکاری به دلیل از دست دادن آب 2 درصد از وزن بدن خود را از دست بدهد، اجرای حرکاتش با اختلال روبرو می‌شود و نیز مشخص گردیده که ورزشکاران در هر جلسه تمرین بیشتر از 2 درصد از وزن بدن خود را به خاطر عرق کردن از دست می‌دهند.

انسان تنها موجودی است که به اختیار می‌تواند از آشامیدن آب اجتناب نماید، بنابراین به اندازه کافی آب از دست داده را جایگزین نمی‌کند. ورزشکاران به خصوص در ضمن تمرینات طولانی باید تشویق شوند که بیشتر از آنچه نیاز دارند آب بیاشامند.

از دست دادن آب باعث فشار بر قلب و عروق می‌گردد که بخشی از آن به دلیل کاهش حجم خون منتج از کاهش آب در اثر تعریق است که این فشار نیز موجب افزایش تعداد ضربان قلب و نیز درجه حرارت بدن می‌شود و علائم آن عبارتند از ناراحتی عمومی، خستگی، بی‌تفاوتی، کاهش روحیه و نیز ناتوانی و عدم تمایل در اجرای با قدرت حرکات.

این علائم زمانی آشکار می‌شوند که بیش از 2 درصد از وزن بدن به دلیل از دست دادن آب کاهش یابد. به دلیل این که تشنگی محرک کافی برای نوشیدن آب نمی‌باشد، لذا لازم است که ورزشکار قبل و بعد از تمرین خود را وزن نماید. مربی نیز باید از وجود ورزشکارانی که در تمرین بیش از 2 درصد از وزن بدن خود را از دست می‌دهند آگاهی داشته باشد.

ورزشکارانی که بیش از 2 درصد از وزن بدن خود را از دست می‌دهند، آنهائی هستند که قبل و ضمن مسابقه یا تمرین به اندازه کافی آب نمی‌آشامند. با آشامیدن آب قبل و ضمن تمرین یا مسابقه می‌توان از کمبود آب بدن جلوگیری نمود.

اگر علائم کمبود آب به دلیل تعریق ظاهر گردد، جایگزین کردن آن ممکن است ساعت‌ها به طول انجامد و در نتیجه اجرای حرکات نقصان می‌یابد.

دکتر اسکندر رحیمی- مسئول کمیته تغذیه و بهداشت هیأت پزشکی ورزشی استان فارس

منبع :