نوروز 96

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 25 دی 1394

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 25 دی 1394 را در زیر بخوانید...



موضوع جلسه: نیم سال دوم آغازی مهم تر است.

کارنامه‌ی مبحثی تهیه شده و قابل ارائه برای دانش آموزان است. غیر از این کارنامه، قبلا کارنامه‌ی 5 نوع درس را به دانش آموزان ارائه کرده بودیم.

هم چنین تابلوهای دوران نوروزتهیه شده است و به زودی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

هم چنین در این جلسه، 7 نفر از رتبه های برتر سال های گذشته در مورد درخت دانش و منابع خودشان صحبت خواهند کرد.

...............................................................

نیم سال دوم آغازی مهم تر است.

کارنامه‌ی امتحانات مدرسه در نیم سال اول و کارنامه ی کانون و جدول جمع بندی هفتگی در دفتر برنامه ریزی سه عامل مهمی هستند که به شما کمک می کنند تا ارزیابی واقعی تری از خودتان داشته باشید و داشتن این ابزارها خود یکی از دلایل اصلی این است که چرا نیم سال دوم مهم تر است (اولین دلیل).

علت دوم مهم تر بودن نیم سال دوم این است که در این نیم سال، دوران طلایی نوروز را دارید تا یادگیری های ناقص خود را به کامل تبدیل کنید. اشتباه را به معنای شکست ندانید بلکه اشتباه بخش ضروری فرآیند یادگیری است. دوران طلایی نوروز مشابه امتحانات مدرسه به شما کمک می کند که مطالب را جمع بندی کنید با این فرق که دیگر استرس ندارید. در ایام عید مسافرت نروید و این مسافرت نرفتن هم نه تنها شامل دانش آموزان کنکوری است بلکه اولیای آن ها هم نروند. این همراهی اولیا در هنگام درس خواندن فرزندان، سبب دلگرمی و پیشرفت آن‌هاست.

برای دوران طلایی دو نوع اردو داریم:

اردو به صورت یک جلسه کلاس و یک جلسه کار درکلاس.

اردو به صورت مطالعه شخصی ولی با نظارت مشاوران برتر.

تعداد درس ها، کتاب، مبحث ها، ریزمبحث ها و تعداد سوالات مواردی هستند که شما به آن ها نیاز دارید و ما مبحث ها و ریزمبحث ها را نیز در اختیار شما قرار می دهیم.

این بازه از زمان، زمان مهندسی منابع هم هست. یعنی الان شما باید سوال های متفرقه را کنار بگذارید و فقط با سوالات استاندارد کار کنید. سوالات استاندارد و شناسنامه دار عبارتند از سوالات کنکورهای سال های اخیر و سپس سوالات آزمون های گذشته‌ی کانون و سوالات کتاب های سه سطحی (نسبتا دشوار، دشوار، دشوارتر).

 اگر چند کتاب دارید اول با سوالات شناسنامه دار کار کنید. برای مقاطع پایین تر سوالات استاندارد عبارتند از سواالات امتحان نهایی و سوالات پرتکرار.

یک دوره‌ی چند ماهه با منابع قبلی کار کرده اید و این منابع امتحان خود را پس داده اند اکنون زمان آن است که در مواردی که اولویت منابع را رعایت نکرده اید و منابعتان موثر نبوده اند، منابع موثر با سوال های استاندارد و شناسنامه دار را جایگزین منابع متعدد، پرحجم یا کم بازده کنید . اولویت بندی منابع را درنظر بگیرید .کتاب های طبقه بندی شده ، کتاب های سه سطحی وسوال پرتکراررا برای طول نیم سال در اولویت قرار دهید این کتاب ها سبب می شوند اتلاف وقت نداشته باشید و زمان خودرا هدر ندهید.

از سوی دیگر کتاب های جمع بندی ، زردعمومی و زرد اختصاصی و کتاب های نوروز برای دوران نوروز و دوران جمع بندی شما موثر خواهند بود.

دلیلی دیگر برای این که چرا نیم سال دوم مهم تر است این است انگیزه ی شما در نیم سال دوم بیشتر می شود و هم چون مسابقات ورزشی هر چه به پایان مسابقه نزدیک می شوید بر تلاش خود می افزایید بنابراین اگر در نیم سال اول به همه ی خواسته های خود نرسیده اید نگران نباشید زیرا اگر خوب هدف گذاری و برنامه ریزی کنید پیشرفت زیادتری خواهید داشت . دانش آموزانی که در نیم سال اول نتایج خوبی کسب کرده اند نیز نباید دچار غفلت و غرور و کم کاری شوند زیرا موقعیت خود را از دست خواهید داد .

بعد از عید رتبه ها جابه جا می شوند چون برخی از دانش آموزان از برنامه جدا می شوند و برخی از آن‌ها پیشی می‌گیرند. برای این که رتبه شما بعد از عید افت نکند به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی غیبت نکنید و از برنامه ی راهبردی و مدرسه جدا نشوید.

شما در نیم سال دوم علاوه بر زحمت و تلاش، نیاز به ارزیابی دقیق از وضعیت خودتان دارید و باید بتوانید با توجه به نیازها و خواسته هایتان برای خود هدف گذاری وبرنامه ریزی کنید :

زحمت و تلاش بیشتر

ارزیابی و شناخت واقعی از خود

مهندسی دوباره ی منابع

هدف گذاری متناسب با شخصیت و کاراکتر آموزشی خود (باید واقع بینانه باشد.)

برنامه ریزی منطقی (هدف گذاری بدون برنامه یعنی آرزو)

این هاپنج عاملی هستند که در نیم سال دوم به آن ها نیاز دارید . ابتدا باید خودتان تصمیمی تازه بگیرید  ما هم برایتان امکانات مهمی فراهم کرده ایم(در فوتبال هم به نیمه ی دوم می گویند نیمه ی مربیان) : کارنامه ی پنج نوع درس و کارنامه ی مبحثی در پایان نیم سال اول در کنار کارنامه ی مدرسه و جدول جمع بندی هفتگی در دفتر برنامه ریزی ابزارهایی هستند که شما را در شناخت واقعی توانایی ها و نیازهایتان به صورت روش مند، راهنمایی و هدایت خواهند کرد .

برای هدف گذاری کوتاه مدت کماکان از روش هدف گذاری چند از ده استفاده کنید . هر چه پیچیده تر بهتر نیست و برتری هدف‌گذاری چند از ده، سادگی آن است.

برای برنامه ریزی ، دفتر برنامه ریزی را با جدیت تکمیل کنید و اگر درمیانه ی راه سستی کرده اید از آغاز نیم سال دوم دفتر را و به ویژه صفحه ی۱۸۲ را تکمیل کنید . اولیا نیز می توانند در نوشتن صفحه ی 182 دفتر برنامه ریزی به دانش آموزان کمک  کنند. تابلوی نوروز نیز آماده است و برای برنامه ریزی دوران طلایی نوروز به شما جهت خواهد داد و فکر و برنامه ی شما را منظم خواهد ساخت.

برای ارزیابی و انجام مراحل پنج گانه‌ی خودتان خوب فکر کنید با پدرو مادرتان گفت وگو کنید (اولیا باید به فرزندانشان اعتماد و افتخار کنند. اولیای برترها به فرزندانشان اعتماد و افتخار می کنند.) با دوستان سخت کوش و پرتلاشتان، چالش ها و راهکارهایتان را در میان بگذارید ونظرات پشتیبان خود را بشنوید و در پایان، خودتان تصمیم بگیرید..

در نیم سال دوم بیشتر از نیم سال قبل تلاش کنید. نبوغ، 1 درصد الهام و 99 درصد زحمت و تلاش است.

وقتی در نمودار کارنامه ی خود به غیبت های احتمالی نگاه می کنید و یا وقتی در کارنامه ی پنج نوع درس جای خالی غیبت ها را می بینید و یا وقتی در کارنامه ی مبحثی تعداد کم سوال ها را که به دلیل غیبت ها ایجاد شده اند مشاهده کنید متوجه می شوید که ارزیابی ها فقط وقتی کامل هستند و به شما کمک می کنند که هیچ گاه در آزمون ها غیبت نکنید . وقتی غیبت کنید برنامه و آزمون برنامه ای در حد یک آزمون آزمایشی و سنجشی تقلیل می یابد و کم اهمیت می شود و شناخت شما از خودتان کمتر می شود . اگر آمادگی کامل ندارید بدانید که ایستگاه های جبرانی در راه است . در هیچ آزمونی غیبت نکنید و یادتان نرود که نیم سال دوم آغازی مهم تر است. به کسانی که در آزمون ها غیبت می کنند نمی توان کمک کرد چون در بخش هایی از ارزیابی آن‌ها اطلاعاتی در دسترس نیست و همین طور نمی توان به کسانی که در آزمون ها تقلب می کنند کمک کرد چون مشاور را گمراه می کنند. هم‌چنین کارنامه‌ی مبحثی کسانی که در آزمون ها غیبت کرده اند کامل نیست و از غیبت خود پشیمان خواهند بود.

...............................................................

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 25 دی 1394

صحبت‌های برترها در مورد منابع و درخت دانش- جلسه‌ی نفرات برترها 25 دی‌ماه 1394 

از چپ به راست: ریحانه سردارزهی، امیرحسین گلعلی پور، علیرضا نادعلی، محمود ملایوسفی زاده، محمد عابدینی، فرزین رستمی، سید علیرضا فاطمی، یحیی سلطانیان، سینا سلامی، اردوان دهبوده (مسئول انفورماتیک بورسیه و پشتیبان‌های ویژه‌)، بابک نیک نژاد (از همکاران بخش پشتیبان‌های ویژه‌)

صحبت‌های برترها در مورد منابع:

سینا سلامی رتبه ی 40 منطقه 2 کنکور 94- پزشکی دانشگاه ایران:

کتاب های آبی تغییر نگرش ایجاد می کنند یعنی نسبت به مباحث کتاب درسی به دانش آموز نگرش جدیدی می دهند. آن‌ها هم‌چنین ایده ساز هستند مثلا در زیست یاد گرفتم و ایده گرفتم که متن کتاب را با شکل تطبیق دهم.

سید علیرضا فاطمی رتبه 49 منطقه 3- عمران دانشگاه امیرکبیر:

کتاب های آبی با شما روراست هستند. این کتاب ها شامل تست های شناسنامه دار و استاندارد و درخت دانش هستند و سوالات در آن تیپ بندی شده‌اند و کتاب درسی در آن پوشش داده شده است و کتاب‌های آبی راهی برای آشنایی با کانال ذهنی طراحان هستند. مائده آشفته برآبادی رتبه 1 منطقه 3 ریاضی 94 در مقاله خود که در سایت کانون قرار دارد، گفته است "ما می خواهیم کنکور بدهیم"؛ با توجه به این‌که دانش‌آموزان قرار است در کنکور شرکت کنند و کنکور سوالات خاص خود را دارد و کتاب های آبی چون شامل سوالات مناسب کنکور هستند، بهترین منبع محسوب می‌شوند.

محمود ملایوسفی رتبه 139 منطقه 3 ریاضی کنکور 92- برق دانشگاه خواجه نصیر:

 با کتاب های جمع بندی اول امتحان بدهید و سپس درس بخوانید. کتاب های جمع بندی شامل 3 کتاب هستند اختصاصی پایه و اختصاصی پیش و عمومی. من معتقدم هر کتابی باید شامل روشی باشد که این کتاب‌ها هم شامل روش بازیابی هستند یعنی اول امتحان بدهید و بعد درس بخوانید و این کار بسیار موثر است.

فرزین رستمی رتبه 262 منطقه 2 کنکور 92- عمران دانشگاه تهران:

 کتاب های جمع بندی سبب آدرس دهی ذهنی می شوند. با کتاب های جمع بندی، اول باید آزمون گرفت و بعد سراغ مواردی رفت که مهمترین آن ها تبدیل یادگیری ناقص به کامل است. اگر نیم سال اول را به این صورت جمع بندی نکردید در خرداد ماه این روش را به‌کار ببرید. آدرس دهی کتاب های آبی کاملا رک هستند یعنی با یک زمان کم مطالعه‌ی کتاب های آبی می توان فهمید که چه نوع سوال هایی در کنکور مدنظر طراحان است. سوالات کنکور روند مشخصی دارند و با کتاب‌های آبی شما با این روندها آشنا می‌شوید.

محمد عابدینی رتبه 33 منطقه 3 کنکور 94 - حقوق دانشگاه تهران:

 خواندن هشتاد درصد مطالب با قدرت صد درصد، بهتر از خواندن صد درصد مطالب با قدرت هشتاد درصد است.

محمد عابدینی از سخت کوشانی بوده است که کار کرده و درس می خوانده. صحبت های او در این زمینه را در زیر بخوانید: من با این که کار می کردم درس را برای شب امتحان نمی گذاشتم. کارهایی از جمله خالی کردن بار نمک و گچ کاری انجام داده ام. می دانستم که اگر در کنکور موفق نشوم تنها کسی که سرزنش می شود خودم هستم در نتیجه خیلی تلاش کردم و هیچ وقت درس‌هایم را برای شب امتحان نگذاشتم و حتی شب‌های امتحان نهایی و خردادماه نزدیک به کنکور هم کار می‌کردم. من هم‌چنین برای رفع مشکل سروصدای منزل سعی کردم در بالای پشت بام چادر بزنم و به درس خواندن بپردازم.

در سال کنکور حدود همین ماه‌ها بود که متوجه شدم که اگر کل کتاب را بخوانم خیلی مفید نیست من سعی می کردم برخی از مباحث را که می توان با خواندن آن ها نتیجه گرفت را انتخاب می کردم و روی آن ها تمرکز می کردم و نتیجه گرفتم و در مورد رشته ی انسانی این کار خیلی موثر واقع می شود و به انسانی‌ها این کار را توصیه می‌کنم. کتاب های آبی، سوالات کانون و کنکور را تیپ بندی کرده است و فقط روی همان تیپ های کتاب آبی کار کنید.

ریحانه سردار زهی رتبه 30 منطقه 3 کنکور 94 از نگور دشتیاری رشته‌ی انسانی- روانشناسی دانشگاه تهران:

ساده سازی مهمترین نکات، در پاسخ های تشریحی کتاب های آبی صورت گرفته است و این بسیار کمک‌کننده‌ است.

ریحانه سردار زهی کسی است که توانست رتبه 30 منطقه 3 را از منطقه ی بسیار کوچک و محروم نگور قبول شود.

یحیی سلطانیان رتبه ی 28 منطقه 3 کنکور 93- پزشکی دانشگاه تهران:

کتابهای آبی کتاب هایی برای همه کس وهیچ کس

فرقی که کتاب های آبی با دیگر کتاب ها دارند تیپ بندی بودن آن‌ها است و این کتاب‌ها ایده ها را یاد می دهند نه شیوه های بیان مختلف یک ایده را و به نظر من مهمترین ویژگی این کتاب ها همین است.

در کمترین زمان با استفاده از این کتاب‌ها دانش‌آموز به نتایج مطلوب می‌رسند و کتاب های آبی ذهن دانش‌آموزان را شفاف و واضع می‌کنند. روند من به این صورت بود که اول با این که کنکوری بودم ولی باز هم بعد از مطالعه‌ی کتاب درسی از کتاب های پرتکرار استفاده می‌کردم بعد سراغ سوالات کنکور از کتاب های آبی می رفتم و برای استفاده از این مطالب، برای خودم، طراحی مفهومی داشتم. با کتاب های پرتکرار سوالات امتحان‌ها را پیش بینی می‌کردم

علیرضا نادعلی رتبه 30 منطقه 3 کنکور 93- حقوق دانشگاه تهران:

علیرضا نادعلی، پشتیبان ویژه‌ی محمد عابدینی بودند. صبحت های ایشان در زیر آمده است: پدر محمد عابدینی تمایل به دیدن من به عنوان پشتیبان ویژه‌ی فرزندشان داشتند و موفقیت فرزندشان برایشان مهم بود. برخی از پدرها حتی با داشتن تحصیلات بالا رغبتی حتی برای گفتگوی تلفنی با مشاوران ندارند ولی پدر ایشان مشتاق بودند.

کتاب های آبی ادبیات اختصاصی بسیار خوب طبقه بندی شده اند و خودم هم با این کتاب به نتیجه ی بسیار خوبی رسیدم. من حتی الان هم در دانشگاه دروس را طبقه بندی کرده ام و درخت دانش رسم می کنم و از آن‌ها استفاده می کنم.

با کتاب آبی اقتصاد کتاب های درسی را تجربه کنید.

در زبان عمومی با کتاب آبی عمومی می توان دانش اندوزی روزانه انجام داد.

 من از ترم اول سوم دبیرستان با جعبه به یاد به نوشتن فیش ها پرداختم و هر روز زمان صرف مطالعه‌ی فیش هایم می کردم و به حدی این کار در به‌خاطرسپاری لغات زبان برایم مفید بود که الان هم آن لغات را به خاطر دارم. من زبانم خیلی ضعیف بود ولی به حدی رسیدم که در سال آخر نتیجه خوبی گرفتم.

...............................................................

صحبت‌های برترها در مورد درخت دانش 

(از معرفی مجدد برترهایی که بالا معرفی شده اند اجتناب شده است.)

سینا سلامی: درخت دانش از قدیم جدید بوده ، یعنی روشی است که با گذشت زمان قابلیت هایش بیشتر آشکار می شود.

 درخت دانش طوری است که اگر به خوبی متوجه آن شوید در پیشرفت شما موثر خواهد بود و در دانشگاه نیز کمک کننده است و اگر به خوبی آن را متوجه نشوید به دلیل طبقه بندی نشدن درست، درس را به خوبی یاد نخواهید گرفت.

علیرضا فاطمی: درخت دانش ذهن را شفاف می کند و با دیدن درخت دانش مسیر منطقی مطالعه ترسیم می شود و مرور را ساده تر می کند و سبب اولویت بندی مطالب می شود و سبب ورود منظم مطالب به ذهن می شود.

امیرحسین گلعلی پور رتبه 78 منطقه 2 کنکور94 پزشکی دانشگاه شهید بهشتی:

 درخت دانش پایانی بود برای نقاط ضعف من. من می دانستم که نیاز نیست روی نقاط قوتم زیاد کار کنم در هنگام استفاد از کتاب‌های آبی، در درخت دانش کتاب‌ها، کنار نقاط ضعفم علامت می گذاشتم و این کار برایم خیلی مفید بود چون به مرور زمان آن‌ها را رفع می‌کردم.

محمود ملایوسفی: درخت دانش یکی از روش های موثر خلاصه برداری است و به نظم‌دهی ذهن من خیلی کمک می کرد. با استفاده از درخت دانش مطالب طبقه بندی می شوند و این موضوع برایم بسیار موثر بود. به کمک درخت دانش می‌توان در زمان های قبلِ امتحان و یا جمع بندی مرور سریع داشت و سبب یادآوری مطالب با یک نگاه می‌شود.

...............................................................

کارهایی ویژه برای برترها

کتاب برترهای کانون تولید خواهد شد.

هم چنین این برترها یک صفحه ویژه در سایت خواهند داشت و به آن ها یک لوح تقدیر ارائه خواهد شد.

برای این کتاب و این صفحه در سایت، موارد زیر را از برترها جمع آوری می کنیم:

برترها باید کارنامه ی سال گذشته و امسال خود را ارائه دهند و توسط مسئول نمایندگی، تایید شود.

در آزمون های اعتبارسنجی شرکت کنند و نمره قابل قبولی کسب کنند. نتیجه ی این آزمون با چند از ده آزمون امروز و آزمون های قبلی مقایسه می شود و نتیجه اعلام می شود.

عکس پرسنلی جدید و نام مدرسه‌ دانش‌آموز ارائه شود.

...............................................................

عکس دانش آموزان برترهای تهران که مشابه آن در 23 بهمن در سراسر کشور از برترهای تمام کشور گرفته خواهد شد، در زیر ارائه شده است، هم‌چنین برترهایی که در این جلسات حضور مداوم به همراه فرزندانشان داشتند مورد تشویق واقع شدند:

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 25 دی 1394

پدرهایی که در جلسه‌ی نفرات برتر، حضور مداوم داشته‌اند- جلسه‌ی نفرات برترها 25 دی‌ماه 1394 

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 25 دی 1394

مادرهایی که در جلسه‌ی نفرات برتر بیشترین حضور مداوم داشته‌اند- جلسه‌ی نفرات برترها 25 دی‌ماه 1394 

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 25 دی 1394

پدرهایی که در جلسه‌ی نفرات برتر به همراه فرزندشان حضور داشتند. جلسه‌ی نفرات برتر 25 دی‌ماه 1394

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 25 دی 1394

مادرهایی که در جلسه‌ی نفرات برتر به همراه فرزندشان حضور داشتند. جلسه‌ی نفرات برتر 25 دی‌ماه 1394

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 25 دی 1394

دانش‌آموزان برتر دختر حاضر در جلسه‌ی نفرات برترها 25 دی‌ماه 1394

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 25 دی 1394

دانش‌آموزان برتر پسر حاضر در جلسه‌ی نفرات برترها 25 دی‌ماه 1394



تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه