چه ارتباطی بین خواب و کاهش وزن وجود دارد؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد کاهش وزن ناشی از تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند عادات خواب را بر هم زند.





به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، یک تغییر در یک رژیم غذایی سالم به جای تلاش برای تلاش های مختلف برای کاهش وزن می تواند  تمایل به ورزش را نیز افزایش دهد.تا به حال، تحقیقاتی کمی در مورد ارتباط بین وزن بیش از حد، رژیم غذایی نامتناسب و اختلالات خواب وبیداری صورت گرفته است.

نزدیک به 185 میلیون بزرگسال و 24 میلیون کودک در ایالات متحده  آمریکا با مشکل اضافه وزن  یا چاقی روبرو هستند . در فیلادلفیا، این رقم برای بزرگسالان در 68 درصد مردم شایع است .خواب بد با اختلال در عملکرد شناختی و مشکلات مزمنی  از جمله افسردگی، چاقی و فشار خون بالا همراه است.

محققان از دانشکده پرلمن پزشکی در دانشگاه پنسیلوانیا برای به دست آوردن نتایج جدید، تغییرات وزن و تاثیر جنبه های متعددی از خواب ومستقل بودن آنها به وزن بدنرا مورد بررسی قرار می دهند.

تحقیقات برموش های چاق با رژیم غذایی شروع شدو نیمی از موش ها به طور تصادفی  برای دریافت غذا به طور منظم (RC) انتخاب شدند، در حالی که بقیه با یک رژیم غذایی با چربی بالا (HFD) تغذیه شدند، رژیمی بیش از سه بار در روز با محتوای چربی بالاتر، به مدت 8 هفته به انها داده شد . 

پس از 8 هفته،به برخی از موش ها  برای یک هفته رژیم غذایی جایگزین داده شد، رژیم غذایی با چربی بالا منجر به خواب اختلال انها شد؛ پس از هفته 9،با تغییررژیم غذایی عکس گذشته خواب آنها  بیش از 1 ساعت اضافه شد .موش هایی که یک هفته رژیم غذایی بدون چربی خورده بودند با وجود اضافه وزنی که داشتند همان مشخصات خواب وبیداری که موش هایی که 9هفته آن را خورده بودند نشان دادند .

نویسنده اصلی این پژوهش  اسحاق پرون، یک دانشجوی دکترا در علوم اعصاب در دانشگاه پنسیلوانیا، می گوید:یافته های ما نشان از آن است که وزن بدن فاکتور کم اهمیت تری نسبت به مهم  تغییرات وزن در تنظیم خواب است. اگر اضافه وزن دارید و اغلب احساس خستگی می کنید ،ممکن است نیازنباشد تا شما تمام وزن اضافه خود را کاهش دهید تا خواب خوبی داشته باشد  بلکه با شروع  به کاهش وزن هم می توانید اختلال خواب خود را بهبود بخشید. 

محققان کشف کردند که تغییرات در رژیم غذایی می تواند افراد احساس خواب آلودگی در طول روز را کاهش داده و انگیزه بیشتری برای یک زندگی سالم به وجود آورد.

 محقق عضو مرکزخواب ونوروبیولوژی شبانه روزی  پن میدوار است این فرضیه که یک رژیم غذایی سالم می تواند موجب  بهبود هوشیاری و الگوهای خواب می شود  بسیار مهم است که بر روی انسان ها آزمایش شود.

منبع :