روش‌های مطالعه 8 رتبه برتر کنکور در درس فیزیک

مطلب زیر روش‌های مطالعه‌ی برترهای رشته‌ی ریاضی در این درس است.



چرا سایت کانون برای شما کلکسیونی از روش‌های برترها را ارائه می‌دهد؟

درست است که روش‌های مطالعه‌ی هر کسی مخصوص خود اوست و دانش‌آموزان خصوصا در دروسی که نقطه‌ی قوت پایدار آن‌هاست، غالبا روش مطالعه‌ی موفقی دارند ولی از آن‌جائی‌که از هر کسی می‌توان نکته‌هایی یاد گرفت، کلکسیونی از روش‌های برترها به شما کمک می‌کند تا خصوصا در مورد درس‌هایی که روش خودتان خیلی نتیجه‌بخش نبوده از بین روش‌های دیگران یکی یا تلفیقی از کارهای دیگران را انتخاب و مدتی اجرا کنید و در صورت موثر بودن، آن را ادامه دهید.

ما در مقاله‌های مختلف سعی می‌کنیم برای شما پلی به سوی روش‌های مطالعه‌ی برترهای کنکورهای گذشته باز کنیم؛ قبلا روش‌های مطالعه‌ی برترهای رشته‌ی تجربی در درس فیزیک را در سایت کانون قرار داده بودیم و مطلب زیر روش‌های مطالعه‌ی برترهای رشته‌ی ریاضی در این درس است.

.................................................................................

در کنکور رشته‌ی ریاضی سال 94، از دانش‌آموزان کانونی فقط 2 نفر فیزیک را 100 درصد زدند که یکی از آن‌ها علی سیفی بود و دیگری وحید بالازاده که روش‌های آن‌ها نیز در زیر آمده است.

علی سیفی رتبه‌ی 56 رشته‌ی ریاضی کنکور 94 از تهران (درصد فیزیک: 100 %)- برق دانشگاه صنعتی شریف:

من فیزیک را 100 درصد زدم و یکی از دلایلش استفاده از کتاب سه‌سطحی نسبتا دشوار دشوار دشوارتر بود. این کتاب وقتی به دست ما رسید که عملا وقتمان خیلی پر بود با خودم تصمیم گرفتم فقط سوالات دشوارتر را در هر مبحثی که نیاز به تمرین داشتم کار کنم و تمام سوالات دشوارتر این کتاب را حل کردم در این کتاب با این‌که من المپیادی بودم ولی باز هم سوالاتی بود که برای من چالش‌برانگیز بود بیشترین حسن این کتاب برای من با توجه به این‌که المپیادی هم بودم رفع دغدغه‌ی ذهنی من بود این‌که با خودم می‌گفتم تو توانستی دشوارترین سوال‌هایی را که در این مبحث بود را حل کنی پس کنکور را هم می‌توانی به خوبی سپری کنی.

هم‌چنین من المپیاد فیزیکی بودم و این خیلی به من کمک کرد. من سعی می‌کردم مباحث را متوجه شوم و جلو بروم نه این‌که حفظ کنم. درواقع مفهومی درس می‌خواندم و اگر مبحثی را دبیر تدریس می‌کرد یک مرور کلی روی مفاهیم آن می‌کردم و بعد آنقدر از آن مبحث تست می‌زدم که تست‌ها تمام شود و دستم بیاید که چه مدل سوالاتی در کنکور قرار است بیاید.

مبحث موج اولین مبحثی است که خیلی برای دانش‌آموزان ملموس نیست و تجسمی از آن ندارند و من به واسطه‌ی تدریس آن مبحث در کلاس به تسلط خوبی در آن رسیدم. وقتی بخواهید درس بدهید باید تسلط خوبی از آن داشته باشید و من هم سعی کردم آنقدر تسلط خوبی داشته باشم که اگر کسی سوالی بپرسد بتوانم جواب دهم و برایم کمک‌کننده بود.

مقاله‌ی کامل ایشان را در سایت کانون بخوانید.


وحید بالازاده رتبه‌ی 3 کشوری رشته‌ی ریاضی کنکور 94 از بابلسر و یک سال دانش‌آموز کانون، (درصد فیزیک: 100 %)- برق دانشگاه صنعتی شریف:

 در کلاس درس به خوبی به مطالبی که معلم بیان می‌کرد گوش می‌دادم و درس هر روز را در همان روز می‌خواندم. تعدادی تست آموزشی می‌زدم سپس در هفته‌ی بعد سعی در افزایش مهارت از طریق تست داشتم.

مقاله‌ی کامل ایشان را در سایت کانون بخوانید.


آرش نصر اصفهانی رتبه‌ی 9 منطقه 1 (رتبه‌ی 16 کشوری) کنکور 94 رشته‌ی ریاضی از اصفهان و یک سال کانونی‌- برق دانشگاه صنعتی شریف:

ابتدا سعی می‌کردم با حل مسائل تشریحی بسیار و غالبا سخت‌تر از سوالات استاندارد کنکور به تسلط لازم در درس برسم. سپس سعی می‌کردم با حل تست‌های سخت به شیوه‌ی ذهنی و با استفاده از تسلط به دست آمده در مرحله‌ی قبل، حل ذهنی را در خودم تثبیت کنم.

مقاله‌ی کامل ایشان را در سایت کانون بخوانید.


معصومه نوروزی رتبه‌ی 24 منطقه 3 کنکور 94 از بندر دیّر و 2 سال دانش‌آموز کانون (درصد فیزیک: 71.9%)- برق دانشگاه صنعتی شریف:

بعد از تدریس دبیر، خودم در خانه، هم جزوه و هم مطالبی که سر کلاس گفته شده بود را مطالعه می‌کردم و متن و سوالات کتاب را می‌خواندم و حل می‌کردم و در حین انجام این فرآیند، نکته‌برداری را فراموش نمی‌کردم.

سپس سراغ درس‌نامه‌ی کتاب تست می‌رفتم و اگر مطلب جدیدی داشت سعی می‌کردم یاد بگیرم و در کتاب یا جزوه‌ی خود یادداشت کنم. سپس تست‌های آن قسمت را تقسیم می‌کردم و در هر روز هفته قسمتی از آن را می‌زدم و تا بدین ترتیب هم امکان مطالعه‌ی دروس دیگر وجود داشته باشد و هم باعث یادآوری مطالب ‌شود. در هنگام تست‌ زدن مطالب مهم و نکات را استخراج و در جزوه‌ی خودم یادداشت می‌کردم.

 علاوه بر این تست‌های مهم یا نکته‌دار یا تست‌هایی که مطلب را در حد امکان پوشش می‌داد، ستاره‌دار می‌کردم تا در سری‌های بعدی اگر وقت نداشتم کل تست‌ها را بزنم به این‌ها اکتفا کنم.

مقاله‌ی کامل ایشان را در سایت کانون بخوانید.


محمدجواد طبی کبیر رتبه‌ی 31 منطقه‌ 3 کنکور 94 از بهار و 3 سال دانش‌آموز کانون (درصد فیزیک: 83 %)- مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف:

با توجه به برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها، دروس و مفاهیم را انتخاب می‌کردم و بعد از خواندن خلاصه‌ها به تست‌زنی می‌پرداختم و روش تست‌زنی من این‌گونه بود که ابتدا تعداد تست‌ها را به تعداد روزهای باقی‌مانده تا آزمون تقسیم می‌کردم و در هر روز همان تعداد تست را حل می‌کردم.

مقاله‌ی کامل ایشان را در سایت کانون بخوانید.


امیر اوسطی رتبه‌ی 32 منطقه‌ 2 کنکور 94 از کرمانشاه و 2 سال دانش‌آموز کانون (درصد فیزیک: 84%)- برق دانشگاه صنعتی شریف

فقط تست‌های خیلی سخت را حل می‌کردم به طوری‌که تمام مطالب را پوشش دهد.

مقاله‌ی کامل ایشان را در سایت کانون بخوانید.


سجاده علیرضایی رتبه‌ی 97 منطقه‌ 3 کنکور 94 از بافت و 2 سال دانش‌آموز کانون- برق دانشگاه امیرکبیر

ابتدا جزوه‌ی معلم را به طور کامل می‌خواندم سپس به سراغ کتاب درسی می‌رفتم و مطالب حفظی را به طور دقیق می‌خواندم و بعد از آن به درس‌نامه‌ی کتاب تست مراجعه و مطالب اضافه را یادداشت می‌کردم پس از آن شروع به حل تست‌ها می‌کردم (از آسان به سخت) تست‌هایی را که اصلا بلد نبودم یا اشکال داشتم را با علائم متفاوت مشخص می‌کردم تا بعدا دوباره به آن‌ها مراجعه کنم.

مقاله‌ی کامل ایشان را در سایت کانون بخوانید.


رحیم نوروزی رتبه‌ی 16 منطقه‌ی 3 رشته‌ی ریاضی کنکور 94، از آشخانه و 3 سال دانش‌آموز کانون (درصد فیزیک: 78%):

هر جلسه پس از تدریس دبیر در همان روز ابتدا جزوه‌ی دبیرم را می‌خواندم سپس تست‌های کنکور 10 سال اخیر کتاب آبی را کار می‌کردم البته برای فهم بهتر قبل از هر جلسه پیش‌خوانی می‌کردم.

مقاله‌ی ایشان را در سایت کانون بخوانید.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

همایش جمع بندی دین و زندگی بخش اول ( آیات سال دوم)
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دروس عمومی چهارم دبیرستان)
دبیر : سید احسان هندی