رتبه‌ی 32 کنکور ریاضی و روش‌های مطالعه‌اش در فیزیک

امیر اوسطی موفق به کسب رتبه‌ی 32 منطقه 2 از کرمانشاه شد.روش‌های مطالعه‌ی او در درس فیزیک می‌تواند برای شما راه‌گشا باشد که در زیر آمده است:



امیر اوسطی موفق به کسب رتبه‌ی 32 منطقه 2 از کرمانشاه شد. ایشان دو سال دانش‌آموز کانون بوده است و هم‌اکنون دانشجوی رشته‌ی برق دانشگاه صنعتی شریف است و فیزیک را 84 درصد زده است، لذا گفتگوی ما با ایشان در زمینه‌ی روش‌های مطالعه‌ی او در درس فیزیک می‌تواند برای شما راه‌گشا باشد که در زیر آمده است:

یکی از مهمترین ویژگی‌های خودتان را بیان کنید که در موفقیت شما نقش مثبتی داشته است:

پرداختن به تست‌های قدرتمند

آیا در این درس المپیادی بودید؟

خیر

روش مطالعه‌ی شما در این درس چگونه بود؟

فقط تست‌های خیلی سخت را حل می‌کردم به طوری‌که تمام مطالب را پوشش دهد.

یک برنامه‌ای بودن را در منابع و برنامه‌ی مطالعاتی این درس چقدر موثر می‌دانید؟

یک برنامه‌ای بودن به ذهن دانش‌آموز نظم می‌دهد و به او اجازه می‌دهد درست تصمیم بگیرد.

چقدر ذهن شما در مورد روش‌های مطالعه‌تان در این درس شفاف و واضح بود؟ در واقع فراشناخت داشتید.

چون فیزیک را دوست داشتم ذهنم برای هر مطلبی آماده بود.

از کدام منابع کانونی در این درس بهره بردید؟

فیزیک آبی 30 سال


کتاب درسی چه جایگاهی در منابع شما داشت؟

هر تست جدیدی بخواهد در کنکور مطرح شود از کتاب درسی است.

کتاب آبی چه جایگاهی در منابع شما داشت؟

بیشتر جنبه‌ی جمع‌بندی داشت.

لزوما دبیر خصوصی داشتید و آیا لزوما باید دبیر خصوصی داشت؟

دبیر فیزیک بیشتر نقش کاتالیزگر را دارد.

از چه زمانی به صورت جدی مطالعه‌ی این درس را برای کنکور آغاز کردید؟

از سال اول دبیرستان با مبحث نور و هندسی

از چه زمانی دقیقا روش مطالعه و تست زدن خودتان را در این درس پیدا کرده بودید؟

از سال چهارم دبیرستان

چگونه هدف‌گذاری می‌کردید؟ مثلا آیا در این درس از همان ابتدا عالی بودید یا چگونه افزایش تراز دادید؟

از همان ابتدا عالی بودم چون این درس را با توجه به متن کتاب، مفهومی می‌خواندم.


بعد از تست زدن چه کار می‌کردید؟

تست‌های سخت و مفهومی را علامت می‌زدم.

شما در 41 آزمون کانون (به مدت 4 سال) شرکت کرده‌اید، آیا در آزمون‌های کانون همیشه این درس را 100 درصد می‌زدید؟

خیر

بعد از آزمون در این درس چه کار می‌کردید؟ آیا روش خاصی برای تحلیل و بررسی این درس داشتید؟

بیشتر غلط‌هایم را بررسی می‌کردم.

چقدر در هفته برای مطالعه و تست زدن این درس زمان می‌گذاشتید؟

در ابتدا 8 ساعت در هفته اما در پایان سال 6 ساعت در هفته.

تعادل تستی- تشریحی را در این درس چگونه رعایت می‌کردید؟ آیا برای این درس ابتدا تشریحی بعد تستی کار می کردید؟

بیشتر کارم تشریحی بود.

تعادل پیش و پایه را در این درس چگونه رعایت می‌کردید؟

چون در هر پایه، درس آن پایه را خوانده بودم در تابستان بیشتر روی پایه اما در ادامه سال روی پیش مترکز شدم.

تعادل بین مطالعه شخصی و کلاس رفتن یا داشتن دبیر خصوصی در مورد شما چگونه بود؟

تقریبا برای یک جلسه کلاس 3 ساعتی 3 ساعت زمان صرف می‌کردم.

چقدر سوالات آزمون‌های کانون در این درس از نظر شما مشابه کنکور بود و به شما در شبیه‌سازی شرایط کنکور کمک کرد؟

سوالات آزمون‌های جامع آخر سال بیشتر شبیه کنکور بود

تلفیق برنامه مدرسه و کانون در این درس برای شما چگونه بود؟

بیشتر روی برنامه‌ی کلاس تاکید داشتم.

نقش برتری بازیابی به بازخوانی را در این درس برای خودتان چگونه می‌دانید؟

با خلاصه‌نویسی و رسم نمودار تقریبا تمام درس در ذهن تداعی می‌شود که موجب می‌شود نقش برتری بازیابی به بارخوانی مشهود شود.

آیا کتاب خودآموزی برای این درس داشتید؟ سوالاتی که اشتباه می‌زدید یا مهم بودند را کجا یادداشت می‌کردید؟

در کلاسور ارزیابی

نظر شما در مورد کیفیت سوال‌های آزمون در این درس چیست؟ آیا سوالات آزمون‌های کانون به شما در کسب این درصد کمک کرد؟

سوالات کانون به خصوص پیش بیشتر به کنکور شبیه بود.

با توجه به این‌که درصد شما در دروس دیگر هم بالا بوده است چگونه غرق مطالعه‌ی این درس نمی‌شدید و به دروس دیگر هم توجه می‌کردید؟ چقدر تعادل داشتید. درصد‌های شما در دیگر دروس چگونه بود؟

با برنامه‌ریزی توانستم به همه‌ی درس‌ها برسم:

ادبیات: 84%

عربی: 100 %

معارف: 89%

زبان: 84%

ریاضی: 72%

فیزیک: 84%

شیمی: 73%

نقش دبیران خودتان را در علاقمندی و موفقیت خودتان در این درس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جزوه‌ی دبیرم در حد کنکور بود.

از کدام روش‌های یادگیری برای فهم بیشتر استفاده می‌کردید؟ مثلا یاد دادن به دیگران، رسم درخت دانش و ...

خلاصه‌نویسی و رسم نمودار

آیا نکته‌ای هست که دوست داشته باشید به دانش‌آموزان کنکوری دیگر بگویید؟

فیزیک را با عشق بخوانید.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی