ضرورت هوشمندسازی سیستم گرمایشی مدارس

وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر ضرورت افزایش عمر مفید ساختمان‌های آموزشی عنوان کرد: لازم است سیستم‌های گرمایشی در مدارس هوشمند شوند تا ضمن صرفه‌جویی در مصرف سوخت، از میزان آلایندگی هوا نیز کاسته شود.

ضرورت هوشمندسازی سیستم گرمایشی مدارس

وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر ضرورت افزایش عمر مفید ساختمان‌های آموزشی عنوان کرد: لازم است سیستم‌های گرمایشی در مدارس هوشمند شوند تا ضمن صرفه‌جویی در مصرف سوخت، از میزان آلایندگی هوا نیز کاسته شود.

به گزارش سایت کانون فرهنگی آموزشبه نقل از ایسنا، علی‌اصغر فانی در گردهمایی مدیران ستادی و اجرایی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک سند بالادستی است که می‌تواند مشکلات آموزش و پرورش را حل کند، اظهار کرد: اجرای این سند نیازمند تخصیص امکانات مناسب، صرف زمان، برنامه‌ریزی و نظارت است.

وی افزود: اجرای سند تحول بنیادین سه مرحله دارد که مرحله نخست طراحی و تصویب است، مرحله دوم تدوین نقشه راه و مرحله سوم اجراست. اگر نقشه راه نداشته باشیم و بدون آماده‌سازی بسترهای لازم وارد مرحله سوم شویم، حتما شکست می‌خوریم. در استقرار ساختار 3-3-6 در سال 91 همین اتفاق افتاد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آماده‌سازی نقشه راه سند تحول بنیادین در سال 93 اظهار کرد: برنامه ششم توسعه از سال آینده آغاز می‌شود و مبنای حرکت آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه همین نقشه راه سند تحول است. در نقشه راه مشخص شده هر بخش باید چه اقداماتی را در هر سال انجام دهد. امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه، تحولات پایه، اساسی، مبتنی بر عقلانیت و همراه با تامل در آموزش و پرورش شکل گرفته باشد.

فانی در ادامه از مدیران سازمان نوسازی خواست که در جذب و تخصیص اعتبارات استانی بیش از پیش اقدام کند. همچنین در ترمیم و نگهداری از فضاهای آموزشی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و تلاش کنند عمر مفید ساختمان‌های آموزشی افزایش یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه به بحث تعمیر و فضاهای آموزشی کمتر توجه می‌شود، گفت: امسال 2000 پروژه آموزشی را تحویل دادیم و یا تا پایان سال آماده خواهیم کرد که زیربنای آن 2 میلیون متر مربع است. این اقدام بسیار بزرگ بود و به لحاظ پراکندگی که دارد، بسیار انرژی‌بر است. در عین حال که برای این امر انرژی بسیاری صرف شود، پس از ساخت و تحویل پروژه‌ها آنها را به حال خود رها می‌کنیم و این سرمایه‌های ملی از بین می‌رود و ناچار می‌شویم 20 سال آینده مجددا تخریب و از نو بسازیم که اسراف است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک سوم فضاهای آموزشی غیراستاندارد هستند و باید اولویت ما بازسازی این فضاها باشد، گفت: روی موضوع تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی باید حساب جدی باز کنیم و این سنت در این دولت شکل بگیرد. لازم است 10 درصد اعتبارات مصوب را صرف تعمیر و نگهداری فضاها کنیم که در دراز مدت تاثیرات خوبی خواهد داشت.

فانی همچنین به ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز اشاره و اظهار کرد: امسال مجموعه اعتبارات استانی و ملی ما در نوسازی 2300 میلیارد تومان بود، در حالی که تعهد خیرین برای ساخت و تکمیل پروژه‌ها 800 میلیارد تومان است که 30 درصد اعتبارات دولتی است. خیرین نیت پاک دارند و باید بیش از پیش برای آنها زمان بگذاریم. باید برای تشویق خیرین تلاش کنیم تا در پروژه‌های مشارکتی سهم آموزش و پرورش کامل شود و بتوان با کمک خیرین این پروژه‌ها را به نتیجه رساند.

وی با بیان اینکه استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس نیز باید مورد توجه باشد، گفت: اعتبارات استانداردسازی سیستم‌ها قابل پیش‌بینی و دائمی است و نیازی به بودجه سنواتی ندارد. به همین خاطر برای سال‌های آینده می‌توان از امروز برنامه‌ریزی کرد تا پیش از بازگشایی مدارس در سال آینده، سامانه‌های گرمایشی در مدارس تعبیه شده باشند و بسیار زود به نقطه‌ای برسیم که واقعه‌ای چون شین‌آباد دیگر ذهن ما را مشغول نکند و عذاب ندهد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هر بار به یاد دانش‌آموزان شین‌آباد می‌افتم، متاثر می‌شوم. اگر زودتر در این خصوص اقدام کرده بودیم دیگر این اتفاقات نمی‌افتاد.

فانی همچنین بر ضرورت استفاده از انرژی‌های نو در مدارس تاکید کرد و گفت: امیدواریم از سال آینده هرچند به شکل محدود بتوانیم به این موضوع ورود کنیم و برای برخی سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی مدارس در کشور از انرژی‌های نو چون انرژی خورشیدی استفاده کنیم و به تدریج آن را توسعه دهیم.

وی همچنین به هوشمندسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس اشاره کرد و گفت: هنوز در ساعاتی که مدرسه دایر است، موتورخانه‌های بسیاری را داریم که این موضوع هم باعث مصرف بیشتر سوخت شده و هم فضا را آلوده می‌کند و هم مصداق اسراف است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته مدارسی را هم داریم که سیستم‌هایی را در موتورخانه‌ها نصب کردند که پس از پایان مدرسه موتورخانه‌ها خاموش و یک ساعت قبل از بازگشایی مدارس روشن می‌شوند که این موضوع باید تعمیم پیدا کند.

فانی با بیان اینکه در برخی دیگر از مدارس متاسفانه سیستم گرمایشی مدارس به سیستم سرایداری متصل است و برای آنکه منزل سرایدار گرم بماند، شوفاژهای کل مدرسه پس از پایان ساعت رسمی روشن می‌ماند، گفت: باید این مشکل حل شود و این سیستم‌های گرمایشی از یکدیگر جدا شوند. در دولت نیز چندی پیش بحث آلودگی هوا مطرح بود و نظر رییس جمهور هم این بود که می‌توان بعضا در ادارات دمای موتورخانه‌ها را پایین آورد تا آلودگی کمتری در پی مصرف سوخت ایجاد شود. متاسفانه مدارس فراوانی داریم که شوفاژهای آنها روشن است و پنجره‌های کلاس‌ها را باز نگه می‌دارند.

وی تاکید کرد: اگر این روند اصلاح شود، سالانه میلیاردها تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد. باید دانش‌آموزان یاد بگیرند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به قول رییس سازمان مدیریت برای تخصیص بودجه در طول برنامه ششم به منظور استانداردسازی یک سوم فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: باید اعتبارات عمرانی در سال‌های آینده ارتقاء یابند تا بتوانیم در راستای تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس ناایمن در طول برنامه ششم اقدام کنیم و در نهایت در پایان برنامه ششم که سال 99 است، همه مدارس ما ایمن باشند.

فانی همچنین درباره اجرای رتبه‌بندی برای کارکنان سازمان نوسازی گفت: اعتبارات بند 10 ماده 68 در بودجه 95 پیش‌بینی شده و دولت در تلاش است تا آن را اجرا کند. علاوه بر این برای تعدادی از همکاران در سازمان نوسازی، کانون پرورش فکری و سازمان نهضت سوادآموزی موضوع را پیگیری می‌کنیم تا مشکلاتشان حل شود. به هر روی این پرسنل حق دارند و اعتراضشان به جاست زیرا دریافتی‌شان با کاری که انجام می‌دهند متناسب نیست.

منبع :

مهلا کاشانی

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب