نوروز 96

کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 6 پاسخ- 15 دی 94

بیش‌تر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی متن اثرگذارتر است...



یک سؤال، 6 پاسخ

بیش‌تر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی‌ متن اثرگذارتر است. آدم را به فکر فرو می‌برد، ذهن را می‌پروراند، زبان را به گردش درمی‌آورد و قلم را به حرکت وامی‌دارد! این صفحه متعلق به همه‌ی دانش‌آموزان و مشاوران است؛ همه‌‌ی کسانی که دوست دارند بپرسند و همه‌ی کسانی که جواب‌های‌شان راهی است برای عمیق‌تر شدن و درک بیش‌تر مسئله. برای همین، چه دانش‌آموز باشید چه مشاور و پشتیبان، در این‌جا، هم می‌توانید بپرسید هم می‌توانید یاد بگیرید.


من و دوستم مثل هم هدف‌گذاری چند از ده می‌کنیم ولی من هیچ وقت مثل او پیشرفت نمی‌کنم!

پاسخ 1- ابتدا باید بدانید مقایسه فقط باید با گذشته‌ی خودتان باشد نه دیگران. تازه آیا دو هدف‌گذاری یکسان الزاماً نتایج یکسانی خواهید گرفت؟ مسلماً سابقه‌ی فعالیت افراد در روند پیشرفت آن‌ها مؤثر است. هم‌چنین هدف‌گذاری باید منطقی و بر اساس توانایی‌ها و کارکرد فرد باشد تا نتیجه‌ی مورد انتظار حاصل شود؛ بنابراین با نگاه واقع‌بینانه به پایه‌ی علمی خود و استمرار می‌توانید به انتظارات خود جامه‌ی عمل بپوشید.

سیدبهادر جبلی

پاسخ 2- اگر ساعت مطالعه‌ی شما با دوست‌تان یکی باشد، منابع مطالعاتی‌تان مشترک باشد و تمرین و تست یکسانی حل کنید، باز هم پیشرفت‌تان مثل هم نخواهد بود. دلیلش توانایی‌های فردی شماست که متفاوت از یکدیگر است. هدف‌گذاری برای هر آزمون بر اساس تلاش و آمادگی دو هفته‌ای و نتیجه‌ی آزمون قبلی و عکس‌العمل شما در مواجهه با سؤالات آسان، وقت‌گیر و دشوار سر جلسه‌ی آزمون انجام می‌شود و چگونگی مدیریت زمان و میزان پایبندی‌تان به چند از ده هر درس بسیار مهم است. برای پیشرفت پیوسته لازم است هدف‌گذاری‌تان برای هر آزمون واقع‌بینانه باشد و معیار سنجش‌تان، عملکرد خودتان و میزان تلاش‌تان باشد.

سارا شفافی

پاسخ 3- هر کس باید با توجه به تراز و چندتا از ده‌تای خودش هدف‌گذاری کند. برای هدف‌‌گذاری در هر آزمون، روی یک یا دو درس با مشورت پشتیبان هدف‌گذاری که قابل دسترس باشد انجام دهید. بهتر است هدف‌گذاری برای افزایش یک یا حداکثر دو واحد در چندتا از ده‌تا انجام شود. برای رسیدن به هدف‌گذاری هم باید برنامه داشته باشید. روش‌هایی را که برای شما مفید بوده‌اند و در یک درس باعث پیشرفت شما شده‌اند شناسایی کنید و آن روش‌ها را بنویسید و به سایر درس‌ها تعمیم دهید.

محمد تره‌باری

پاسخ 4- بیایید به جای تمرکز بر هدف‌گذاری مشترک و پیشرفت غیر مشترکتان، به توانمندی‌های متفاوت‌تان متمرکز شوید. هدف‌گذاریِ مشترک صرفاً در شرایطی منطقی خواهد بود که شما در عوامل بسیار زیادی همچون «ساعت و روش مطالعه، شخصی‌سازی برنامه‌‌ی راهبردی، نوع مرور، میزان حل تست و تمرین، سطح تسلط پایه‌ایِ هر درس، نمرات آزمون‌های گذشته و...» کاملاً مشترک باشید. عدم توجه به تفاوت‌های افراد در این موارد، زمینه‌‌ی بروز اشتباهات بعدی را فراهم می‌سازد. پیشرفت شما باید در مقیاس شخصی سنجیده شود؛ زیرا بزرگ‌ترین رقیب شما کسی جز خود شما نیست. شاید در حال پیشرفت نسبت به گذشته باشید ولی در این مقایسه‌‌ی نادرست برای‌تان مشهود نباشد. هدف‌گذاری‌های‌تان را با رویکرد واقع‌بینانه، قابل دسترسی و زمان‌دار تنظیم کنید و در سررسید زمانی مقرر، میزان دست‌یابی به این هدف‌گذاریِ شخصی را نقادانه بررسی کنید.

حسام زینی لشکاجانی

پاسخ 5- دلیلی ندارد که وقتی هدف‌گذاری دو نفر یکی باشد، یکسان هم پیشرفت کنند. از طرفی تنها هدف‌گذاری کافی نیست؛ باید شرایط یک هدف‌گذاری درست را رعایت کنید. هم‌چنین باید به اندازه‌ی هدفتان تلاش کنید. اگر تا کنون مرتباً دفتر برنامه‌ریزی را می‌نویسید و در ضمن یادداشت می‌کنید که برای هر مبحث چند مسئله‌ی تشریحی و چند تست کار می‌کنید آن‌گاه قادر خواهید بود هدف‌گذاری درست‌تری انجام دهید؛ زیرا وقتی برای دو درس هدف‌گذاری می‌کنید، ابتدا باید کاری را که برای درس‌های دیگر می‌کردید حفظ کنید؛ یعنی ساعات مطالعه‌ی هفتگی آن‌ها و تعداد مسئله و تستی را که برای آن‌ها انجام می‌دادید حفظ کرده و روی دو درس دیگر ساعات مطالعه را زیادتر کنید، مسئله‌ی بیش‌تری حل کنید و تست بیش‌تری بزنید. آن‌گاه حتماً پیشرفت خوبی خواهید داشت.

عطاءالله غبرایی

پاسخ 6- اصولاً مقایسه کردن خودتان با دیگران کار درستی نیست. شما و دوست‌تان در زمینه‌های مختلفی می‌توانید تفاوت‌هایی داشته باشید. پس به جای این کار هدف‌گذاری‌تان را نسبت به میزان مطالعه‌‌تان، ترازتان در آزمون قبل و شرایطی از این قبیل تعیین کنید.

سیدمحمد حسینی