کشف کوسه نورافکن توسط محققان

نوع حیرت‌انگیزی از کوسه‌ها شناسایی شده که با سر خود نور تولید می‌کنند.

کشف کوسه نورافکن توسط محققان

به گزارش سایت کانون فرهنگی آموزش به نقل از خبرگزاری مهر، در اعماق اقیانوس‌ها عملا چیزی به نام پرتوهای خورشید وجود دارد. در آنجا تاریکی مطلق حکفرماست با این حال محققان گونه ای از کوسه ها را شناسایی کرده اند که محیط اطرافش را با استفاده از سرش روشن می کند. از این نظر می توان سر این جانور را به مانند یک چراغ قوه تشبیه کرد.

البته این گونه جدید که با نام «نینجا» شناخته می شود تنها کوسه درخشان شناخته شده در دنیا محسوب نمی شود. پیش تر شماری از انواع این کوسه ها شناسایی شده بود و حالا نینجا به حدود ۴۰ کوسه مشابه دیگر می پیوندد. به این دسته از کوسه ها در اصطلاح lanternsharks گفته می شود.

این گونه از کوسه ها در زمره شکارچیان قابل اقیانوسی قرار می گیرند که با استفاده از درخشندگی خاصی که تولید می کنند توجه محققان زیست شناس را به خود جلب کرده اند.

این نوع کوسه ها در اقیانوسهای سراسر جهان، از هند گرفته تا اطلس و اقیانوس آرام زندگی می کنند.

کشف تازه ترین عضو این گروه توسط محققان زیست شناس مرکز تحقیقات کوسه پاسفیک آمریکا در کالیفرنیا صورت گرفته است.

نکته جالب توجه اینجاست که این کوسه تازه کشف شده، نخستین گونه از این دسته حیوانات دریایی است که در اطراف سواحل آمریکای مرکزی شناسایی شده است.

پیش تر و در سال ۲۰۱۰ دانشمندان موفق به شناسایی هشت نوع از کوسه های درخشان شده بودند که بین ۸۰۰ تا یکهزار متری عمق اقیانوس زندگی می کنند.

مهلا کاشانی