نوزاد زودرس در بزرگسالی عضلات ضعیف‌تری دارد

مطالعات نشان می‌دهد نوزادان زودرس، در بزرگسالی عضلات ضعیف‌تری دارند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از رویترز، مطالعات محققان فنلاندی نشان می دهد نوزادان زودرس، در هفته های اول تولد با مشکلات تنفسی و هضم مواجه هستند. شرایط در برخی دیگر حادتر است و منجر به عوارض بلندمدت از قبیل اختلال بینایی، شنوایی، مهارت های شناختی و مشکلات رفتاری و اجتماعی می شود. 

این مطالعه نشان می دهد تمامی نوزادانی که پیش از موعد متولد می شوند، تناسب اندام عضلانی ضعیف تری دارند و در بزرگسالی نیز این ضعف ادامه می یابد؛ حتی اگر خیلی زودرس نباشند و وزنشان نسبت به وزن طبیعی اختلاف ناچیزی داشته باشد. 

این مطالعه فقط به ارتباط مدت بارداری و تناسب عضلانی نوزاد پرداخته و اشاره ای به تفاوت سیستم قلبی عروقی ندارد؛ چراکه این امر مستلزم تحقیقات بیشتر است. 

**اهمیت استحکام عضلات

حجم و قدرت عضلات بدن به مرور زمان و با افزایش سن کاهش می یابد و این امر شامل تمام افراد می شود. استحکام عضلات یکی از مهمترین نشانه های بدن سالم است. با تضعیف عضلات، اندام های داخلی بدن و به ویژه استخوان ها آسیب پذیر می شوند. براین اساس، محققان به سالمندان نیز توصیه می کنند که برای جلوگیری از کاهش حجم و قدرت عضلات، پروتئین های گیاهی و حیوانی مصرف کنند. 

استفاده از پروتئین حیوانی به دلیل چربی و افزایش اوره، محدودیت دارد و استفاده از گوشت سفید توصیه شده است؛ ولی استفاده از پروتئین های گیاهی هیچ محدودیتی ندارد. 

استحکام عضلات یکی از مهمترین عوامل طول عمر محسوب می شود. استفاده از دارو برای افزایش حجم عضلات روش نادرستی است و اثرات سوء دارد؛ در مقابل ورزش های کششی و استقامتی و استفاده از موادغذایی طبیعی توصیه شده است. 

معمولا توده عضلانی پس از 50 سالگی، حدود 1.5 درصد در سال کاهش می یابد، این میزان پس از 60 سالگی به 3 درصد در سال می رسد. 

از دست دادن توده عضلات علاوه بر کاهش توانایی و قدرت انجام فعالیت های روزانه، احتمال شکستگی استخوان ها را نیز پس از زمین خوردن افزایش می دهد. 

برخی از مواد غذایی موثر در تقویت عضلات عبارتند از : 

• لوبیا 

• ماست 

• روغن زیتون 

• گوشت آهو 

• پنیر 

• سیب 

• گوشت گاو و گوساله 

• عدس 

• اسفناج 

• برنج قهوه ای 

• صدف 

• بادام 

• سیب زمینی 

• مرغ 

• موز 

• تخم مرغ 

• بلغور جوی دوسر 

• ماهی 

• گوشت بوقلمون 

• شیر 

• انواع توت 

• دانه کتان 

• آجیل 

• کلم بروکلی 

• گوجه فرنگی 

• پرتقال 

• هویج 

• آب 

• گردو 

• چای سبز 

مطالعات محققان دانشگاه ایندیانای آمریکا که در نشریه Pediatrics منتشر شده است، نشان می دهد که مکمل روغن دریایی نیز در بهبود آسیب دیدگی عضلات هم در سالمندان و هم در ورزشکاران موثر است. 

منبع :