چگونه عربی اختصاصی را 100 درصد زدم!

گفتگوی زیر را با زهره بابایی، رتبه‌ی 6 منطقه‌ی 2 رشته‌ی انسانی از لاهیجان در کنکور94 (رتبه‌ی 13 کشور) در زمینه‌ی نحوه‌ی مطالعه‌اش در درس عربی که آن را 100 درصد زده است، انجام داده‌ایم...

چگونه عربی اختصاصی را 100 درصد زدم!

گفتگوی زیر را با زهره بابایی، رتبه‌ی 6 منطقه‌ی 2 رشته‌ی انسانی کنکور94 (رتبه‌ی 13 کشور)، در زمینه‌ی نحوه‌ی مطالعه‌اش در درس عربی اختصاصی که آن را 100 درصد زده است، انجام داده‌ایم. او ( از لاهیجان)، 3 سال دانش‌آموز کانون بوده و هم‌اکنون دانشجوی رشته‌ی حقوق دانشگاه تهران است و با گروه آزمون کانون نیز همکاری دارد. صحبت‌های او را در زیر بخوانید:

یکی از مهمترین ویژگی‌های خودتان را بیان کنید که در موفقیت شما نقش مثبتی داشته است:

 تلاش بسیار زیاد.

روش مطالعه‌ی شما در این درس چگونه بود؟

زبان عربی برای من مثل زبان مادری بود آن هم به این دلیل که والدین من می‌توانستند به این زبان تکلم کنند و در زمان کودکی بحث در مورد قواعد و ترجمه‌ی این زبان در خانواده‌ی ما رایج بود و این باعث شد که درس خواندن من در زمان کنکور برای درس عربی با علاقه‌ی زیادی همراه باشد. من از سال دوم به صورت جدی عربی را کنکوری خواندم ابتدا قواعد را به صورت کامل در کلاس یاد می‌گرفتم (همراه با پیش‌خوانی) و سپس تمرین‌های کتاب را کامل حل کرده و تمام متن دروس و گزاره‌های داخل تمرین‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کردم و این روند را تا پایان سال کنکور ادامه دادم و بعد از کتاب برنامه‌ی حجیمی برای تست زدن طراحی کردم به طوری که تمام تست‌های کتاب‌های موجود در بازار را چند بار حل کرده بودم.

یک برنامه‌ای بودن را در منابع و برنامه‌ی مطالعاتی این درس چقدر موثر می‌دانید؟

مسلما یک برنامه‌ی دقیق و جامع همواره باعث افزایش آرامش دانش‌آموز می‌شود.

چقدر ذهن شما در این درس در مورد روش‌های مطالعه‌تان شفاف و واضح بود ؟ در واقع فراشناخت داشتید.

من نسبتا به مطالعه‌ی درس عربی کاملا واقف بودم و به کمک دبیر بسیار عالی که توانایی بالایی در این درس داشت، همیشه برنامه‌ی روشنی در ذهنم برای مطالعه‌ی این درس داشتم.

از کدام منابع کانونی در این درس بهره بردید؟

آبی عربی عمومی انسانی و آبی عربی اختصاصی انسانی.

مهمترین منبع شما در این درس چه بود؟

عربی عمومی انسانی

کتاب درسی چه جایگاهی در منابع شما داشت؟ کتاب درسی شما احتمالا پر از نوشته و نکته است؟

همیشه در عربی برای من اولویت داشت و عربی سه سال دبیرستان من آنقدر نوشته شده و سیاه است که قابل خواندن مجدد نیست و حتی جزوه‌ی دبیرم را آنقدر که تمام جمله‌هایش را تجزیه و تحلیل کردم مجبور شدم دوباره جزوه‌ی جدیدی تهیه کنم.

کتاب آبی چه جایگاهی در منابع شما داشت؟

کتاب آبی عمومی و اختصاصی را همیشه بعد از خواندن دقیق کتاب استفاده می‌کردم و حجم زیاد تست‌ها در عربی عمومی بسیار مورد علاقه‌ی من بود.

لزوما دبیر خصوصی داشتید و آیا لزوما باید دبیر خصوصی داشت؟

لزوما نیاز نیست دبیر خصوصی داشت. دانش‌‌آموز با تلاش خودش می‌تواند در این درس موفق شود. من سال سوم تنها برای این‌که در درس جلوتر باشم دبیر خصوصی داشتم و گرنه دبیر خوبی در مدرسه هم داشتم و هر دو دبیر من نقش بسیاری در موفقیت من در این درس داشتند.

آیا از سایت کانون و خدمات آن برای این درس خود استفاده می‌کردید؟ خلاصه درس، فیلم 3 دقیقه‌ای، کلکسیون روش‌ها، کلاسور ارزیابی

سال دوم کلکسیون روش‌ها را بررسی کردم و با آگاهی روش مناسب خودم را برگزیدم. گاهی فیلم‌های 3 دقیقه‌ای را نیز مشاهده می‌کردم.

از چه زمانی به صورت جدی مطالعه‌ی این درس را برای کنکور آغاز کردید؟

از سال دوم دبیرستان.

از چه زمانی دقیقا روش مطالعه و تست زدن خودتان را در این درس پیدا کرده بودید؟

اواخر سال دوم.

چگونه هدف‌گذاری می‌کردید؟ مثلا آیا در این درس از همان ابتدا عالی بودید یا چگونه افزایش تراز دادید؟

من همیشه عربی‌ام خوب بود و در آزمون‌های تستی دبیرانم یا آزمون‌های داخل کتاب‌ها عالی بودم، از سال سوم هم کنکورهای سال‌های قبل را که می‌زدم بیشتر اوقات درصدم بین 90 تا 100 بود. اما اوایل با سوالات عربی کانون مشکل داشتم و به مرور زمان توانستم آن را بهبود ببخشم.

اولویت شما در تست زدن چه بوده است؟ سوال‌های کنکور سراسری، سوال‌های تالیفی

ابتدا کتاب آبی و بعد سوالات تالیفی

بعد از تست زدن چه کار می‌کردید؟

بعد از تصحیح آن‌ها، ابتدا سراغ سوال‌هایی که درست جواب داده بودم می‌رفتم و اگر نکته‌ی خاص قواعد یا ترجمه‌ای داشت کنارش می‌نوشتم و بعد گزاره‌های تست را خیلی کوتاه، تجزیه و ترکیب می‌کردم و بعد از آن سراغ تست‌هایی که غلط پاسخ داده بودم می‌رفتم.

شما در 54 آزمون کانون شرکت کرده‌اید، آیا در آزمون‌های کانون همیشه این درس را 100 درصد می‌زدید؟

خیر همیشه 100 درصد نبودم اما ترازم بالا بود.

بعد از آزمون در این درس چه کار می‌کردید؟ آیا روش خاصی برای تحلیل و بررسی این درس داشتید؟

بعد از تصحیح کلید همان روش بررسی تست‌ها در خانه را داشتم نکته‌ها را استخراج می‌کردم و متن سوالات را تجزیه کرده و در آخر، سوالات غلط و مهم را در کتاب خودآموزی می‌نوشتم.

چقدر در هفته برای مطالعه و تست زدن این درس زمان می‌گذاشتید؟

سال دوم و سوم به صورت خیلی گسترده برای این درس وقت می‌گذاشتم به طوری‌که هر روز در هفته برای خواندن و تست زدن عربی برنامه داشتم گاهی از 60 ساعت مطالعه‌ی هفتگی شده بود که 20 ساعت را برای عربی زمان می‌گذاشتم.

 اما سال آخر، این برنامه به صورت قابل توجهی کم شد و فقط مخصوص تست‌زنی آن هم به صورت مرتب و روزانه به مدت نیم‌ساعت بود. چون من تسلط زیادی روی درس‌ پیدا کرده بودم و اکثر کتاب‌های تستم تمام شده بود و به پیشنهاد دبیرم یک مجموعه تست جدید و مرور تست‌های کنکور و تست‌های ترجمه را در برنامه‌ی روزانه‌ام گنجاندم تا آمادگی‌ام برای روز کنکور را حفظ کنم.

تعادل تستی- تشریحی را در این درس چگونه رعایت می‌کردید؟ آیا برای این درس ابتدا تشریحی بعد تستی کار می کردید؟

ابتدا تشریحی می‌خواندم و تمرین تجزیه و تحلیل انجام می‌داده‌ام اما تقریبا تست زدن برای من بیشتر از تشریحی بود.

تعادل پیش و پایه را در این درس چگونه رعایت می‌کردید؟

پیش برایم مهم‌تر بود چون درس‌های نخوانده‌ای بود که باید روی آن‌ها تمرکز می‌کردم و مطمئن بودم که با برنامه‌ی کانون حتما به مرور پایه می‌رسم گرچه در کنار برنامه‌ی کانون، همیشه برنامه‌ی حساب شده‌ای برای مرور پایه داشتم که حتی بعضی درس‌ها را دو یا سه بار مرور کامل کردم و درس‌های تک کتاب را خیلی بیشتر از حد مرور کردم.

تعادل بین مطالعه شخصی و کلاس رفتن یا داشتن دبیر خصوصی در مورد شما چگونه بود؟

من سال چهارم به هیچ وجه خارج مدرسه کلاس خصوصی نمی‌رفتم و تنها کلاس خصوصی‌ام عربی بود آن‌هم سال سوم.

 سال چهارم کلاس‌های من منحصر به طرح کنکور مدرسه‌ی خودم (فرزانگان) بود و مطالعه‌ی شخصی هم در چهار روز هفته که به مدرسه نمی‌رفتم بین درس‌ها به صورت متعادل پخش می‌شد.

چقدر سوالات آزمون‌های کانون در این درس از نظر شما مشابه کنکور بود و به شما در شبیه‌سازی شرایط کنکور کمک کرد؟

به نظرم عربی کمی متفاوت‌تر از کنکور و شاید کمی هم سنگین‌تر بود.

تلفیق برنامه مدرسه و کانون در این درس برای شما چگونه بود؟

برنامه‌ی مدرسه، خصوصا سال چهارم کاملا مطابق با برنامه‌ی کانون بود و من از این لحاظ نیاز به تلفیق دو برنامه‌ نداشتم.

نقش برتری بازیابی به بازخوانی را در این درس برای خودتان چگونه می‌دانید؟

مسلما بازیابی نقش ویژه‌ای دارد. من زمانی که حس می‌کردم مبحثی را فراموش کردم، به جای خواندن دوباره‌ی کتاب، برای مثال ده‌ تست، برای بازیابی مطالب، از آن مبحث پاسخ می‌دادم و به نظرم نقش مفیدتری از بازخوانی داشت.

آیا کتاب خودآموزی برای این درس داشتید؟ سوالاتی که اشتباه می‌زدید یا مهم بودند را کجا یادداشت می‌کردید؟

بله سوالات غلط و نزده و مهم را برای عربی می‌نوشتم. البته اکثر سوالات مهم را در دفترچه‌ای یادداشت می‌کردم به همراه نکاتشان تا اغلب موارد همراهم باشند.

با توجه به این‌که درصد شما در دروس دیگر هم بالا بوده است چگونه غرق مطالعه‌ی این درس نمی‌شدید و به دروس دیگر هم توجه می‌کردید؟ چقدر تعادل داشتید. درصد‌های شما در دیگر دروس چگونه بود؟

واقعیت این است که سال دوم و سوم بیشتر زمانم را به عربی اختصاص می‌دادم اما با برنامه بودم. با توجه به این‌که من سال چهارم به تسلط کافی در این درس رسیده بودم و از این موضوع هم آگاهی داشتم که دروس دیگر اهمیت ویژه‌ای دارند، غرق مطالعه‌ی یک درس نمی‌شدم چون می‌دانستم به ضرر من خواهد بود. درصدهایم عبارتند از:

 عربی عمومی: 94 درصد، اقتصاد: 93 درصد، روان‌شناسی: 89 درصد، ادبیات اختصاصی: 96 درصد، جامعه‌شناسی: 93 درصد، زبان: 89 درصد.

آیا اولیا یا دوستان شما در کسب این درصد نقشی داشتند؟

قطعا نقش یک پدر و مادر تحصیل‌کرده برای من هم تاثیر بسیاری داشت. چون والدین من قادر به تکلم به این زبان بودند در رفع مشکلات من خیلی موثر بودند.

نقش دبیران خودتان را در علاقمندی و موفقیت خودتان در این درس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دبیران برای من بسیار مفید بودند مخصوصا در درس ادبیات، عربی و ریاضی که یکی از دلایل من برای خواندن زیاد این درس‌ها قطعا علاقه‌ای بود که به تک‌تکشان داشتم و از آن‌جائی‌که خودشان در دانشگاه‌های برتر تهران تحصیل کرده بودند الگوی مناسبی برای من بودند.

یکی از موارد دیگر هم همراهی همیشگی آن‌ها با من بود به طوری‌که حس اطمینان، آرامش، اعتماد و لذت عجیبی در درس خواندن را به من تزریق می‌کرد.

نقش پشتیبان ویژه شما در این موضوع چگونه بود؟

سال چهارم دو پشتیبان ویژه داشتم خانم زهرا مشایخی رتبه‌ی 1 سال 92 و خانم توکلی‌نژاد رتبه‌ی 15 سال 89 که قطعا انتقال تجربیاتشان به من تاثیرگذار بود.

از کدام روش‌های یادگیری برای فهم بیشتر استفاده می‌کردید؟ مثلا یاد دادن به دیگران، رسم درخت دانش و ...

یاد دادن به دیگران.

آیا نکته‌ای هست که دوست داشته باشید به دانش‌آموزان کنکوری دیگر بگویید؟

تلاش، رمز موفقیت همه‌ی دانش‌آموزان است. زندگیتان را جدی بگیرید و برای وقتتان ارزش قائل شوید.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب