6 نشانه موثر بودن ورزش

نشانه‌هایی به هنگام ورزش کردن وجود دارند که نشان می‌دهند ورزش به خوبی انجام شده است.



به گزارش ایسنا و به نقل از سایت یاهو، نشانه‌ها همیشه کاملا گویا نیستند، برای مثال میزان عرق کردن گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده تاثیر ورزش باشد. به طور متوسط در 60 دقیقه ورزش 0.8 تا 1.4 لیتر آب از بدن خارج می‌شود. سوزش عضلات نیز همیشه می‌تواند نشان دهنده تاثیر ورزش باشد.

6 نشانه زیر می‌تواند در تشخیص خوب پیش رفتن ورزش موثر باشد:

1- شما نمی‌توانید به هنگام ورزش یک مکالمه را دنبال کنید:

اگر در میانه ورزش به سختی می‌توانستید صحبت کنید یا گرایش داشتید که سوالات را با یک یا دو کلمه جواب دهید، یعنی شدت ورزش شما مناسب است.

2- به سختی دور آخر تمرین را به پایان رساندید:

کم کردن سرعت در دوره‌های پایانی وزنه زدن. بیشتر تلاش کردن و کمتر شدن سرعت انجام حرکات. به سختی به پایان رساندن دور آخر ورزش، همگی نشان دهنده خسته شدن عضلات و با موفقیت انجام شدن جلسه ورزشی است.

3- میزان توانایی خود را اندازه‌گیری کنید و هر بار سعی کنید که بیشتر فعالیت کنید:

بهترین راه برای اندازه‌گیری شدت ورزش این است که هر بار ماکزیمم میزان تکرار حرکات را اندازه بگیرید و در جلسه بعدی سعی کنید توانایی خود را افزایش دهید. بهتر است ماکزیمم میزان ضربان قلب را اندازه‌گیری کنید و نسبت به آن شدت ورزش را مدیریت کنید.

4- احساس خستگی بعد از ورزش:

بعد از ورزش باید احساس کنید که بدن را وادار به ادامه ورزش کرده‌اید اما نباید کاملا انرژی بدن تخلیه شده باشد، اگر ورزش به خوبی انجام شود باید احساس کنید که بعد از ورزش هنوز کمی انرژی دارید.

5- ورم عضلات:

بعد از ورزش استقامتی شدید، میزان خون زیادی در عضلات جریان پیدا می‌کند تا ریزمغذی‌ها و اکسیژن لازم به عضلات برسد و مواد سمی از عضلات خارج شوند. این مسئله باعث می‌شود که عضلات ورم کنند و به صورت موقت حجیم‌تر شوند. این اتفاق تا دو ساعت ادامه خواهد داشت.

6- خواب بهتر:

بعد از یک روز سخت ورزشی، خواب راحت‌تری خواهید داشت. این مسئله به دلیل هورمون‌های بدن است. بعد از ورزش شدید سیتوکین در بدن ترشح می‌شود که باعث می‌شود خواب بهتر شود.

منبع :

جمع بندی همایش فیزیک بخش اول ( حرکت شناسی)
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( چهارم تجربی)
دبیر : حامد چقادی