آرامش در فصل امتحانات

راهکارهای کاهش استرس




اضطراب می‌تواند به صورت علائم جسمی، روانی، عاطفی و علائم شناختی در افراد ظاهر شود. تپش قلب، لرزش دست، تغییرات تنفسی، تکرر ادرار، عرق کردن دست‌ها و سردی اندام‌ها از علائم جسمی شایع در هنگام بروز استرس در افراد هستند.


راهکارهای کاهش استرس

وارد نکردن دانش‌آموزان به رقابت‌های تحصیلی نادرست و سرزنش نکردن آنها از راهکارهایی است که می‌توان برای کاهش استرس انجام داد. آموزش مهارت‌های متنوع و انجام فعالیت‌های ورزش‌های مختلف در مدارس می‌تواند باعث کاهش استرس‌های تحصیلی در کودکان و نوجوانان شود.

فرهنگ سازی‌های لازم باید در خصوص اینکه دانش‌آموزان دروس خود را در طول سال مطالعه کنند انجام شود همچنین در هنگام امتحانات اغلب شاهد بی‌خوابی‌های دانش‌آموزان و بیدار ماندن آنها در طول شب هستیم اما تنظیم خواب افراد نقش مؤثری در کاهش استرس و حتی موفقیت‌های تحصیلی دارد. این دانش‌آموزان باید در شب‌های امتحان نیز طبق روال روزهای گذشته و بر اساس یک برنامه ثابت بخوابند.

به صورت کلی اگر فرد در شب‌های امتحان، خواب خوبی داشته باشد درصد تمرکز و موفقیتش بیشتر از فردی است که در طول شب شروع به درس خواندن کرده است.


نقش تغذیه در موفقیت دانش‌آموزان

تغذیه نقش مؤثری در موفقیت دانش‌آموزان دارد. به والدین توصیه می‌شود به تغذیه کودکان خود در هنگام امتحانات توجه بیشتری داشته باشند. مصرف موادی مانند موز، عسل، خرما، کشمش، گردو و بادام می‌تواند در تقویت حافظه افراد مؤثر باشد.

انجام ورزش‌های روزانه نیز می‌تواند در تقویت حافظه و تمرکز دانش‌آموزان مؤثر باشد. خانواده‌ها به هیچ عنوان نباید فرزندان‌شان را مجبور به بیدار ماندن در شب‌ها کنند چراکه این مسأله بسیار زیان آور است و حتی باعث می‌شود دانش‌آموزان اطلاعات گذشته خود را فراموش کنند.


نکته ی بسیار مهم:

حافظه انسان‌ها از حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تشکیل شده است و در اغلب موارد حافظه بلند مدت است که در یادآوری مطالب به فرد کمک می‌کند.

اگر کودکان 24 ساعت بعد از ارائه درس توسط معلم‌شان درس هایشان را مطالعه و پس از آن نیز همان درس را یک هفته بعد، سپس یک ماه و در پایان 4 ماه بعد مطالعه کنند. این درس در حافظه بلند مدت آنها باقی خواهد ماند.

منبع :