کاهش وزن سریع ممنوع!

متخصصان تغذیه کاهش وزن تدریجی و طولانی مدت را توصیه می‌کنند.



محمدحسین عزیزی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این که بهترین روش کاهش وزن تدریجی و طولانی مدت است، اظهار کرد: بیشتر افراد سعی در این دارند که در کوتاه‌ترین زمان بیشترین کاهش وزن را داشته باشند. این روش مناسبی برای کاهش وزن نیست بلکه روش تدریجی و طولانی مدت بهترین گزینه برای کاهش وزن است.

وی افزود: متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند کاهش وزن سریع نباید انجام شود و در حقیقت هفته‌ای نیم کیلو باید وزن افراد کاهش یابد زیرا در غیر این صورت به سلامت و فیولوژی بدن آسیب می‌رساند. بهتر است کاهش وزن در مدت یک سال انجام شود.

عزیزی تصریح کرد: به طور معمول اگر فردی 10 کیلو اضافه وزن داشته باشد باید در 20 هفته وزن خود را 10 کیلو کاهش دهد. براساس اصول تغذیه و مقدار طبیعی باید هفته‌ای نیم کیلو وزن کاهش پیدا کند. ابتدا باید اضافه وزن فرد تعیین شود سپس وزن کاهش یابد.

این متخصص تغذیه تأکید کرد: برنامه اصلاح تغذیه و روش‌های کاهش وزن برای مردان و بانوان متفاوت است. براساس قد و وزن کاهش وزن آنها انجام می‌‌شود. کم کردن 100 از قد آقایان و 105 از حد بانوان وزن آنها را تعیین می‌کند.

وی افزود: به طور طبیعی بیشتر از هفته‌ای یک کیلو کاهش وزن سلامت فرد را به خطر می‌اندازد و او را دچار کمبود ویتامین و املاح مختلف می‌سازد.

عزیزی در پایان گفت: برای سرعت بخشیدن در کاهش وزن بهتر است از سبزی‌ها و میوه‌هایی که فیبر بیشتری دارند، استفاده شود. مصرف کافی میوه‌ها و سبزی‌ها، کاهش مصرف مواد نشاسته‌دار، کاهش مصرف مواد قندی و چربی‌دار، کاهش وزن را سرعت می‌بخشد.

به طور کلی مواد خاصی برای کاهش وزن وجود ندارد. نباید برای کاهش وزن مواد خاصی پیشنهاد شود زیرا این مقوله صحت ندارد.

منبع :