نوروز 96

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر- 4 دی 94

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 4 دی 94 را اینجا بخوانید...



درست است که این جلسات به دلیل محدودیت فضا فقط برای دانش آموزان تهران برگزار می شود ولی مطالب این جلسات در اختیار تمام دانش آموزان کانونی و غیرکانونی در سایت کانون قرار می‌گیرد و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. تا کنون در مورد موضوعات مختلفی از جمله "آزمون به مثابه یادگیری" طی دو جلسه و "دفتر برنامه ریزی و صفحه ی 182" و "هدف‌گذاری" صحبت کرده‌ایم. موضوعاتی که در جلسات بعدی به مرور مطرح خواهیم کرد عبارتند از: مدیریت زمان، خودنگاری آغازی و پایانی، یادگیری و ارزیابی پس از آزمون و منطق آزمون های بعدی.

موضوع امروز: بحث در مورد برگه ی نظرخواهی آزمون

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر- 4 دی 94

در هر آزمون، بسیاری از مطالب مشاوره ای را که در هر زمان برای شما دانش آموزان مفید است را در این سوالات نظرخواهی طراحی کرده و قرار می دهم. اکثر سوالات نظرخواهی به این صورت هستند که پاسخ صحیح و غلط ندارند. امروز سوالات نظرخواهی این آزمون را توضیح می دهم و شما می‌توانید هر آزمون این کار را انجام دهید و به این سوالات دقت کنید. این سوالات خود نقش مشاوره ای دارند.

دانش آموزان و پدر و مادرها باید بدانند که با خواندن سوالات این برگه ی نظرخواهی به بسیاری از موضوعات مهم فکر می کنند. سوالات اولیه ی نظرخواهی مربوط به منطق برنامه ی راهبردی آزمون هاست و دلیل این که این جلسه این تصمیم را گرفتیم این است که به منطق آزمون‌های پیش رو نیز اشاره‌ای کنیم. حتی اگر شما هیچ اطلاعی از منطق برنامه ها نداشته باشید باز هم نتیجه می گیرید ولی اگر بدانید و آگاهی داشته باشید نتیجه ی بهتری می گیرید.

اولین نکته این است که شما بدانید چرا فاصله بین آزمون ها 2 هقته ای است.

نکته ی دیگر این است که برنامه ی راهبردی برای تمام دانش آموزان یکسان است. دانش آموزان عادی و تیزهوشان و مدارس 4 فصل. در نتیجه برنامه راهبردی برای همه یکسان است و برنامه شخصی مخصوص هر کسی و براساس دفتر برنامه ریزی است و باید برنامه راهبردی را دانش آموزان با برنامه ی مدرسه خودشان تلفیق کنند.

آزمون های کانون 4 ویژگی دارند: برنامه ای، سنجشی، آموزشی و منظم، اما مهمترین ویژگی آزمون های کانون، برنامه ای بودن آن است و ویژگی مهم دیگر آن آموزشی بودن آن است. در آزمون به مثابه یادگیری، نقش دانش آموز تعیین کننده است و آزمون های کانون به مثابه یادگیری هستند ولی در آزمون به قصد ارزیابی دبیر نقش تعیین کننده را دارد. اصل این آزمون برای یادگیری خود شماست.

به دلیل اهمیت برنامه راهبردی در کانون و آزمون های کانون، برگه مشاوره‌ی نظرخواهی را نیز با آن آغاز می کنیم.

در این برگه ی نظرخواهی، تصویری از کتاب های جمع بندی قرار داده ایم. کتاب های جمع بندی ویژه ی این ایام یعنی دوران جمع بندی بین دو نیم سال و ایام جمع بندی هستند. این کتاب ها شامل جمع بندی پیش و پایه اختصاصی و عمومی هستند و از دانش آموزان می خواهیم بعد از این جلسه این کتاب ها را تهیه کنند و از آن ها بهره ببرند.

شما باید 2 بار هدف گذاری کنید:

 در نوبت اول وقتی شما نتایج کار خود را در کارنامه می بینید می توانید تشخیص دهید که با توجه به تصمیم و برنامه ای که برای مطالعه، طی دوهفته ی بعد دارید چه هدفی را برای خودتان در نظر بگیرید آیا چند تا از ده تایتان را ثابت نگه دارید یا اندکی بیشتر کنید .

در نوبت دوم یعنی دوهفته بعد، درست قبل از شروع آزمون، در برگه ی هدف گذاری ، هدف گذاری چند تا از ده تا را می نویسید و تعیین می‌کنید به چند سوال از ده سوال در هر درس پاسخ خواهید داد.

 در هدف گذاری توصیه ی من این است که روی یک یا دو درس هدف گذاری کنید و یک درس یک درس یا دو درس دو درس پیشرفت کنید. البته برخی از دانش آموزان ممکن است مدعی باشند که می توانند 3 درس را به صورت همزمان رشد دهند و این افراد می توانند با شناختی که از خودشان دارند و با مشورت اولیایشان هدف گذاری 3 درس داشته باشند.

برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها، نقشه‌ی راه است طبق برنامه‌ی راهبردی درس بخوانید:

آزمون 6 آذر: ایستگاه جبرانی پایه

آزمون 20 آذر: ایستگاه جبرانی پیش

آزمون 4 دی: در این آزمون دقت کنید که فقط 2 خانه از 8 خانه ی برنامه راهبردی پیشروی دارد یعنی تاکید روی مباحث پایانی است.

آزمون 25 دی: جمع بندی پیش (ایستگاه جبرانی)

آزمون 9 بهمن: جمع‌بندی پایه (ایستگاه جبرانی)

آزمون 25 دی سه نام می تواند داشته باشد: جبرانی (چون یک ایستگاه جبرانی است)، بی بهانه (چون همه ی دانش آموزان تمام مباحث را به پایان رسانده اند و بهانه ای برای عدم شرکت ندارند)، مقایسه ای (با آزمون های قبلی خودتان می توانید خودتان را مقایسه کنید.) این آزمون هم جمع بندی هم بی بهانه است هم آزمون جبرانی است. آزمون 25 دی یک آزمون بی بهانه است و به هیچ دلیلی در آن غایب نشوید.

در هیچ آزمونی غیبت نکنید چون هر کدام از این آزمون‌ها جزئی از نقشه‌ی راه هستند و برنامه‌ی راهبردی مسیر کلی و آن نقشه است.

دلیل این که در سوال 273 نظرخواهی فقط دو گزینه گنجانده شده است این است که افراد بی‌دقت را شناسایی کنیم. افراد زیادی هستند که در سوالات 2 گزینه ای گزینه ی 3 و 4 را انتخاب می کنند. ما لیست این دانش آموزان را استخراج خواهیم کرد این دانش آموزان بی دقت هستند و این دانش آموزان ممکن است در کنکور هم بی دقتی کنند. با شناخت دانش آموزان بی دقت می توان به آن ها هشدار داد و کمک کرد که در آینده بی دقتی نکنند. هم چنین با پاسخ به این سوال، دانش آموز یک بار تصمیم می گیرد که در آزمون شرکت خواهد کرد یا نه. دو گزینه ای بودن پاسخ این سوال به دانش آموزان کمک می کند تا در جلسه ی کنکور و امتحان بهتر آزمون بدهد.

ما از اولیا هم می خواهیم این برگه را با دقت بیشتری مطالعه کنند. از اولیا می خواهیم زمان آموزشی برای فرزندشان صرف کنند. اولیا می توانند روی موارد مطرح شده در این برگه با هم گفتگو کنند. افراد جدی و اولیای جدی در موفقیت تاثیر دارند. اولین عامل موفقیت محیط است و در محیط هم مهمترین عامل اولیاست. مشاور خوب کسی است که سوالات خوبی می پرسد و اولیا هم باید سوال خوب بپرسند و به خوبی گوش دهند.

معمولا به فصل های پایانی کم توجهی می شود اما در این آزمون (4 دی ماه) روی فصل های پایانی تمرکز کرده ایم.

ما به کسانی که در این آزمون شرکت کرده اند تبریک می گوییم و همین طور به کسانی که در آزمون بعدی غیبت نخواهند کرد. این آزمون ها خصوصا آزمون های خاص مخصوص افراد جدی است. کانون ویژه ی دانش آموزان جدی است. این دانش آموزان در تمام آزمون ها به ویژه آزمون های خاص از جمله آزمون‌های جمع بندی و نوروز و جامع شرکت می کنند.

امتحانات مدرسه فرصتی برای یادگیری بیش تر است و به کنکور هم کمک می کند و بیش از 90 درصد دانش آموزان برتر این اعتقاد را دارند. چون امتحانات مدرسه کمک می کند که عمیق تر بخوانید.

در برگزاری اردوی نوروزی، دو روش وجود دارد: یک زنگ تدریس دبیر، یک زنگ کار در کلاس و روش دیگر مطالعه در مکان آرام با حضور مشاور. اردو نوروزی برای کسانی مناسب است که اگر در منزل بمانند درس نمی خوانند یا در اردو بازده بیشتری دارند. اولیا در این تصمیم گیری می توانند به دانش آموزان بهترین مشاوره را بدهند. اولیا همواره بهترین مشاور فرزندان هستند چون آن‌ها را بهتر می‌شناسند و بیشتر از همه آن‌ها را دوست دارند.

در سوالات نظرخواهی، سوالاتی را می پرسم که ذهن دانش‌آموزان در آن زمینه درگیر شود و غالبا به موضوعات پیش‌روی شما در ماه‌های آتی می‌پردازیم تا مسیر شما روشن شود و آرامش داشته باشید. وقتی دانش آموزان کانون مسیر را به صورت واضح و روش می بینند آرامش پیدا می کنند.

برای موفقیت در امتحان های مدرسه سوال های مهم را چگونه انتخاب می کنید؟ قبلا هم گفته ام، قدرت تشخیص اولویت ها از ویژگی های نخبه هاست. آیا می‌توانید تشخیص دهید چه سوالاتی در امتحان مطرح خواهند شد؟

برای تمام مقاطع، سوالات مهم را حل کرده ایم و فایل تصویری آن را در ایام امتحانات در سایت کانون می توانید مشاهده کنید. سال گذشته هم برای امتحانات نهایی سوم دبیرستان این روش را اجرا کردیم.

کتاب های سه سطحی (نسبتا دشوار، دشوار، دشوارتر)

در کنار کتاب های آبی این کتاب ها را توصیه می کنیم. این سوالات برمبنای آمار انتخاب شده است و فقط هم برای دانش آموز تراز بالا نیست. 

اطلاع رسانی مهم: در 25 دی و 9 بهمن آزمون اعتبارسنجی برای دانش آموزان با تراز بالاتر برگزار خواهیم کرد.

برای دانش آموزان برتر یک صفحه ی ویژه در سایت کانون ایجاد خواهیم کرد. این دانش آموزان باید کارنامه ترم اول و سال گذشته خودشان را به همراه یک عکس جدید ارائه دهند و در دو آزمون اعتبارسنجی نیز شرکت کنند. در آزمون 23 بهمن یک عکس از دانش آموزان برتر هر شهر گرفته خواهد شد و تقدیرنامه ای به این دانش آموزان اهدا خواهد شد و حضور و غیاب این دانش آموزان در آن آزمون ها بررسی خواهد شد.

در آزمون قبلی اعتبارسنجی برگزار کردیم و سه معیار برای جهش تراز لحاظ کردیم که عبارتند از:

 پایین ترین نمره دانش آموز را لحاظ نمی کنیم، دومین نمره ی تراز پایین با آخرین آزمون مقایسه می شود اگر اختلاف بیش از 900 نمره تراز بود جهش صورت گرفته است.

معیار دوم: میانه ی نمرات دانش آموزان را استخراج و اگر این عدد در مقایسه با آخرین آزمون، حاکی از اختلاف تراز زیادی باشد، جهش صورت گرفته است.

بیشترین نمره را انتخاب و با آخرین آزمون مقایسه می شود اگر اختلاف تراز بالا بود جهش صورت گرفته است.

آزمون اعتبارسنجی را از قهرمان می گیرند و اگر کسی جهش داشت باید در آزمون اعتبارسنجی شرکت کند و در آزمون 25 دی و 9 بهمن از همه ی برترها این آزمون گرفته می شود و پس از آن لوح تقدیرنامه اهدا خواهد شد.


......................................................................

در این جلسه جعفر قهرمانی و پسر ایشان سیامک قهرمانی حضور داشتند. جعفر قهرمانی، پدری است که در سال 1373 همراه پسر اولشان بابک به کانون آمدند و 4 پسر ایشان کانونی بوده اند و هر 4 پسر ایشان پزشکی قبول شده اند و ایشان از سال 73 تا کنون با کانون همراه بوده است. صحبت های ایشان را در زیر بخوانید:

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر- 4 دی 94

جعفر قهرمانی و پسر ایشان سیامک قهرمانی- پدری که از سال 73 تا کنون با کانون همراه بوده است و 4 پسر کانونی‌اش پزشکی خوانده‌اند. 


سهم مادر فرزندانم در موفقیت این فرزندانم بسیار بیش از من بوده است.

مکان هندسی دانش آموزان ساعی کانون است و امیدوارم موفقیت و شادی‌ای که به واسطه‌ی موفقیت فرزندانم نصیب من شده نصیب دیگران هم شود. وقتی ما راه کانون را شناختیم مسیر خوبی را طی کردیم.

2 پسر اولم پزشکی دانشگاه تهران و بهشتی و 2 پسر دیگرم پزشکی ارومیه قبول شدند. در این جلسات آقای قلم‌چی چکیده ی 22 سال تجربه ی موفق کانون را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند.

سال 73 دومین سالی بود که این برنامه را اختراع کرده بودیم. چه طور شد که بابک را به کانون آوردید؟

پسر اول و دومم در ابتدایی و راهنمایی برتر بودند و در مدرسه البرز درس می خواندند

در آن سال‌ها آموزشگاه های مختلف تبلیغ می کردند بعد از این که پسرم یک سال قبول نشده بود برنامه های آموزشگاه ها را بررسی کردم و کانون را انتخاب کردیم، پسرم بیان می کرد از سطح خودم هیچ آگاهی ندارم یک درس را مطالعه و بعدی را آغاز می کرد و در این بازه‌ی زمانی حس می کرد درس اول را فراموش کرده است و نیاز بود که در آزمون‌ها شرکت کند، در برنامه‌ی آزمون‌های کانون توصیه شده بود دانش‌آموزان زمان را کنترل کنند و برای سوالات سخت زمان صرف نکنند و مدیریت زمان داشته باشند و اعتماد به نفس هم داشته باشند و در کل با این مشاوره هایی که نوشته شده بود کانون را انتخاب کردیم.

پدر و مادرهای محترم، دانش آموزان عزیز موفقیت در کنکور تلاش تیمی است اگر اولیا همراهی نکنند شرایط فراهم نباشد موفقیت حاصل نمی شود. حتی یک جلسه نشد که فرزندان من در آزمون‌ها غیبت کنند و حتی یک جلسه نشد که دعوت شویم ولی حضور نداشته باشیم. یک تیم بدون سرمربی موفق نمی شود مطالعه برای کنکور یک کار تیمی است و اولیا باید به نقش خودشان پی ببرند.

معدل پسر سوم و چهارم من حدود 13 و 14 بود. من نظامی بودم و پسرم از من خواست برای او که برای بار دوم پشت کنکور مانده بود سربازی را بخریم و برای بار سوم کنکور بدهد، نظر من این بود که باید با آقای قلم‌چی مشورت کنیم و آقای قلم چی با شناختی که از خانواده ما داشتند گفتند فقط به فرزند شما توصیه می کنم.

کاظم قلم چی: امروزه به ندرت دانش آموزان برای قبولی برای بار سوم کنکور می دهند و ظرفیت دانشگاه ها نیز چنان هستند که امروزه قبولی راحت تر است. اغلب در بار سوم نتیجه ی کنکور دانش آموز بدتر می شود در نتیجه این موضوع که خیلی هم نادر است را توصیه می‌کنیم. این پدر را به عنوان یک نمونه ی پدر جدی باید تشویق کرد و ایشان از سال 73 تا کنون با کانون همراه هستند. با توجه به شغل این پدر، او به هر شهری که رفته است فرزندانش را به کانون آن شهر برده. پسر دوم ایشان سیامک قهرمانی در آن سال‌ها همواره جزو برترهای شیمی بودند و خیلی هم پیگیر بودند.

پدرهاو مادرها باید بدانید که نقش شما در موفقیت فرزندتان حتی بیش از دبیران است. کانون فرهنگی آموزشی یک مد نیست اندیشه و تفکر است.

......................................................................

ایستگاه جبرانی دارید و اگر از برنامه‌ی آزمون عقب افتادید، نگران نباشید.

 موضوع "مدیریت زمان" که در آن 4 روش داریم موضوع جلسه ی آینده است. روش‌های مدیریت زمان عبارتند از: تکنیک ضربدر و منها، زمان های نقصانی و تکنیک دو خودکار و تست خوانی

...................................................................... 

با آزمون امروز پروژه 3 به پایان رسید. پروژه های پیش‌رو عبارتند از:

پروژه 4: آزمون های جامع و بی بهانه

پروژه 5 : این پروژه شامل 3 آزمون است.

پروژه 6: دوران طلایی نوروز

پروژه 7: پایان نیم سال دوم که خیلی حساس است و برخی از دانش‌آموزان در این پروژه از برنامه رها می شوند و در نتیجه افت می کنند

پروژه 8: دوران جمع بندی

خبر جدید: دانش‌آموزان عزیز، به زودی کارنامه ی مبحثی دریافت خواهید کرد.

......................................................................

برداشت دانش‌آموزان و اولیا و حاضران از این جلسه:

مادر یکی از دانش آموزان: پدر و مادر به عنوان مشاور هستند و نقش اصلی را دانش آموز ایفا می کند.

برایم این سوال ایجاد شده بود که چرا اینقدر راحت هستم و آرامش دارم امروز فهمیدم چون مسیر من روشن است نگران نیستم.

مادر یکی از دانش آموزان: موفقیت در کنکور تکنیک هایی دارد که باید فرزندم آن‌ها را یاد بگیرد.

کاظم قلم چی: ما در این جا مهارت فراسناختی و هوش هیجانی را به دانش آموزان یاد می دهیم.

من تصمیم دارم در آزمون هایی که ممکن است دیگران هم شرکت نکنند، شرکت کنم.

من به نظرخواهی توجه زیادی نمی کردم و استرس داشتم ولی متوجه شدم از آن می توانم استفاده ببرم.

از امروز به برنامه راهبردی بیشتر توجه می کنم.

با پدر و مادرم کمتر در مورد مسائل آموزشی گفتگو می کردم ولی تصمیم دارم بیشتر گفتگو کنم.

ذهنم روشن و واضح شده است و آرامش بیشتری دارم.

مادر یکی از دانش آموزان: دانش‌آموزان اگر هدف گذاری کنند نتیجه بهتری می گیرند.

پدر یکی از دانش آموزان: شما در کانون، نقشه‌ی راه و روش خوبی را ابداع کرده اید. با این آزمون‌ها گویی دانش‌آموزان هر هفته کنکور می دهند.

پشتیبان ویژه: من همواره به نقش اولیا و خصوصا پدر تاکید می کنم و به دانش آموزان تاکید می کنم در آزمون های جبرانی شرکت کنند و نگران نباشند.

اولیا می توانند از سوالات نظرخواهی برای گفتگو استفاده کنند.

پشتیبان ویژه: مشکلی که برخی از دانش‌آموزان با آزمون داشتند این بود که آن‌ها برخی اوقات به چشم سنجشی به آزمون‌ها توجه داشتند و من در تماس های قبلی بر "آزمون به مثابه یادگیری" تمرکز کردم و بعد از این هم باید بیشتر توجه کنم.

پشتیبان ویژه‌ی رشته‌ی انسانی: نقش اصلی مشاور خوب این است که خوب سوال بپرسد.

پشتیبان ویژه‌ی رشته‌ی تجربی: توجه به آزمون 25 دی و 9 بهمن به دید یک آزمون ایستگاه جبرانی.

پشتیبان ویژه رشته‌ی ریاضی: بنابر گفته‌ی آقای قهرمانی موفقیت یک کار تیمی است.

پشتیبان ویژه: با توجه به این‌که زمان امتحانات مدرسه است و برخی از دانش آموزان در آزمون ها شرکت نمی کنند توصیه‌ی من این است که اگر دانش‌آموزان در طول سال مطالعه داشته باشند جای نگرانی نیست و حتما در آزمون‌ها شرکت کنند.

در زمان امتحانات مدرسه، دانش آموزان با کتاب های جمع بندی می توانند مطالب را جمع بندی کنند.

پشتیبان ویژه رشته ی تجربی: از امتحانات برای یادگیری عمیق تر مطالب برای کنکور هم بهره بگیریم.

مادر یکی از دانش‌آموزان: اجازه دادن به پیگیری اولیا سبب موفقیت می شود و من همیشه به برنامه ی فرزندم توجه می کردم و به همین دلیل در این جلسه ها شرکت می کنم.

زلیخا تفرشی از مدرسه‌ی سرای دانش فلسطین: در این آزمون دانش‌آموزان ما 3 هفته زمان برای آزمون جمع بندی 25 دی دارند لذا تصمیم دارم برای دانش آموزان برای یک هفته‌ از این 3 هفته برنامه طراحی کنم و با آن مشابه زمان قبل از دوران جمع‌بندی یعنی مشابه دوران گذار رفتار کنم.

کاظم قلم‌چی: با این ایده کاملا موافق هستیم و دانش‌آموزان دیگر هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

آزمون کانون اول برنامه ای است و بعد آموزشی.

هر کس به میزان جدیتش به موفقیت می رسد و من هم از 5900 به 6700 رسیدم.

پدر یکی از دانش آموزان: تصمیم دارم روی یک جمله‌ی این جلسه تفکر کنم این که شما به دانش آموزانی که در کنکور موفق نشده اند پشت کنکوری نمی گویید بلکه فارغ التحصیل می گویید و می‌خواهم روی ایده‌ی این نوع گفتار فکر کنم.

مادر یکی از دانش آموزان: در کنار فرزندم باشم و چون خیلی مصمم است در تلاش به او کمک خواهم کرد.

مادر یکی از دانش آموزان: با درآمد کم و سواد کم موفق هستیم و دنبال راه هایی هستم که به فرزندم کمک بیشتری کنم.

تصمیم گرفتم به سوالات نظرخواهی بیشتر توجه کنم.

خانواده یک تیم است و تمام امتیازات یک تیم می تواند در خانواده مصداق داشته باشد و این تیم باید با برنامه ی کانون همراه باشد.

با توجه به حرف های آقای قهرمانی باید تیم خودم را جمع کنم که موفق شوم.

من فارغ التحصیل هستم و به کتاب های جمع بندی فکر کردم و آن را تهیه خواهم کرد.

تصمیم گرفتم متفاوت تر نگاه کنم مثلا به پرسش نامه ای که برای خیلی ساده به نظر می‌رسد بیشتر توجه کنم.

پشتیبان ویژه: استفاده از کتاب های جمع بندی را برای 3 هفته ای که تا آزمون 25 دی داریم توصیه می کنم.

آقای قهرمانی: حالا که به کانون آمده اید برنامه اش را اجرا کنید و بدانید که این برنامه حاصل یک عمر تلاش و زحمت است. این برنامه 22 سال بررسی شده است. برنامه را بپذیرید و آن را خوب اجرا کنید.

کاظم قلم چی: مهم عمل کردن و تلاش خیلی مهم‌تر است.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر- 4 دی 94

دانش‌آموزانی که در هیچ آزمونی تاکنون غیبت نداشته‌اند- جلسه‌ی نفرات برتر آزمون 4 دی 1394

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر- 4 دی 94

پدران دانش‌آموزان حاضر در جلسه‌ی نفرات برتر آزمون 4 دی 1394

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر- 4 دی 94

مادران دانش‌آموزان حاضر در  جلسه‌ی نفرات برتر آزمون 4 دی 1394

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر- 4 دی 94

دانش‌آموزان پسر حاضر در  جلسه‌ی نفرات برتر آزمون 4 دی 1394

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر- 4 دی 94

دانش‌آموزان دختر حاضر در  جلسه‌ی نفرات برتر آزمون 4 دی 1394 


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه
دنباله ها از دیفرانسیل
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( چهارم ریاضی)
دبیر : احسان کریمی