کشف شبکه‌های هوش در مغز برای اولین بار

دانشمندان کالج سلطنتی لندن برای اولین بار دو دسته ژن مرتبط با هوش انسانی را شناسایی کردند.

کشف شبکه‌های هوش در مغز برای اولین بار

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان M1 و M3 که به اصطلاح شبکه‌های ژنی خوانده می‌شوند بر روی عملکردهای شناختی از جمله حافظه، توجه، سرعت پردازش و استدلال تاثیر می‌گذارند.

مهمتر از همه این که دانشمندان کشف کردند این دو شبکه که هرکدام صدها ژن را شامل می‌شوند، به احتمال زیاد تحت کنترل تغییرات تنظیم‌کننده قرار دارند. در حال حاضر محققان در تلاشند تا این تغییرات را شناسایی کرده و دریابند چگونه می‌توان آن‌ها را دستکاری کرد.

این مطالعه هنوز در مراحل اولیه است، اما دانشمندان در صدد بررسی امکان استفاده از دانش شبکه‌های ژنی برای ارتقای عملکرد شناختی هستند.

دکتر جانسون، سرپرست نویسندگان این مطالعه از دپارتمان پزشکی کالج سلطنتی لندن گفت: می‌دانیم نقش ژنتیک در هوش انسان نقشی اساسی است، اما تاکنون مشخص نشده است کدام یک از ژن‌ها با هوش مرتبطند. این مطالعه بعضی از ژن‌های درگیر در هوش انسان و چگونگی تعامل آن‌ها را با یکدیگر تا حدودی مشخص می‌کند.

موضوع هیجان‌انگیز این است ژن‌هایی که تاکنون یافته‌ا‌یم احتمالا از یک قاعده مشترک پیروی می‌کنند و این یعنی اینکه ما قادر به دستکاری یکسری کامل از ژن‌هایی که با هوش انسان مرتبط هستند، خواهیم بود.

این مطالعه نشان می‌دهد امکان اصلاح هوش انسان از طریق دستکاری این ژن‌ها وجود دارد، اما هم‌اکنون این تنها در حد یک فرضیه امکان‌پذیر است و محققان در حال تلاش برای به نتیجه رساندن این فرضیه هستند.

این مطالعه در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است.