خوردنی‌هایی برای روزهای امتحان

رژیم غذایی مناسب در روزهای امتحانات موجب افزایش تمرکز، هوشیاری، یادآوری مطالب و کاهش استرس می‌شود.

رژیم غذایی مناسب در روزهای امتحانات موجب افزایش تمرکز، هوشیاری، یادآوری مطالب و کاهش استرس می‌شود. روزهای امتحانات به دلیل افزایش استرس،‌ دفع کلسیم، آب و مایعات بدن افزایش می‌یابد. به همین دلیل مصرف روزانه حداقل 2 لیوان شیر ضروری است؛ هم‌چنین افرادی که با مصرف شیر دچار مشکل گوارشی می‌شوند مصرف شیرهای مخلوط مانند شیرموز در وعده‌ی صبحانه توصیه می‌شود.

 مصرف صبحانه و تنظیم قند خون به کمک آن موجب افزایش تمرکز و قدرت یادآوری مطالب می‌شود. در صبحانه بهتر است از غلات سبوس‌دار و مواد غذایی حاوی فیبر بیش‌تر استفاده شود. از نان‌های ضخیم صنعتی و بسته‌بندی مورد تأیید وزارت بهداشت، نان‌های چند غله و نان جو استفاده کنید. این نان‌ها موجب تنظیم قند خون می‌شوند. اگر فاصله‌ی زمانی صبحانه تا امتحان نهایتاً یک ساعت باشد صبحانه سبک‌تر مثل یک لیوان شیرموز به همراه 56 کشمش یا یک برش نان جو و پنیر و گردو استفاده کرد؛ اما اگر فاصله‌ی صبحانه تا امتحان بیش از دو ساعت باشد می‌توان صبحانه‌ی کاملی مصرف کرد و به وعده‌ی صبحانه یک لیوان شیر و خرما، تخم‌مرغ و عدسی اضافه کرد یا پس از صرف صبحانه‌ی سبک به فاصله‌ی یک یا دو ساعت میان‌وعده میل کرد. در طول امتحانی هر 15 دقیقه یک‌بار یک شکلات کاکائویی یا یک خرمای سیاه یا دو عدد خرمای خشک استفاده کرد. خرمای خشک به دلیل آن‌که تا دو ساعت موجب تنظیم قند خون می‌شود بهتر از خرمای سیاه است.

هم‌چنین همراه داشتن یک بطری آب یا شربت آب‌لیموی تازه‌ی رقیق‌شده (500 سی‌سی آب + 1 قاشق عسل + 2 یا 3 قطره آب لیموی تازه) موجب کاهش استرس و افزایش تمرکز می‌شود. استفاده از آب‌میوه در طول امتحان به‌خصوص امتحان‌های طولانی توصیه نمی‌شود مگر آن‌که رقیق شده باشد زیرا شیرینی زیاد آن موجب افزایش شدید قند خون و نهایتاً یک ساعت بعد موجب افت شدید قند خون می‌شود که در نتیجه‌ی آن موجب به هم خوردن تمرکز و کاهش قدرت فکر می‌شود. روزهای امتحان همه‌ی مواد غذایی را به تناسب مصرف کنید.

در روز قبل از امتحان، مصرف سه واحد گوشت سفید، ‌خصوصاً ماهی و میگو که به دلیل فسفر زیاد موجب افزایش قدرت فکر می‌شود، توصیه می‌شود. هم‌چنین کربوهیدرات‌های سبوس‌دار، در صورت نداشتن اضافه‌وزن، مصرف مغز تخمه‌ی آفتابگردان، مصرف‌ میوه‌های خشک یا میوه‌های تازه با پوست که به علت داشتن فیبر موجب ثابت ماندن قند خون می‌شود موجب افزایش تمرکز می‌شود.

درس 7 تا 9 از دین و زندگی چهارم دبیرستان ( نگاه به گذشته)
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دروس عمومی چهارم دبیرستان)
دبیر : محمد رضایی بقا