بازیابی از نگاه مشاوران کانون (3)

بازیابی یعنی این‌که مطالب را بعد از مطالعه کنار بگذارید و سعی کنید مطالب را از ذهن خودتان بیرون بکشید و به خاطر بیاورید.

هادی صبوری

افرادی که قدرت بازیابی بهتری داشته باشند در کنکور موفق‌تر هستند. این قدرت بازیابی یک مهارت است که ما باید آن را تقویت کنیم؛ اما برای تقویت این مهارت چه کنیم؟

مطالبی را که در طول دو هفته مطالعه کرده‌اید در جلسه‌ی آزمون بازیابی کنید؛ زیرا بهترین زمان برای مرور مطالب، جلسه‌ی آزمون است. سعی کنید در طول آزمون‌هایی که شرکت می‌کنید این مهارت را بهبود بخشید تا وقتی به کنکور سراسری رسیدید از مهارت بازیابی بالایی برخوردار شده باشید و بتوانید زحمتی که در طول سال‌های تحصیل کشیده‌اید و مطالبی را که خوانده‌اید به یاد آورید و در کنکور سراسری، بهترین نتیجه‌ی ممکن را کسب کنید.

ناهید منجمی

بازیابی یعنی این‌که مطالب را بعد از مطالعه کنار بگذارید و سعی کنید مطالب را از ذهن خودتان بیرون بکشید و به خاطر بیاورید. بازیابی یعنی این‌که اول امتحان دهید بعد درس بخوانید، گرایشی که در کتاب make it stick  مطرح شده است و در آن تأکید شده است که وقتی مطلبی را سخت یاد می‌گیرید بهتر یاد می‌گیرید. یکی از اشکال‌هایی که وجود دارد این است که اکثر ما فکر می‌کنیم برای یادگیری باید چندین بار بخوانیم و یک بار بازیابی کنیم در حالی که باید یک بار خواند و چندین بار بازیابی کرد.

سیدمهدی موسوی

جلسه‌ی آزمون بهترین زمان برای یادگیری، بازیابی مطالب و فکر کردن است. تفکیک یادگیری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ چون می‌توانید تمام مطالب را دسته‌بندی کنید. آن‌چه ناقص یاد گرفته‌اید، آن‌چه هنگام مطالعه‌ی کتاب درسی در نقطه‌ی کور واقع شده و فراموش شده است، آن‌چه به صورت کامل یاد نگرفته‌اید و جزء گزینه‌های شک‌دار است، آن‌چه به صورت سطحی یاد گرفته‌اید و فقط حفظ کرده‌اید، آن‌چه حفظ کرده‌اید و به صورت عمقی مطالعه نکرده‌اید، همه‌ی این مطالب را فقط در جلسه‌ی امتحان می‌توان دسته‌بندی و طبقه‌بندی کرد. یادگیری به روش دیگر، همان طبقه‌بندی کردن مطالب و آموخته‌های است که در طی دو هفته با سخت‌کوشی و تلاش در دفتر برنامه‌ریزی به ثبت رسانده‌اید.

شبنم غنی‌زاده

بازیابی درواقع روشی متفاوت‌ از روش مطالعه‌ی هر روز است. در این روش که برای مطالعه و مرور مجدد به کار گرفته می‌شود ابتدا دانش‌آموز از سؤالاتی که برای مرحله‌ی دوم برنامه‌ریزی در نظر گرفته بود، برای خود آزمونی طراحی می‌کند و با توجه به نتایج آزمون میزان مطالعه‌ی خود را در چند ساعت بعدی تعیین می‌کند. این روش به مطالعه و ذهن دانش‌آموز جهت می‌دهد، مطالعه‌اش را سرعت می‌بخشد و باعث می‌شود انگیزه‌ی بیش‌تری برای مطالعه داشته باشد.

آرزو بطحایی

یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد اهمیت بازیابی در کنار بازخوانی است. بازیابی 70 درصد و بازخوانی 30 درصد فرایند مرور را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین بهتر است به جای مطالعه‌ی مداوم کتاب‌ها و جزوه‌ها بخشی از زمان مطالعه به فرایند بازیابی اختصاص داده شود.

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

در بین قبولی هایم کدام رشته را انتخاب کنم ؟
تغییر رشته دادن در یک دانشگاه چه ضوابطی دارد؟

باسخ به سوالات شما در زمینه تکمیل ظرفیت ، انتخاب نوع دانشگاه (سراسری ، آزاد ، پردیس ، غیرانتفاعی ) ، انتقالی و مهمان ، رزرو دانشگاه ، کارنامه سبز و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون کد
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب