بازیابی از نگاه مشاوران کانون (2)

با استفاده از آزمون می‌توانید موضوعات و مطالب مطالعه‌شده را بازیابی کنید؛ موضوعاتی که شاید از دید شما در مراحل ابتدایی سخت و ناممکن به نظر برسند ولی چنین نیست.



هانیه نورانی

با تمرکز کامل و در بهترین شرایط محیطی و ذهنی، یک بار مطالعه‌‌ی مناسب را انجام داده و در مراحل بعد به جای دوباره‌خوانی (REREDING) و تکرارهای غیر ضروری تمام مطالب، در یک بازیابی (RETRIEVAL) مناسب، ابتدا به سراغ حل تمرین و تست بروید. بدین ترتیب درمی‌یابید سؤالاتی که به آن‌ها پاسخ درست داده‌اید از مطالبی است که به آن مسلط شده‌اید و درعوض در مرورهای بعدی کتاب و جزوه، بیش‌تر به سراغ مطالبی می‌روید که به دلیل یادگیری ناقص، فراموش کردن یا نخواندن، تمرین‌های مربوط به آن قسمت را اشتباه پاسخ داده‌اید یا نتوانسته‌اید حل کنید.

بدین ترتیب با یک بازیابی مناسب، علاوه بر مرور همه‌ی مطالب، هم دامنه‌ی تمرین‌های حل‌شده توسط شما بیش‌تر شده و ورزیده‌تر می‌شوید، هم با سلایق گوناگون طراحان آشنا می‌شوید و هم سؤالات شک‌دار، وقت‌گیر و ... را پیش از آزمون چندین بار مشاهده و طبقه‌بندی کرده‌اید.

سارا شفافی

بالا و پایین شدن سرعت و دقت مرور در حالت اول و دوم، به دلیل وجود سرنخ‌های بازیابی است. سرنخ‌های بازیابی همان کلیدواژه‌ها و نکات مهمی هستند که ارتباط منطقی میان کلمات خوانده‌شده ایجاد می‌کنند و جملات را معنادار می‌کنند. این سرنخ‌ها نباید به حال خود رها شوند؛ زیرا اگر این اتفاق بیفتد، گم می‌شوند و پیدا کردن دوباره‌ی آن‌ها زمان‌بر می‌شود. سرنخ‌های بازیابی باید نوشته شوند و به شکل مکتوب در اختیارتان قرار بگیرند. بعد از هر مطالعه و حل تمرین و تست‌های مهم و نکته‌دار، بررسی سؤالات آزمون و کشف علت اشتباهات لازم است نکات مهم و کلیدی آن‌ها در کتاب خودآموزی یادداشت شود تا سرعت و دقت در مرور بهبود یابد.

مجتبی میرمحمدلو

در روش بازیابی دانش‌آموزان به جای مرور چندباره‌ی مطالب یا مباحث (بازخوانی) که در اکثر مواقع به یادگیری سطحی و حفظی درس‌ها منجر می‌شود، بعد از مطالعه یا حضور در کلاس، مطلب را به زبان خود بازگو می‌کنند یا روی کاغذ با پرسش سؤال از مبحث مورد نظر از خود می‌نویسند که این کار بازدهی بیش‌تری دارد.

بازیابی با آزمون: این نوع بازیابی با آزمون دادن صورت می‌گیرد و منجر به طبقه‌بندی مطالب در ذهن می‌شود. با استفاده از آزمون می‌توانید موضوعات و مطالب مطالعه‌شده را بازیابی کنید؛ موضوعاتی که شاید از دید شما در مراحل ابتدایی سخت و ناممکن به نظر برسند ولی چنین نیست.

سمانه فرزانه

برای این‌که مطلب بهتر در ذهن شما جایگزین شود بهتر است به بازیابی آن بپردازید. یکی از متداول‌ترین راه‌های بازیابی اطلاعات، امتحان دادن است و مواردی چون هیجانات منفی مانع از بازیابی می‌شوند. زمانی که در جلسه‌ی آزمون هستید وقتی سؤال اول را متوجه نمی‌شوید نشانه‌هایی از وحشت‌زدگی در شما پدید می‌آید. هرچند سؤال دوم اصلاً دشوار نیست اضطراب حاصل از سؤال قبلی در این یکی نیز اثر می‌گذارد.