بازیابی از نگاه مشاوران کانون (1)

در روش بازیابی یا مرور معکوس، تلاش می‌کنیم مطالبی را که در مطالعه‌ی اول خوانده‌ایم از حافظه‌ی خود فرابخوانیم.



غلامحسین فرشادی

بازیابی اطلاعات تمرکز اصلی را بر تفکر خلاق می‌گذارد، خواندن و بازخواندن را به فرایند ابتکار و نوآوری مبدل می‌سازد که خود سرشار از هیجان و لذت کشف است و نیرو، نشاط و انرژی مثبت را برای پیوستگی و استمرار زحمت و تلاش ما فراهم می‌آورد. این مهم است که از کاری که می‌کنیم لذت ببریم. بازیابی اطلاعات یک مدل رفتاری است که در را به روی خودکاری و خودشکوفایی پیوسته و مستمر بازمی‌گذارد و این سبب می‌شود از تمام چالش‌هایی که می‌توانیم بر آن‌ها غلبه کنیم کنار نکشیم و خود را برای تحمل زحمت و تلاشی آماده کنیم که لازمه‌ی رسیدن به چیزهای ارزشمند است.

صفا شیدایی

بعد از دو هفته درس خواندن، ذهن طی 4-3 ساعت مطالب را مرور می‌کند و این مرور که همان بازیابی است اولاً باعث تعمیق یادگیری و ثانیاً طبقه‌بندی مطالب می‌شود. هم‌چنین بازیابی باعث می‌شود مطالب به صورت منظم در ذهن گنجانده شوند و در صورت نیاز برای پاسخ‌گویی یا حل مسئله سریعاً یادآوری ‌شوند. سرعت و چگونگی این بازیابی نیز میزان یادگیری را نشان خواهد داد.

زهرا میرزایی

در روش بازیابی یا مرور معکوس، تلاش می‌کنیم مطالبی را که در مطالعه‌ی اول خوانده‌ایم از حافظه‌ی خود فرابخوانیم. این کار را می‌توان با استفاده از حل تست (از کتاب‌های کامل و تست‌های استاندارد)، پرسیدن سؤال از خودمان، حل تمرین‌های کتاب درسی، استفاده از فلش‌کارت‌ها و... انجام داد. مرور اطلاعات به این روش، یادگیری و به‌خاطرسپاری را کارآمدتر می‌کند. حتی اگر نتوانید پاسخ را به یاد آورید، زمانی که جواب اشتباه می‌دهید شناخت دقیقی نسبت به آن‌چه نمی‌دانید پیدا کرده و متوجه می‌شوید باید به کدام قسمت برگشته و مطلب را دوباره مطالعه کنید؛ بنابراین بازیابی کنید تا متوجه شوید که کدام مطلب را باید مجدد بازخوانی کنید.

رقیه حیاتی

دانش‌آموزی که بازیابی انجام می‌دهد دارای اعتمادبه‌نفس بیش‌تری است؛ چون وقتی بعد از مطالعه در مرحله‌ی بازیابی، اطلاعاتی را به یاد می‌آورد از ثبت اطلاعات در ذهن خود مطمئن است و به تمرکز روی بخش‌های فراموش‌شده‌ی اطلاعات می‌پردازد.