اجرای طرح سنجش سلامت

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: از یک میلیون و 200 هزار نوآموز در طرح سنجش سلامت 29 هزار و 806 دانش‌آموز دیرآموز شناسایی شده‌اند.



رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: از یک میلیون و 200 هزار نوآموز در طرح سنجش سلامت 29 هزار و 806 دانش‌آموز دیرآموز شناسایی شده‌اند.

به گزارش سایت کانون فرهنگی آموزش قدمی رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ایجاد فرصت برابر تحصیل برای همه افراد و رویکرد فراگیرسازی زمینه تحصیل و شناسایی همه مخاطبان سازمان از برنامه‌های دارای اولویت آموزش و پرورش است. درحال حاضر 127 هزار و 950 دانش‌آموز با نیاز ویژه داریم که بیشترین تعداد در حوزه آموزش و پرورش آسیب‌دیده ذهنی است.

قدمی افزود: در سطح سنجش سلامت که در تابستان امسال برگزار شد، یک میلیون و 200 هزار نوآموز مورد ارزیابی قرار گرفتند که 51 درصد پسر، 49 درصد دختر، 91 درصد راست دست، 9 درصد چپ دست، 4 درصد دانش‌آموزان چاق، 13 درصد دارای اضافه وزن، 60 درصد دانش‌آموزان دارای حداقل یک دندان پوسیده و 6/8 درصد اولیای این دانش‌آموزان بی‌سواد هستند.

رئیس آموزش‌ و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: 400 مرکز دولتی و 60 مرکز غیردولتی ویژه دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری در سال تحصیلی جاری فعالیت می‌کنند و درنظر داریم برای هر منطقه آموزشی حداقل یک مرکز ویژه در سال‌های آینده را راه‌اندازی کنیم، همچنین امیدواریم با فعال‌سازی تعاونی‌های دانش‌آموزی بتوانیم شرایط اشتغال و ایجاد بازار کار این دانش‌آموزان با نیاز ویژه را فراهم کنیم (این امر در مرحله تدوین و تصویب اساسنامه می‌باشد).

وی بیان کرد: در طرح سنجش سلامت نوآموزان 6 هزار و 739 نفر به مدارس خاص استثنایی و 29 هزار و 806 دانش‌آموز نیز دیرآموز تشخیص داده شده‌اند و به مدارس عادی هدایت شدند و سازمان آموزش و پرورش استثنایی با  رصد شرایط تحصیل دانش‌آموزان دیرآموز می تواند سهم این دانش‌آموزان را در میزان افت تحصیلی دوره ابتدایی رصد کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش در حوزه دانش‌آموزان با نیاز ویژه، کارهای بزرگی در دو سال فعالیت دولت یازدهم انجام داده است. مناسب‌سازی کتاب‌های آسیب دیده شنوایی و بینایی، فعال‌سازی سرویس ایاب و ذهاب در شهرهای بزرگ و مناطق محروم، حرفه‌ای شدن شرایط تحصیل دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی، بینایی و چند معلولیتی در دوره دوم متوسطه از کارهایی است که آموزش و پرورش ارائه کرده است و باید ارگان‌های دیگر مانند دانشگاه‌ها و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و همچنین بهزیستی باید خدمات دیگر به معلولان را به نسبت وظایف خود، خدمات در خور شأن این افراد در حوزه اشتغال، حمایت‌های اجتماعی و تحصیلات تکمیلی ارائه کنند.

منبع :