نوروز 96

روش مطالعه‌ی رتبه‌ی 2 کنکور ریاضی در درس ریاضی : نگین یغمایی

در کنکور ریاضی سال 93 دو نفر از تک‌رقمی‌های کشوری از تهران و دختر بودند و یکی از آن‌ها نگین یغمایی (رتبه‌ی 2 کشوری) بود که موفق به کسب بیشترین درصد ریاضی با 88.5 درصد شد، گقتگوی ما با او را بخوانید...



در کنکور ریاضی سال 93 دو نفر از تک‌رقمی‌های کشوری از تهران و دختر بودند و یکی از آن‌ها نگین یغمایی (رتبه‌ی 2 کشوری) بود که موفق به کسببیشترین درصد ریاضی با 88.5 درصد شد، گفتگویی را که با او در زمینه‌ی روش‌های مطالعه‌ی او در این درس انجام داده‌ایم را در زیر بخوانید:


یکی از مهمترین ویژگی‌های خودتان را بیان کنید که در کسب این درصد در این درس نقش مثبتی داشته است:

اختصاص زمان بالا به یادگیری مفهومی حل تست‌ در این درس

آیا در این درس المپیادی بودید؟

خیر

روش مطالعه‌ی شما در این درس چگونه بود؟

تمام تمرکز خود را به یادگیری درس در کلاس اختصاص می‌دادم. بعد از آن در همان روز در خانه به مطالعه‌ی جزوه‌ی درس جدید پرداخته و تعدادی تست به صورت آموزشی و بدون زمان حل می‌کردم. مطالب کتاب درسی را نیز مطالعه می‌کردم که چیزی از قلم نیافتاده باشد بعد از آن از منابع تستی به حل تست‌های بیشتر می‌پرداختم و بعد از پایان آن بخش از درس در هفته‌های آینده مجددا آن را مرور می‌کردم و از خودم آزمونک می‌گرفتم.

یک برنامه‌ای بودن را در منابع و برنامه‌ی مطالعاتی این درس چقدر موثر می‌دانید؟

به طور کلی داشتن چندبرنامه و پریدن از شاخه‌ای به شاخه‌ی دیگر باعث کاهش تمرکز و سردرگمی می‌شود. باید برای مطالعه‌ی دروس یک برنامه‌ی معین داشت و به آن اعتماد کرد.

چقدر ذهن شما در مورد روش‌های مطالعه‌تان در این درس شفاف و واضح بود ؟ در واقع فراشناخت داشتید.

برنامه‌ی مطالعاتی و روش مطالعه‌ام کاملا مشخص بود یعنی می‌دانستم بعد از هر مرحله از یادگیری باید چه کاری انجام دهم تا درس را یاد گرفته و سپس تثبیت کنم.

کتاب درسی چه جایگاهی در منابع شما داشت؟ کتاب درسی شما احتمالا پر از نوشته و نکته است؟

مهمترین منبع من در این درس جزوه‌ی دبیر، کتاب درسی و تست‌های کنکور بود.

در درس ریاضی معمولا کتاب‌های درسی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند در حالی‌که برخی نمودارها و شکل‌ها در کتاب نیازمند دقت و بررسی هستند. هم‌چنین در درسی مانند هندسه ‌تحلیلی تمرین‌های کتاب جایگاه ویژه‌ای در تست‌های کنکور دارند یا در درس ریاضیات گسسته نکاتی در تمرین‌‌ها بیان شده است.

لزوما دبیر خصوصی داشتید و آیا لزوما باید دبیر خصوصی داشت؟

در درس دیفرانسیل دبیر خصوصی داشتم که ایشان نکاتی را بیان می‌کردند اما با مطالعه‌ی کتاب درسی و جزوه‌ی دبیر می‌توان به تسلط کافی در این درس رسید.

آیا از سایت کانون و خدمات آن برای این درس خود استفاده می‌کردید؟ خلاصه درس، فیلم 3 دقیقه‌ای، کلکسیون روش‌ها، کلاسور ارزیابی

در هفته‌های منتهی به کنکور از امکانات آزمون‌ساز در صفحه‌ی شخصی استفاده می‌کردم و در دوره‌ی مباحث از خودم آزمونک می‌گرفتم.

از چه زمانی به صورت جدی مطالعه‌ی این درس را برای کنکور آغاز کردید؟

از سال دوم دبیرستان که رشته‌ی ریاضی را انتخاب کردم روی مطالعه‌ی مفهومی درس و تثبیت آن تمرکز کردم و در سال سوم در درس حسابان به بررسی تست‌های کنکور نیز وقتی اختصاص دادم اما مطالعه‌ی جدی برای کنکور از همان تابستان سال چهارم آغاز شد.

از چه زمانی دقیقا روش مطالعه و تست زدن خودتان را در این درس پیدا کرده بودید؟

با توجه به این‌که در سال‌های پایه وقت زیادی به این درس اختصاص داده بودم در میانه‌های سال سوم تقریبا روش مناسب خودم را پیدا کرده بودم و در سال چهارم با مشکلی در مطالعه‌ی درس مواجه نشدم.

چگونه هدف‌گذاری می‌کردید؟ مثلا آیا در این درس از همان ابتدا عالی بودید یا چگونه افزایش تراز دادید؟

ترازم در این درس اکثر مواقع عالی بود اما در زمستان در درس ریاضی پایه دچار افت شدم و مرور مطالب آن را به طور ویژه در برنامه‌ی روزانه‌ام گنجاندم و توانستم مجددا ترازم را افزایش دهم.

اولویت شما در تست زدن چه بوده است؟ سوال‌های کنکور سراسری یا سوال‌های تالیفی

ابتدا سوال‌های  دبیران مدرسه را حل می‌کردم سپس سوالات کنکور.

بعد از تست زدن چه کار می‌کردید؟

چند روز بعد مجددا مطالب را دوره می‌کردم، تست‌های علامت‌دار را مجددا بررسی می‌کردم و از خودم آزمونک می‌گرفتم.

شما در 20 آزمون کانون شرکت کرده‌اید آیا در آزمون‌های کانون همیشه این درس را 100 درصد می‌زدید؟

اکثر اوقات درصد بالای 90 داشتم یا 100 درصد کسب می‌کردم اما در برخی از آزمون‌ها درصدهای پایین‌تری هم داشتم.

بعد از آزمون در این درس چه کار می‌کردید؟ آیا روش خاصی برای تحلیل و بررسی این درس داشتید؟

سوالاتی را که سر جلسه‌ی آزمون حل نکرده بودم حل می‌کردم هم‌چنین برای سایر سوالات بررسی می‌کردم که آیا راه بهتر و کوتاه‌تری وجود دارد یا نه. در کنار سوالاتی که اشتباه می‌زدم یا مهم بودند هم علامت می‌زدم.

چقدر در هفته برای مطالعه و تست زدن این درس زمان می‌گذاشتید؟

تقریبا روزهایی که مدرسه می‌رفتم 2 ساعت و روزهای تعطیل تا 4 ساعت برای این درس به صورت روزانه وقت صرف می‌کردم.

تعادل تستی- تشریحی را در این درس چگونه رعایت می‌کردید؟ آیا برای این درس ابتدا تشریحی بعد تستی کار می کردید؟

در مرحله‌ی یادگیری روش‌های تشریحی را بررسی می‌کردم تا به فهم مطالب کمک کند. بعد از فهم و یادگیری و تثبیت به بررسی روش‌های تستی می‌پرداختم.

تعادل پیش و پایه را در این درس چگونه رعایت می‌کردید؟

با توجه به این‌که در این درس برخی مباحث در پایه مطرح می‌شوند و در پیش تکمیل می‌شوند، یادگیری مباحث پایه اهمیت زیادی دارد. هم‌چنین برخی مباحث مانند مثلثات که در پایه مطرح می‌شوند در سایر مباحث نیز کاربرد دارند بنابراین اختصاص وقت به مطالعه‌ی بخش پایه اهمیت بسیاری دارد.

تعادل بین مطالعه شخصی و کلاس رفتن یا داشتن دبیر در مورد شما چگونه بود؟

یک روز از هفته بعد از مدرسه کلاس داشتم، در بقیه روزها مطالعه انجام می‌دادم و در این روز بعد از کلاس زمان باقی‌مانده را به بررسی مطالبی که دبیرم در آن روز تدریس کرده بود می‌پرداختم.

پیشروی آزمون‌های کانون در این درس چگونه بود؟ و چقدر برنامه راهبردی شما را در کسب این درصد کمک کرد؟

با توجه به این‌که در این درس مباحث در برخی از تاریخ‌ها در آزمون مرور مجدد می‌شود، به یادآوری مطالب و مرور مجدد آن‌ها کمک می‌کند.

چقدر سوالات آزمون‌های کانون در این درس از نظر شما مشابه کنکور بود و به شما در شبیه‌سازی شرایط کنکور کمک کرد؟

سوالات به طور کلی استاندارد بوده و مشابه کنکور هستند و به آماده‌سازی دانش‌آموز کمک می‌کند.

تلفیق برنامه مدرسه و کانون در این درس برای شما چگونه بود؟

برنامه‌ی مدرسه را در اولویت قرار می‌دادم در برخی جاها که دو برنامه مطابق نبودند زمانی را جداگانه به مطالعه‌ی مباحث آزمون اختصاص می‌دادم.

با توجه به این‌که درصد شما در دروس دیگر هم بالا بوده است چگونه غرق مطالعه‌ی این درس نمی‌شدید و به دروس دیگر هم توجه می‌کردید؟ چقدر تعادل داشتید. درصد‌های شما در دیگر دروس چگونه بود؟

طبق برنامه‌ی مشخص مطالعه می‌کردم و برای دروس مختلف زمان مطالعه‌ی مشخصی داشتم. در دروس دیگر درصدهای زیر را کسب کردم:

ادبیات: 84.5درصد، عربی: 84.5 درصد، دینی: 68 درصد، زبان: 100درصد، ریاضی: 88.5 درصد، فیزیک: 93.4 درصد و شیمی: 74 درصد.

آیا اولیا یا دوستان شما در کسب این درصد نقشی داشتند؟

وقتی درصد بالا کسب می‌کردم من را تشویق می‌کردند که برای ادامه‌ی تلاش به من انگیزه می‌داد.

نقش دبیران خودتان را در علاقمندی و موفقیت خودتان در این درس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دوست داشتم زحمات دبیرانم را به گونه‌ای جبران کنم و کسب درصد بالا در این درس را هدف خود قرار داده بودم، آن‌ها نقش موثری در حمایت از من داشتند.

از کدام روش‌های یادگیری برای فهم بیشتر استفاده می‌کردید؟ مثلا یاد دادن به دیگران، رسم درخت دانش و ...

بیشتر روی مرور زیاد و تست زدن دوره‌ای تمرکز داشتم و هم‌چنین گاهی از اوقات در رفع اشکال به دوستانم کمک می‌کردم.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی