روشی جدید برای تصفیه آب‌های حاوی نانو مواد

محققان روش جدیدی برای تصفیه آب‌های آلوده به نانو مواد و نانو ساختارها ابداع کرده اند که عملکردی مشابه تکان دادن یک بطری آب و روغن دارد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی تک تایمز، فناوری نانو کاربردها و مصارف زیادی از جمله در ابزارهای الکترونیکی، وسایل پزشکی و نیز در محصولات زیبایی دارد و دانشمندان و کارشناسان همچنان در پی کشف روش های مفیدتر و نوآورانه تر در این حوزه هستند.

با این حال، نانوذرات و سایر نانو مواد می توانند به بدنه های آبی همچون دریاها و اقیانوس ها راه پیدا کنند و سلامت انسان و محیط زیست را به خطر اندازند.

ماهی ها و سایر حیوانات دریایی این ذرات ریز آلاینده را به عنوان غذا تلقی و مصرف می کنند که باعث می شود وارد چرخه غذایی شوند.

به گفته محققان دانشگاه فناوری میشیگان، نانو مواد بسیار ریز هستند و تلاش برای حذف و پاکسازی آنها از آب های آلوده بسیار دشوار است، به طوری که استفاده از فناوری هایی مانند کاغذ های صافی و توری نیز برای این منظور کارایی چندانی ندارند.

اما روش تکان دادن روغن و آب باعث به دام انداختن نانو مواد و در نتیجه حذف راحت آنها می شود.

این فرآیند که توسط محققان دانشگاه فناوری میشیگان در آمریکا ابداع شده است، روش ساده ای است که تا حد تقریبا 100 درصدی نانو سیم ها، نانو صفحات، نانو لوله و نانو مواد یک و دو بعدی را پاکسازی می کند.

در این میان، تنها نانوکره های صفر بعدی باقی می مانند که به دلیل کوچکی بیش از حد، به دام انداختن آنها دشوار است.

محققان در گزارش مطالعه خود نوشتند: ما رویکردی همگانی را برای استخراج نانو موادهای یک و دو بعدی از آب آلوده نشان می دهیم، رویکردی که بر اساس مکانیسم به تله انداختن خط اتصال میکروسکوپی آب و روغن ابداع شده است.

در این روش، همزمان با جدا شدن آب و روغن به دنبال یک فرآیند تکان شدید، نانو مواد نیز در انتهای روغن ته نشین می شوند و در آنجا به اصطلاح به دام می افتند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که نانولوله های کربنی، گرافن، نانولوله نیترید بور، نانوصفحات نیترید بور و نانوسیم های اکسید روی را می توان با نرخ موفقیت حدود 100 درصد از آب های آلوده به این مواد استخراج کرد.

این روش جدید به همراه مطالعات و آزمایش های بیشتر می تواند زمینه را برای ابداع روشی هموار سازد که اقیانوس های جهان را در سطح نانو مقیاس پاکیزه کند.

این مطالعه در مجله آمریکایی American Chemical Society's Applied Materials and Interfaces منتشر شده است.

در بین قبولی هایم کدام رشته را انتخاب کنم ؟
تغییر رشته دادن در یک دانشگاه چه ضوابطی دارد؟

باسخ به سوالات شما در زمینه تکمیل ظرفیت ، انتخاب نوع دانشگاه (سراسری ، آزاد ، پردیس ، غیرانتفاعی ) ، انتقالی و مهمان ، رزرو دانشگاه ، کارنامه سبز و ....