نوروز 96

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

در دهمین سال وقف عام بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی و در راستای یکی از اهداف وقف این بنیاد که ساخت مدارس و کتاب‌خانه‌هاست، سه مدرسه‌ی قلم‌چی در استان بوشهر احداث شد.



در دهمین سال وقف عام بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی و در راستای یکی از اهداف وقف این بنیاد که ساخت مدارس و کتاب‌خانه‌هاست، سه مدرسه‌ی قلم‌چی در استان بوشهر احداث شد. احداث هر سه‌ی این مدارس از اردیبهشت 1394 آغاز شده است و این مدارس در 25 آذر 1394 افتتاح می‌شوند. هزینه‌ی پرداختی بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی جهت تکمیل این مدارس در مجموع 600 میلیون تومان و به ازای هر مدرسه 200 میلیون تومان بوده است. این مدارس عبارتند از:

مدرسه‌ی دوره‌ی متوسطه‌ی اول قلم‌چی در روستای لمبدان بندر دیّر با 4 کلاس  و زیربنای 580 مترمربع.

دبستان قلم‌چی روستای حرمیک جم با 3 کلاس و زیربنای 200 مترمربع.

دبستان قلم‌چی روستای گورک‌دژگاه بخش دلوار شهرستان تنگستان با 3 کلاس و زیربنای 271 مترمربع.

بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در سال گذشته در کنار توزیع لوازم التحریر در مدارس منطقه‌ی زلزله‌زده‌ی شنبه (نام یک منطقه در شهرستان دشتی)، بیش از پنجاه میلیون تومان کتب کمک آموزشی به مدارس استان بوشهر اهدا کرد. این بنیاد برای سال تحصیلی جدید در طرح"هر مدرسه یک کتابخانه،"در حال کتابخانه‌دار کردن 200 مدرسه‌ی چند پایه‌ی روستایی استان بوشهر است.

متولی این امر از بوشهر، عبدالمحمد شعرانی بوده است که همه او را به واسطه‌ی "کوچکترین مدرسه‌ی دنیا" شهرت جهانی دارد. در آستانه‌ی افتتاح این مدارس گفتگویی کرده‌ایم با ایشان که این گفتگو در زیر آمده است:

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

ماجرای کوچکترین مدرسه‌ی دنیا چیست و مربوط به چند سال پیش و کدام روستا است؟ چطور شد که این کار را انجام دادید و چه‌طور شد که مدرسه‌ی کالو جهانی شد؟

سال 85 به عنوان سربازمعلم به روستای کالو رفتم. دانش‌آموزان این روستا از 2 سال قبل در حسینیه‌ی روستا درس می‌خواندند. آموزش و پرورش برای ما یک خانه گرفت که شبیه یک انباری بود و من در این خانه آغاز به تدریس کردم. سال اول دبیری من گذشت، من هر روز هدف‌گذاری می‌کردم و امید داشتم در آینده بتوانم کارهای زیادی برای آن منطقه انجام دهم و آن‌ها را به صورت روزانه می‌نوشتم، سال دوم دبیری، یک روز با خودم گفتم چرا آینده این کارها را انجام دهم چرا الان انجام ندهم و این مدرسه را در وبلاگم معرفی کردم.

نوشتن کم‌کم موثر واقع شد و باعث شد مدرسه شناخته شود. اولین بار آقای نجف‌زاده از شبکه 2 با من ارتباط گرفت و گفت این مدرسه جالب است و به نوعی کوچکترین مدرسه‌ی دنیاست و از آن گزارشی تهیه کرد و باعث شد موضوع این مدرسه و این وبلاگ تبدیل به بمب خبری در دنیا شد. این موضوع، مخاطب پیدا کرد و با توجه به این‌که آن زمان‌ها اوج وبلاگ‌نویسی بود و وبلاگ‌ها مخاطب داشتند، مطالب وبلاگ من به انگلیسی ترجمه شد و به عنوان دومین وبلاگ برتر دنیا انتخاب شد و چندین جشنواره شرکت کردم.

این روستا و این مدرسه معرفی شد و آقای سعادتمند خیّر بوشهری در این روستا مدرسه‌ای ساخت. از دفتر رئیس جمهور آمدند و جاده‌ی روستا را آسفالت کردند، برق و آب و تلفن به این روستا آمد و تمام مشکلات حل شد. بعدها کتابی در این‌باره چاپ کردم و این کتاب حتی به چاپ ششم رسید و 2 یا 3 چاپ از آن را بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی به عهده گرفت.

امروزه با توجه به این‌که این روستا در نزدیکی بندر دیّر و دریای خلیج‌فارس است و ما با خلیج فارس 20 متر فاصله داریم این روستا به یک روستای گردشگری شده است.

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

گویا شما هم‌اکنون هم اکنون به عنوان مشاور جوان مدیرکل آموزش و پرورش و عضو بنیاد نخبگان و انجمن خیرین مدرسه ساز استان بوشهر مشغول فعالیت هستید. در این باره و اقداماتتان در این زمینه توضیح می‌دهید:

من 8 سال در مدرسه‌ی کالو ماندم تا این‌که خرداد سال 93 مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر به بنده پیشنهاد دادند که مشاور جوان مدیر آموزش و پرورش استان بوشهر شوم شرط من این بود که مسئول رسیدگی به مدارس روستایی استان بوشهر هم باشم. پارسال در وبلاگم ایده و طرح ایجاد 77 کتابخانه کلاسی در 77 مدرسه روستا‌های کوچک و محروم زیر 10 نفر دانش آموز این استان را مطرح کردم و به کمک خیرین و مردم توانستم این طرح را به مرحله‌ی اجرا دربیاورم.

امسال هم بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی 200 مدرسه‌ را کتابخانه دار می‌کنند و بخش عمده‌ای از مشکلات ما در این زمینه که نیاز به 314 مدرسه‌ی چند پایه در استان داشتیم مرتفع می‌شود.

نحوه‌ی آشنایی شما با بنیاد علمی اموزشی قلم‌چی چگونه بود؟

سال 86 از اداره کل نوسازی بوشهر با من تماس گرفتند و تعدادی از کتاب‌هایم را برای جلسه‌ی خیرین مدرسه‌ساز که آقای قلم‌چی هم در آن مراسم حضور داشتند و دعوت بودند ‌خواستند. کتاب‌ها ارسال شد و در همان روزها آقای رفعت با من تماس گرفتند و گفتند آقای قلم‌چی می‌خواهند با شما صحبت کنند و ملاقاتی از نزدیک داشته باشید.  از آن به بعد در جلسات بورسیه‌ی بنیاد از من دعوت می‌کردند حضور داشته باشم و صحبت کنم و یکی دوسال به عنوان هدیه  این کتاب را به دانش‌آموزان اهدا کردند.

گزارشی از اقدامات بنیاد علمی اموزشی قلم‌چی در استان بوشهر که ارائه می‌دهید؟

 ارتباط ما با بنیاد ادامه داشت تا این‌که سال گذشته تماس گرفتم و خواهان ملاقات با آقای قلم‌چی شدم. این دیدار در تابستان شهریورماه مصادف با یکی از جلسه‌ها‌ی بنیاد بود. درخواست‌های بسیاری از مدرسه‌سازی  بود و  با تکمیل ساخت 3مدرسه با بودجه‌ی هر کدام 200 میلیون تومان موافقت کردند و اداره‌ی نوسازی 3 مدرسه دلوار را به ما معرفی کرد و این مدارس در عرض 4 یا 5 ماه توسط بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی ساخته شدند. این بنیاد هم‌چنین سال گذشته نزدیک 5 میلیون کتاب کمک‌آموزشی به این استان اهدا کردند.

هم‌چنین این بنیاد وسایل کمک آموزشی بسیاری در سال گذشته به منطقه‌ی زلزله‌زده‌ی شنبه (نام یک منطقه در شهرستان دشتی)، اهدا کردند.

طی گزارشی که از عملکرد خودمان در زمینه‌ی طرح 77 کتابخانه کلاسی به بنیاد قلم‌چی اعلام کردم ایشان مسئولیت کتاب‌خانه‌دار کردن 200 کتابخانه‌ی کلاسی را به عهده گرفت. بنیاد قلم چی بنده را ناظر این موضوع قرار داده است تا از این کتابخانه‌ها به درستی استفاده شود و این کتاب‌خانه‌ها پویا باشند و از آن‌ها به عنوان کمد و انباری استفاده نشود.

احداث 3 مدرسه‌ی روستایی در این استان، چقدر از نظر شما در عدالت آموزشی کشور تاثیر داشته است؟

عدالت آموزشی حق دانش‌آموزان است و این موضوع در چارچوب اهداف بنیاد هم هست. این حق این دانش‌آموزان است که در محیط خوبی درس بخوانند و باعث علاقه‌ی آن‌ها به تحصیل می‌شود. آن‌ها در فضای مناسب بهتر رشد می‌کنند و متعاقبا موفق‌تر می‌شوند و از امکانات بهتری بهره می‌بردند. هم‌چنین معلم‌ها با اشتیاق بیشتری تدریس می‌کنند. فرقی بین دانش‌آموز شهری و روستایی نیست و همه‌ی آن‌ها باید از امکانات برابری استفاده ‌کنند، بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی هم خیلی به این نکته توجه دارد. این بنیاد بر این باور است انسان‌هایی که در سختی بزرگ می‌شوند آینده را بهتر می‌سازند و در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند. توسعه‌ی عدالت آموزشی محدود به امکانات نیست یعنی دانش‌آموزان همه‌ی جا باید از امکانات معنوی و از جمله حضور معلم‌های فرهیخته‌ نیز بهره‌مند باشند.

تعداد دانش آموزان استان چند نفر هستند؟ وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چگونه است؟

نزدیک به 182 هزار نفر. من معمولا دانش‌آموزان مستعد و دارای شرایط بورسیه را به کانون معرفی می‌کنم. نمایندگی‌ها هم همکاری‌های خیلی خوبی در تمام زمینه‌ها دارند و فرزندان این استان خیلی با استعداد هستند و اقدامات و شعار کانون تاثیرگذاری‌اش را دارد و خصوصا در سال‌های نزدیک به کنکور اثربخشی اقدامات بنیاد را در استان می‌بینیم و شاهد رتبه‌های برتر از این استان هستیم.

چشم‌انداز آتی همکاری با این بنیاد را چگونه می‌بینید؟

چون شعار ما این است که بخش خصوصی را رقیب خودمان نمی‌دانیم با این بنیاد در یک مسیر و در راستای توسعه‌ی عدالت آموزشی گام برمی‌داریم.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

تصاویری از این مدارس قبل از افتتاح در زیر آمده است:

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا


گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا

گفتگو باعبدالمحمد شعرانی : معلم کوچک‌ترین مدرسه‌ی دنیا