کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 6 پاسخ- 22 آذر 94

بیش‌تر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی متن اثرگذارتر است...

یک سؤال، 6 پاسخ

بیش‌تر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی‌ متن اثرگذارتر است. آدم را به فکر فرو می‌برد، ذهن را می‌پروراند، زبان را به گردش درمی‌آورد و قلم را به حرکت وامی‌دارد! این صفحه متعلق به همه‌ی دانش‌آموزان و مشاوران است؛ همه‌‌ی کسانی که دوست دارند بپرسند و همه‌ی کسانی که جواب‌های‌شان راهی است برای عمیق‌تر شدن و درک بیش‌تر مسئله. برای همین، چه دانش‌آموز باشید چه مشاور و پشتیبان، در این‌جا، هم می‌توانید بپرسید هم می‌توانید یاد بگیرید.


سال سوم ریاضی هستم و میزان ساعت مطالعه‌ی هر یک از درس‌هایم را نمی‌دانم.

پاسخ 1- تعیین ساعت مطالعه‌ی مورد نیاز برای هر درس به موارد مختلفی بستگی دارد: میزان یادگیری شما در کلاس درس، میزان و حجم موضوع درسی، ضریب درس در امتحانات، عمومی بودن یا تخصصی بودن درس‌ها، میزان علاقه و سرعت یادگیری و... . توصیه می‌شود ابتدا میزان تسلط خود را در هر موضوع مشخص کنید و بر اساس نیاز و با توجه به برنامه‌ی درسی مدرسه، تناسب خوبی را بین ساعت مطالعه‌ی درس‌ها ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر در مدرسه در طول هفته، 3 زنگ حسابان دارید و 1 زنگ زبان فارسی، در ساعات مطالعه نیز می‌توانید این نسبت را رعایت کنید. عامل دیگر در تعیین ساعت مطالعه، توجه به هدف‌گذاری (پیش‌بینی) برای هر درس در طول دو هفته است. سعی کنید مدت‌زمان واقع‌بینانه‌ای را تعیین کنید و در صورت نیاز و برحسب شرایط احتمالی، تغییرات جزئی در آن اعمال کنید. هم‌چنین سعی کنید برنامه‌ریزی شخصی‌تان به گونه‌ای باشد که توان جابه‌جایی و انعطاف را داشته باشد تا در صورت نیاز درس‌ها را با هم جابه‌جا کنید.

عبدالحمید نیکوکار

پاسخ 2- برای دانش‌آموز سال سوم، یادگیری مفهومی و تعادل مطالعاتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که هر دو مربوط به کمیت و کیفیت مطالعه می‌شود. برای خوب و زیاد درس خواندن به نکات زیر توجه کنید:

- روزانه 3 تا 4 درس را مطالعه کنید.

- 3/2 اختصاصی + 3/1 عمومی در روز بخوانید.

- بازه‌ی مطالعاتی اختصاصی‌ها را 5/1 تا 2 ساعت در نظر بگیرید.

- عمومی‌ها را بین 45 دقیقه تا 1 ساعت بخوانید.

- نسبت 2 به 1 را در حل تمرین تشریحی و تست رعایت کنید.

سارا شفافی

پاسخ 3- اولین گام این است که دانش‌‌آموز با تکمیل دفتر برنامه‌ریزی توانایی فعلی خود را بشناسد. شناخت وضعیت خود (نگاه به گذشته) امکان برنامه‌ریزی را فراهم می‌سازد. سپس با توجه به عواملی مانند کارنامه‌ی سال گذشته، نمرات امتحان مستمر مدرسه، نمرات تراز آزمون‌ها و مقایسه‌ی آن با زمانی که برای هر درس در هفته‌های مختلف اختصاص داده است (با کمک صفحه‌‌ی 182) می‌تواند متوجه شود که آیا لازم است ساعت مطالعه‌ی یک درس را افزایش یا کاهش دهد. به طور مثال اگر درسی جزء نقاط قوت پایدار شماست، یعنی در امتحانات و آزمون‌های کانون همیشه نمره‌ی بهتری نسبت به سایر درس‌ها کسب می‌کنید. ساعت مطالعه‌ی آن را حفظ کرده و در یکی- دو درس که نیاز به تلاش بیش‌تری دارید ساعت مطالعه‌ی خود را افزایش دهید تا آن درس نیز به نقاط قوت شما تبدیل شود. البته توجه به اصول کلی دیگری نیز لازم است مانند این‌که برای درس‌های اختصاصی و فهمیدنی که نیاز به حل تمرین بیش‌تر دارند باید وقت بیش‌تری اختصاص دهید.

محمد کتابدار

پاسخ 4- این سؤال قطعاً به این معنی نیست که هیچ تقریبی از میزان مطالعه‌ی درس‌ها در ذهن ندارید. حافظه‌ی شما با وجود فراموشی نسبی وقایع در گذشته و حال، باز هم بخشی از میزان کمیت مطالعات‌تان را در خود بایگانی کرده است که با مرور مجدد این مطالعات، مقدار زمانی آن‌ها نیز قابل بررسی است؛ اما بحث اصلی در این نکته است که این نوع از ثبت میزان کمیت، در کم‌ترین فاصله‌ی ممکن به فراموشیِ عملکردی و خروج از نظم برنامه‌ای قرار دارد و با گذشت زمان، مقدار اطلاعات بیش‌تری از این نوع ثبت عملکردی، فراموش خواهد شد. برای تغییر این وضعیت، هر چه زودتر با صفحات ثبت مطالعه‌ی هفتگی در دفتر برنامه‌ریزی آشنا شوید و آغاز به کار کنید. دفتر برنامه‌ریزی در کنار تمام ویژگی‌های منحصربه‌فردش نظیر رقابت با خود، شخصی‌سازی دقیق برنامه و نگاه جامع به گذشته‌ی عملکردی، کارهای مثبت انجام‌شده در مراحل یادگیری را برای همیشه در خود ثبت خواهد کرد. چون کم‌رنگ‌ترین جوهر‌ها از قوی‌ترین حافظه‌ها ماندگارتر است.

حسام زینی لشکاجانی

پاسخ 5- نکته‌ی اول: درس‌ها را طوری مطالعه کنید که خوب یاد بگیرید اما تعامل در مطالعه‌ی درس‌های‌تان را فراموش نکنید.

  • نکته‌ی دوم: بعضی از درس‌ها را زودتر و سریع‌تر یاد می‌گیرید و بعضی دیرتر. تلاش کنید ساعات مطالعه را بین این دو بخش تقسیم کنید.

  • نکته‌ی سوم: ضریب درس‌ها را در کنکور در نظر بگیرید. می‌توانید بر اساس ضرایب، میزان ساعات مطالعه‌ی خود را تنظیم کنید.

  • نکته‌ی آخر: از مطالعه لذت ببرید.

سیدمحمد حسینی

پاسخ 6- بازی را از آخر به اول ببینیم. توصیه‌ی اول پر کردن ستون پیش‌بینی دفتر برنامه‌ریزی است. درحقیقت با نگاه به توانایی‌های‌تان کم کم به تعادل و ساعات مشخص می‌رسید. البته قوانین کلی مثل 70 درصد اختصاصی و 30 درصد عمومی در اوایل سال می‌تواند راهنما باشد اما در ادامه، با توجه به سطح علمی و مهارت‌های حل تمرین در هر درس این زمان‌ها به تناسب در بین درس‌های مختلف متغیر خواهد بود. توصیه می‌کنم برای هر درس اختصاصی در هفته حداقل دو تا سه بازه و برای هر درس عمومی حداقل یک تا دو بازه در نظر بگیرید.

سیدبهادر جبلی