یک سؤال، 8 پاسخ
بیشتر اوقات دیدن و خواندن پرسشهای دیگران، خود، از مطالعهی چندین صفحهی متن اثرگذارتر است. آدم را به فکر فرو میبرد، ذهن را میپروراند، زبان را به گردش درمیآورد و قلم را به حرکت وامیدارد! این صفحه متعلق به همهی دانشآموزان و مشاوران است؛ همهی کسانی که دوست دارند بپرسند و همهی کسانی که جوابهایشان راهی است برای عمیقتر شدن و درک بیشتر مسئله. برای همین، چه دانشآموز باشید چه مشاور و پشتیبان، در اینجا، هم میتوانید بپرسید هم میتوانید یاد بگیرید.
گوش دادن سر کلاس درس برای من خیلی سخت است!
پاسخ 1- وقتی پیشخوانی نمیکنید و در کلاس حاضر میشوید، توضیحات معلم و فضای کلاس را محیطی تکراری میپندارید و به محض اینکه روی صندلیتان مستقر شدید این احساس در شما ایجاد میشود که باید شنوندهی مطلق باشید و بیانگیزه میشوید. در حالی که اگر پیشخوانی کنید با آمادگی نسبی از درس جدید، در کلاس حاضر خواهید شد و شنوندهی دقیقی میشوید تا جواب سؤالاتی که هنگام پیشخوانی مطرح شده بود، پیدا کنید. با پیشخوانی کردن، بازنمایی دانش در ذهن، در قالب تصاویر ذهنی، کلیدواژهها و نکتهها بهخوبی انجام میشود.
سارا شفافی
پاسخ 2- یکی از تواناییهایی که شما باید کسب کنید توانایی خوب گوش دادن است. این مهارت یک مهارت اکتسابی است؛ یعنی این گونه نیست که کسی نتواند آن را به دست آورد. اولین شرط خوب گوش دادن، تمرکز است. در کلاس درس سعی کنید تمام تمرکز شما به صحبتهای معلم باشد و هر ابزار یا فکری که باعث به هم زدن تمرکز شما در کلاس میشود از خود دور کنید. حواستان باشد تا هر زمانی که احساس کردید تمرکز شما از بین رفته سریع آن را بازیابید. نکتهبرداری از صحبتهای معلم میتواند تمرکز شما را افزایش دهد و مهارت خوب گوش دادن را بالا ببرد.
محمد کتابدار
پاسخ 3- یک قانـون ساده وجود دارد که از اول دبستـان تا کنـون معلـمهـا آن را بـه ما گوشزد میکنند و میگویند پیشخوانی درس فردا را انجام دهید؛ حتی در حد روزنامهخوانی یا ارتبـاط چشـمی با مطالب باشد. در این حالت در کلاس درس به دنبال سؤالهای خود و ارتباط مطالب معلم با آنچه خواندهاید میگردید و باعـث میشود هـم حواستام جمع باشد و هم علاقهمند به کلاس شوید.
مجید شفیعی
پاسخ 4- خود را در سینما و در حال تماشای فیلم مورد علاقهتان تصور کنید. به هیچ کس و هیچ چیز اجازه نمیدهید حواستان را پرت کند. چرا؟ چون انتهای داستان برایتان مهم است. حال انتهای گوش دادن سر کلاس را تصور کنید. شما نیاز به فکر دارید. فکر به اهدافتان و انتهای فیلم امسال. البته که در کنار کسب مهارتهای گوش دادن و تمرکز این فیلم پایانی شیرین خواهد داشت.
سیدبهادر جبلی
پاسخ 5- گوش دادن مهارتی است که میتوانید یادگیری خود را افزایش دهید. راهکارهای زیر میتواند منجر به ارتقای این مهارت شود:
با آمادگی سر کلاس حاضر شوید. کمی پیشمطالعه و اطلاع از مباحثی که قرار است تدریس شود اشتیاق گوش دادن را در شما زیاد میکند.
نکات جلسهی قبل را مرور کنید.
تکالیف جلسهی قبل را انجام دهید.
قبل از شروع درس و یادگیری، موارد ذهنی غیر مرتبط با درس را که باعث حواسپرتیتان میشود روی کاغذی بنویسید و در کیفتان بگذارید.
موقع درس، حرف نزنید؛ در این صورت دیگر نمیتوانید گوش کنید.
فعالانه درس را گوش کنید. مثلاً سؤال بپرسید، آنچه را گوش میدهید با پیشمطالعهتان انطباق دهید، آنچه را یاد میگیرید با آموختههای قبلیتان ارتباط دهید.
از آنچه یاد میگیرید یادداشتبرداری کنید.
سؤالات دانشآموزان دیگر را بهدقت گوش کنید. با این کار هم مطالب جدیدی یاد میگیرید و هم ابهام و دشواری درسها رفع میشود و هم اگر روال تدریس با سؤالی تغییر کرد از ادامهی کلاس عقب نمیمانید.
ستاره تقیزاده
پاسخ 6- بیایید تا جنبههای تأثیرگذار بر «حضور فعال» در کلاس را در نظر بگیریم. تمرکز شخصی، پیوستگی در ارائهی مطالب، وجود انگیزهی کافی، از جمله عواملی است که بر نوع حضور دانشآموزان در کلاس و گوش دادنِ فعال آنها در محیط درسی تأثیرگذار است. از بین این 3 عامل، تمرکز شخصی بیش از سایر موارد برای تبدیل شدن به یک شنوندهی فعال در دسترس قرار دارد. در زمان حضور در کلاس، تمام فعالیتهای غیر مرتبط با زنگِ درسی پیشِ رو را متوقف کنید. حتی پرداختن به درسهای دیگر را برای ساعتهای تدریس همان درسها بگذارید. در روی دیگر این مقوله، با انجام یک تکنیک بسیار ساده، سه نشانِ "افزایش تمرکز، افزایش تسلط بر مبحث تدریسشده و افزایش جذابیت مطالب" را با یک تیر بزنید. این تکنیک ساده، خلاصهبرداری از اصلیترین نکات تدریسشده است. برگهی کاغذتان را بردارید و نکات ویژه را در کلاس شکار کنید. شنوندهی فعال بودن اصلاً دشوار نیست.
حسام زینی لشکاجانی
پاسخ 7- یکی از راههای غلبه بر این موارد یادداشت کردن هنگام تدریس معلم است که میتوانید نکات و جملات کلیدی را بنویسید. یکی از راههای دیگر پیشمطالعه است. در صورتی که بتوانید قبل از کلاس پیشمطالعه داشته باشید و سؤالاتی برای خودتان مطرح کنید. مطمئناً هنگام تدریس دبیر به دنبال جواب آن سؤالها خواهید بود و این سبب میشود که بتوانید بهتر گوش کنید.
سیدمحمد حسینی
پاسخ 8- وقتی در کلاس نوع رابطه را یکطرفه و مثل گوش دادن به رادیو و تلویزیون بپنداریم، قطعاً تحمل 90 دقیقه بیصدا و بیحرکت بودن برای ما بسیار مشکل خواهد بود ولی اگر کلاس را یک رابطهی دوطرفه به قصد تبادل نظر بدانیم و هر لحظه آمادگی اظهارنظر و شرکت در مباحث درسی را داشته باشیم هرگز کلاس خستهکننده نخواهد شد. پیشنهاد میکنم سعی کنید با پیشخوانی اطلاعات خود را در مورد مباحث درسی بالا ببرید تا ضمن آشنایی با مفاهیمی که تدریس میشود توان بحث و تبادل نظر را نیز در خود تقویت کنید و با یادداشتبرداری سر کلاس، مهمترینها را از زبان معلم بنویسید.
حسین پرهیزگار