پیگیری تشکیل شورای حمایت از دانش‌آموزان استثنایی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در خصوص کمک‌های این معاونت به دانش‌آموزان استثنایی: تشکیل یک شورا با همکاری وزارت آموزش‌و‌پرورش و با ریاست وزیر مربوطه و دبیری این معاونت پیگیری می‌شود.



معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در خصوص کمک‌های این معاونت به دانش آموزان استثنایی گفت: تشکیل یک شورا با همکاری وزارت آموزش و پرورش و با ریاست وزیر مربوطه و دبیری این معاونت پیگیری می‌شود و از هیچ کوششی در این راستا دریغ نخواهد شد.

به گزارش سایت کانون فرهنگی آموزش به‌نقل از ایسنا - منطقه مرکزی، دکتر سید ابوالفضل رضوی در همایش روز جهانی معلولین که در استانداری مرکزی برگزار شد، گفت: معلولان انسان‌های توانمند و بزرگی هستند، اما متأسفانه به آنها به چشم افراد ضعیف نگاه می‌کنیم.

وی افزود: انسان موضوع بزرگ خلقت است و هر آنچه خداوند خلق کرده برای انسان خلق کرده و آسمان‌ها و زمین را مسخر انسان قرار داده، چرا که انسان موجودی توانمند و صاحب اختیار است.

رضوی تصریح کرد: افراد معلول یا افراد با نیازهای ویژه، متکی به اراده خود هستند و علاوه بر اینکه یادگیر هستند یاد دهنده نیز هستند. نکته مهم اینجاست که همه ما باید به این باور برسیم که همه دارای نقص و کمبود هستیم، اما نقص برخی افراد آشکار و برخی دیگر پنهان است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: معلولان از نعماتی همچون دوری از غرور و تکبر، دوری از فخرفروشی، دوری از غیبت و تهمت برخوردار هستند. این افراد با گناه فاصله بسیاری دارند و با تکبر بر روی زمین راه نمی‌روند.

وی با تأکید بر اینکه باید توانمندی‌ها و ثروت‌های افراد با نیازهای ویژه را دید، گفت: این افراد توانایی‌ها و استعدادهای ویژه‌ای دارند و باید در راستای شکوفایی این توانمندی‌ها اهتمام بورزیم، این افراد که ما آنها را معلول می‌خوانیم باید باور داشته باشند که توانمندی‌های بسیاری دارند و باید با تکیه بر این توانمندی‌ها، نعمات و خودباوری به رشد و پیشرفت برسند.

رضوی با اشاره به اینکه در جامعه افراد مختلف با توانمندی‌های مختلفی وجود دارد، افزود: در برخورد با افراد با نیازهای ویژه باید تکریم و احترام را به جای ترحم مدنظر قرار داد و نباید وضعیتی را ایجاد کنیم که این افراد از نداشته‌های ظاهری خود در جامعه احساس کوچکی و حقارت کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم اظهار کرد: دولت بر این باور است که از تمام امکانات خود جهت رشد و تعالی این عزیزان بهره ببرد تا در جامعه احساس کوچکی نکنند.

اجرای طرح خدمات حمایتی در بخش درمان و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی

به گزارش ایسنا، دکتر محسن غفوریان، معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز گفت: در سال جاری بیش از 960 دانش‌آموز استثنایی در سراسر کشور در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرفته شده‌اند و این دستاورد حاصل تلاش خودشان، اولیاء، مربیان و معلمان آنان در قالب فراگیرسازی آموزشی است.

وی افزود: کسب رتبه دو رقمی در کنکور سراسری بدون هیچگونه امتیاز خاصی در رشته حقوق تهران از افتخارات یکی از این افراد است.

غفوریان ادامه داد: دوره‌های ضمن خدمت در خصوص فراگیرسازی آموزش و پرورش از جمله برنامه‌هایی است که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی طراحی شده و طی آن آموزش‌های گسترده‌ به معلمان این مدارس ارائه می‌شود. این طرح دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی را حمایت می‌کند.

معاون آموزش و توانبخشی این سازمان بیان کرد: بالغ بر 72 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس خاص و 45 هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه در مراکز عادی مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به شعار روز جهانی معلولین که مبتنی بر توانمندسازی معلولین است، افزود: در این راستا، اجرای طرح خدمات حمایتی در بخش درمان و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی هم برای دانش‌آموزانی که در مدارس ویژه تحصیل می‌کنند و هم آنهایی که در مدارس عادی به صورت تلفیقی تحصیل می‌کنند، مورد تأکید قرار گرفته است.

غفوریان ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تلاشی که در طول یکسال انجام داد، طرح خدمات حمایتی خود با هدف ایجاد برابری فرصت‌ها برای دانش‌آموزان و موضوع توانمندسازی را به دانش‌آموزان عرضه می‌کند.

وی تأکید کرد: در کنار آموزش ابتدا باید موضوع توانبخشی دانش‌آموزان در دستور کار فرهنگیان قرار گیرد، به همین منظور، سازمان هزینه‌های خدمات توانبخشی برای این دانش‌آموزان را با هماهنگی که در مدارس و ادارات آموزش پرورش استان‌ها انجام می‌شود، به طور کامل پرداخت خواهد کرد.

غفوریان تصریح کرد: هزینه تأمین سمعک، عینک، ویلچر، عصا و ... از جمله مواردی است که در سال 94، سازمان مربوطه آنرا تقبل کرده است تا نیاز دانش‌آموزان رفع شود.

معاون آموزش و توانبخشی سازمان گفت:‌ هزینه‌های درمانی و بیمارستانی ضروری دانش‌آموزان را نیز سازمان تقبل خواهد کرد، همچنین هزینه مصرف داروهای مستمر در این سازمان و در قالب طرح خدمات حمایتی و برنامه توانبخشی پرداخت خواهد شد.

وی خواستار پیگیری این موضوع توسط تمامی مدیران و اولیاء جهت احقاق حقوق دانش‌آموزان استثنایی شد و گفت: هزینه هر دانش‌آموز استثنایی پنج برابر دانش‌آموز عادی است، امید است با اجرای این طرح امسال بتوانیم زمینه‌های حضور بیشتر دانش‌آموزان در مدارس را مهیا کنیم.

تأسیس تعاونی‌های کارگاهی برای دانش‌آموزان استثنایی

غفوریان با اشاره به بحث اشتغال این افراد گفت: به جای دید ترحم‌آمیز به این دانش‌آموزان باید با چشم دل به آنها نگاه شود، همچنین افزایش دسترسی و توانمندسازی فقط خواسته معلولین نیست.

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: توجه به فراگیرسازی فقط خواسته معلولین نیست همه دانش‌آموزان دارای نیازهای متفاوت هستند، کودکی که از داشتن پدر محروم است، بیمار است یا فرزند طلاق است نیز به توانمندسازی نیاز دارد.

وی تصریح کرد: توانمندسازی به حرف نیست بلکه به عمل است و ایجاد شرایط برای بیان و ظهور توانمندی‌ها از وظایف سنگین ماست.

غفوریان گفت: نباید تنها به فکر ورود دانش‌آموزان به دانشگاه بود، بلکه آنچه مهم‌تر است توجه به آموزش معلولین و توانمندسازی آنها در بخش فعالیت‌های حرفه‌ای است.

غفوریان در پایان تصریح کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت تعاون تأسیس تعاونی‌های کارگاهی برای دانش‌آموزان استثنایی که دغدغه تمام اولیاء و معلمین جهت اشتغال این افراد است، در دستور کار قرار گرفته است و خیرین نیز در این حیطه وارد عمل می‌شوند.

انتهای پیام

منبع :

مهلا کاشانی

فصل سوم - میدان مغناطیسی و نیروهای مغناطیسی.
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( سوم تجربی)
دبیر : حسین قنبری