گفتگو با فائزه قائمدوست رتبه 3 کشوری تجربی کنکور 94 که از کتابهای سهسطحی (نسبتا دشوار، دشوار، دشوارتر) استفاده کرده است.
لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید موفق به کسب چه رتبهای در چه رشتهای شدید:
فائزه قائمدوست هستم و رتبه 3 کشوری تجربی را در کنکور 94 از زاهدان کسب کردم.
از کدام کتابهای سه سطحی (نسبتا دشوار، دشوار، دشوارتر) استفاده کردید؟
زیست سال سوم، زیست سال چهارم و ریاضی سال چهارم. چون این کتابها اردیبهشتماه ( در نمایشگاه تهران) نزدیک به کنکور 94، به بازار آمدند، هر چند از این مجموعه چند کتاب را تهیه کردم ولی نتوانستم همهی آنها را استفاده کنم.
چگونه با این کتابها آشنا شدید؟
از طریق سایت کانون. با توجه به اینکه هر روز یا یک روز در میان به سایت کانون مراجعه میکردم در سایت با این کتابها آشنا شدم و از آنها استفاده کردم.
این کتابها را از جنبههای مختلف چگونه ارزیابی میکنید؟ نظر شما در مورد این کتاب چیست؟
زیست سال سوم و ریاضی عمومی تجربی را بیشتر استفاده کردم و از ریاضی عمومی تجربی خیلی خوشم آمد، چون ریاضی من همیشه خوب بود و حوصلهام سر میرفت که هر تستی را حل کنم و از این کتاب سوالات سخت (دشوارتر) را که حل میکردم خیالم راحت میشد که آن مبحث را کار کردهام و مسلط هستم. این کتابها هم برایم چالشی لذتبخش بود و هم نقش جمعبندی را داشت.
این کتابها شامل سوالات خوبی بود با توجه به اینکه هم آمار درصد مراجعه و درصد پاسخگویی در آن آورده شده بود و هم سوالات سخت بودند. وقتی با سوالات سخت این کتاب مواجه میشدم به درصد پاسخگویی نگاه میکردم و غالبا اگر سوالی برای من سخت بود درصد پاسخگویی دیگران هم به آن کم بود و با خودم میگفتم به همان اندازه برای دیگران هم سخت بوده است. در کل چون اواخر و برای جمعبندی با این کتابها کار کردم خیلی به من کمک کرد.
به نظر شما خودویژگی این کتابها در چیست؟
شاید شناسنامهدار بودن و استاندارد بودن سوالاتش مهمترین ویژگی این کتابها بود. من از آمار ارائه شده در این کتاب بیشتر به درصد پاسخگویی توجه میکردم و خیلی این اطلاعات آماری کمکم کرد. به طور مثال اگر نمیتوانستم سوالی را پاسخ دهم به درصد پاسخگویی آن سوال مراجعه میکردم و میدیدم گاه سوالی حتی فقط 2 درصد پاسخگویی دارد و با خودم میگفتم هم سوال برای من سخت بوده هم برای دیگران ولی اگر درصد پاسخگویی بیشتر بود و من نمیتوانستم پاسخ دهم متوجه میشدم من باید بیشتر روی آن مبحث کار کنم و بیشتر دقت کنم.
حجم این کتاب چگونه بود؟
به نظرم کم بودن حجم این کتابها نکتهی خیلی مثبتی بود چون کتابهایی که برای کنکوریها تولید میشود اکثرا دارای حجم بالایی است و طبقهبندی سوالات هم خیلی کمکم کرد.
آیا به تمام سوالات این کتاب پاسخ دادید یا فقط سوالات یک سطح را پاسخ دادید؟
بستگی به زمان من و سطح تسلطم به مباحث داشت مثلا برای ریاضی، تقریبا همهی سوالهای مبحث تابع را که خیلی وقت بود نخوانده بودم جواب دادم ولی برای مواردی که زمان نداشتم فقط سوالات دشوار را پاسخ دادم.
چه طور شد که زیست سال سوم را کار کردید؟ آیا به مباحث زیست این سال تسلط کمتری داشتید و نیاز به این کتاب بیشتر حس میشد؟
بله چون سال سوم را در نیمسال اول خواندیم و بعد در عید مرور کردیم نگران جمعبندی آن بودم در نتیجه دوباره مباحث زیست سال سوم را به این روش مرور کردم که این کتاب را به همراه تستهای نشاندار خودم از کتاب آبی استفاده کردم و در نهایت هم تورق سریع کردم. البته کامل وقت نکردم از این کتاب استفاده کنم و گزینشی عمل کردم.
به عنوان مثال در درس ریاضی عمومی سال چهارم چه کتاب کانونی دیگری داشتید؟ این کتاب را در مقایسه با دیگر کتابهای کانون چگونه میدانید؟
ریاضی 30 سال کنکور را هم داشتم ولی از کتاب ریاضی 30 سال کنکور وقتی استفاده میکردم که تازه مطلب را خوانده بودم و تازه یاد گرفته بودم و کتابهای آبی شامل سوالات سطح کنکور هستند و اصلیترین منبع تست هستند ولی این کتابها را بهتر است در زمانی که تسلط کافی پیدا کردهایم استفاده کرد و وقتی این کتاب را استفاده میکردم خیلی خیالم راحت میشد که من توانستم. در واقع این کتاب را در کنار سوالات نشاندار خودم (سوالات نشاندارم را چند بار مرور کردم) استفاده کردم.
نظر دبیران شما در مورد این کتابها چیست؟
چون ورود این کتاب به منابع من همزمان با زمانی بود که مدرسه نمیرفتیم شاید دبیران من خیلی با آن آشنا نشده بودند ولی چون این کتابها شامل سوالات شناسنامهدار هستند برای امتحان گرفتن توسط دبیران هم مناسب هستند.
این کتاب چه جایگاهی را در میان منابع شما باز کرده بود؟
از اینکه این کتابها دیر به بازار آمد ناراحت بودم و چون اواخر به دست ما رسید کتابهای دیگر را استفاده کرده بودم. خیلی از این کتابها راضی بودم و آنها را دوست داشتم و اگر اول سال این کتابها را داشتم خیلی نقش پررنگی در منابع من داشتند.
چه دسته از دانشآموزان را مخاطب استفاده از این کتابها میدانید؟
به نظر من دانشآموزانی که تراز پایینی دارند نباید از هدف اصلی دور شوند آنها اول باید با کتابهای آبی که شامل تستهای استاندارد کنکورهای اخیر است تمرین کنند اگر هم از این کتاب استفاده میکنند مراقب باشند از هدف اصلی دور نشوند مگر اینکه بعد از استفاده از کتابهای آبی سراغ این منبع بیایند و یا پیشرفت کنند و ترازشان افزایش پیدا کند مثلا با تلاش بسیار از ترازهای حدود 5000 به 7000 برسند.
چه زمانهایی را برای استفاده از این کتابها مناسب میدانید؟
امسال دانشآموزان این امکان را داشتند که از ابتدای سال این کتابها را تهیه کنند دانشآموزان اگر میخواهند در طول سال این کتابها را استفاده کنند توصیه میکنم وقتی که به طور کامل به مباحث مسلط شدند سراغ سوالات این کتاب بروند (اگر از ابتدا سراغ سوالات این کتاب بروند ممکن است سرخورده شوند و روحیهی آنها تضعیف شود.) یعنی بین هر دو آزمون در هفتهی دوم نزدیک به آزمون از این کتاب تست بزنند و سوالات نسبتا دشواررا پاسخ دهند و سوالات دشوار و دشوارتر را در دوران جمعبندی دیماه و دوران طلایی نوروز و دوران جمعبندی (در کنار تستهای نشاندار خودشان) کار کنند. در واقع اگر من بودم این کار را میکردم.
در کل چه پیشنهادی در مورد این کتابها دارید؟
دانشآموزان با ترازهای خیلی بالا (از 7000 تا 8000 و بالاتر) به این کتابها خیلی نیاز دارند و رغبت دانشآموزان تراز بالا به این کتابها بیشتر است، این دانشآموزان دوست ندارند سوالات ساده را حل کنند و کتابهای آبی هر چند اصلیترین منبع هستند ولی شامل سوالات ساده تا دشوار هستند ولی سوالات این کتابها چالشهایی لذتبخش هستند. در نتیجه پیشنهاد میکنم به حجم کتاب خصوصا مطالب ویژهی دانشآموزان با ترازهای خیلی بالا (از 7000 تا 8000 و بالاتر) کمی بیفزایید تا این دانشآموزان از این کتابها استفادهی بیشتری ببرند.
با توجه به اینکه شما تراز بالایی داشتید و به بسیاری از مباحث تسلط خوبی داشتید، آیا در این کتابها سوالاتی بود که شما را هم به چالش بکشد؟
بله هم به چالش میکشید هم گاهی حتی برخی از سوالات را غلط جواب میدادم و گاهی جوابها را نمیدانستم و تمام این موارد سبب میشد انگیزهی من برای خواندن و مرور بیشتر شود و خیالم با زدن سوالات این کتاب راحت شد که میتوانم از پس سوالات برآیم.
توصیهی ما این است که با هدفگذاری قبلی سراغ تستهای این کتاب بروید و در این کتاب مشخص شده است که دانشآموز با هر ترازی به چند سوال از 10 سوال باید پاسخ دهد. آیا شما هم برای استفاده از سوالات این کتاب هدفگذاری میکردید؟
هدفگذاری من همیشه پاسخ دادن 10 از 10 بود و اگر سوالی که درصد پاسخگویی به آن کم بود و من درست پاسخ میدادم خیلی خوشحال میشدم که من توانستم همهی سوالها را پاسخ دهم ولی باز هم برخی از سوالات را غلط میزدم یا نمیتوانستم به آنها پاسخ بدهم.
آیا نکتهای هست که بخواهید به دانشآموزان بیان کنید؟
تا آخرین لحظه تلاش کنند و هرگز تسلیم نشوند، وسطهای مسیر کنکور من چند بار میخواستم تسلیم شوم. کنکور برای همه سخت است و کسی نیست بگوید که برای او سخت نیست، همه باید تحمل کنند و این مشکلات و سختیها حل میشود؛ من هم خسته میشدم و گاه رها میکردم ولی با کمک پدر و مادرم برمیگشتم و تا انتها تلاش خودم را ادامه دادم.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی