تمرینات ورزشی خاص هنگام پرواز با هواپیما

هنگام سفر با هواپیما در سفرهای طولانی افراد باید تمرینات ورزشی خاصی با رعایت عدم اختلال در پرواز و امنیت سایر مسافران انجام دهند.





به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ براساس تحقیقات پزشکی این روزها با افزایش میزان مسافرت‌های هوایی در جهان و استفاده از هواپیما اکثر مسافران با دردهای عضلانی به خاطر نشستن بیش از حد در هواپیما مواجه هستند.

گفتنی است، نشستن طولانی مدت در هواپیما باعث گرفتگی عضلات، تورم مچ پا و حتی بروز لخته خونی و ایجاد ترومیوز وریدی عمقی منجر می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، برای رهایی از این مشکلات دانشمندان انجام نوع خاصی از ورزش‌ها حین پرواز با هواپیما را توصیه می‌کنند که علاوه بر حفظ توان سبب مبارزه با احساس خستگی و ترشح ماده شیمیایی اندروفین می‌شود که خاصیت ضد درد و تسکین‌دهندگی دارد.انجام این نوع تمرینات ورزشی که شامل حرکات کششی و ایستادن در کنار صندلی هواپیما صورت می‌گیرد همچنین باعث کاهش تنش‌های عصبی می‌شود.

پژوهشگران در عین حال توصیه اکید می‌کنند افراد هر نیم ساعت یک بار مدتی در هواپیما به قدم زدن بپردازند و پاشنه پای خود را حرکت دهند تا مانع از تشکیل لخته خونی در ساق پا شوند.حرکت کردن همچنین باعث افزایش انعطاف‌پذیری ستون فقرات، تحریک گردش خون و افزایش قوای ذهنی می‌شود.کارشناسان حرکات کششی را برای نیم‌تنه بالای بدن، بازوها، آرنج‌ها، تغییرات ستون فقرات، کشش جناغ سینه، انعطاف‌پذیری مفصل ران و افزایش دامنه حرکات گردن مفید می‌دانند.کارشناسان انجام این نوع تمرینات ورزشی را به ویژه برای افراد سالمند، زنان باردار، کودکان و افراد مستعد به چاقی و تنگی نفس تحت نظر و مشاوره با پزشک الزامی می‌دانند.

منبع :