جلوگیری از تشدید افسردگی با راهکارهای ساده

افراد احتمالا در برخی برهه‌های زمانی افسردگی را تجربه می‌کنند که با اتخاذ برخی راهکارها مانند تغییر عادات زندگی، خودداری از منفی نگری، ورزش و خواب منظم می‌توان ازعود یا تشدید این بیماری جلوگیری کرد.

جلوگیری از تشدید افسردگی با راهکارهای ساده

به گزارش گروه علمی ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمیزه ای از فاکتورها همچون اجتماعی، محیط زیستی و ژنتیکی در افسردگی دخیل هستند، اما برخی عوامل خاص می تواند افسردگی را تشدید کند یا موجب عود آن شوند. از این رو لازم است افرادی که مواردی از افسردگی را تجربه کرده اند، درباره مدیریت این عوامل با پزشک خود مشورت کنند. 

براساس این گزارش، یکی از فاکتورهای موثر در تشدید افسردگی، کم خوابی است. به واقع در ارتباط با بیشتر افراد، خواب خوب شبانه احساس بسیار خوبی ایجاد می کند و کم خوابی تاثیرات منفی به جا می گذارد. براساس مطالعات انجام شده، افراد مبتلا به مشکلات خواب 10 برابر سایرین با خطر افسردگی روبرو هستند. انجام حرکات ورزشی روزانه، تهیه یک برنامه منظم برای خواب و محدود کردن مصرف کافئین می تواند در این زمینه کمک کند. 

استرس، فاکتور موثر دیگری در تشدید افسردگی است. تمامی افراد در برهه ای از زمان استرس را تجربه کرده اند. اما فشار عصبی مستمر حاصل از مسایل خانواده، کار یا سایر مسوولیت ها می تواند به سلامت روان آسیب وارد کند. اگر استرس روزانه با افسردگی در هم بیامیزد، مراجعه به پزشک ضرورت بیشتر پیدا می کند. فراگیری تکنیک های موثر در کاهش استرس، ورزش منظم و صرف زمان برای کارهایی که از انجام آنها لذت می برید، راهکارهایی برای کاهش فشارهای عصبی است. 

فعال نبودن و تحرک نداشتن هم در افزایش افسردگی دخیل است. زمانی که شما احساس افسردگی می کنید، انجام حرکات ورزشی دورترین گزینه ممکن از ذهن شما است. اما افزودن تحرک به فعالیت های روزانه یکی از بهترین روش ها برای مقابله با افسردگی است. هنگامی که ورزش می کنید، بدن مواد شمیایی اندروفین ترشح می کند که می تواند درد را کاهش دهد و خلق و خوی بهتری را ایجاد کند. تنها 30 دقیقه ورزش در چند روز از هفته می تواند کمک موثری باشد. 

تمرکز بر احساسات منفی نیز افسردگی را تشدید می کند. هنگامی که افسرده هستید، برخورداری از حمایت اجتماعی اهمیت دارد. براساس نتیجه یک تحقیق در مورد کودکان و نوجوانان، دخترانی که بیشتر وقت خود را صرف صحبت با دوستانشان درباره احساسات منفی خود می کنند، احساس افسردگی بیشتری می کنند. به جای تمرکز صرف بر افکار منفی، تلاش کنید درباره احساسات مثبت خود نیز صحبت کنید. همچنین با دوستانی که حس خوب به شما می دهند، معاشرت کنید. 

نقش هورمون ها نیز در تشدید افسردگی مشخص شده است. زنان در قیاس با مردان با احتمال بیشتری برای ابتلا به افسردگی مواجه هستند. یکی از دلایل این امر می تواند هورمون ها و تغییرات آنها در طول زمان باشد. به همین دلیل است که برخی زنان پس از زایمان دچار افسردگی می شوند. مراجعه به پزشک می تواند کمک موثری در این زمینه باشد. 

افسردگی قابل درمان است بنا بر این اگر احساس افسردگی می کنید، کمک بطلبید. خودداری از کمک خواستن در موارد افسردگی وضعیت شما را تشدید و طولانی تر می کند. هر چه سریعتر در پی کمک گرفتن برآیید، زودتر بهبود می یابید. مراجعه به پزشک یک گام خوب اولیه در این راستا است. 

****علائم عود و یا تشدید افسردگی به شرح ذیل است: 

**مصرف کم یا بیش ازحد معمول مواد غذایی 

**احساس نومیدی، بی ارزش و یا بی یاور بودن

**احساس بیقراری یا ناراحتی

**داشتن یک احساس بد، اضطراب یا تهی بودن که برطرف نمی شود

**سردرد و یا دردهایی که با دارو برطرف نمی شود

**احساس کمبود انرژی و یا خستگی بیش از حد معمول

**فکر کردن به خودکشی

**از دست دادن تمایل به انجام فعالیت هایی که پیشتر لذت بخش بود 

**مشکل در تمرکز، تصمیم گیری و یا به یاداوری جزییات، 

**مشکل در خوابیدن، خوابیدن بیش از حد معمول و یا کم خواب شدن. 

منبع :

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب
سنت های الهی از دین و زندگی چهارم دبیرستان
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دروس عمومی چهارم دبیرستان)
دبیر : محمد رضایی بقا