تحصیل 175 دانش‌آموز در مدرسه استثنایی قروه

امروز روز آرزوها بود، روزی برای اینکه همه دنیای بهتری داشته باشند و در این میان، آنان که تکه‌ای از جسم خود را نزد خدا جا گذاشته‌اند، آروزهای شیرین‌تری داشتند.

امروز روز آرزوها بود، روزی برای اینکه همه دنیای بهتری داشته باشند و در این میان، آنان که تکه‌ای از جسم خود را نزد خدا جا گذاشته‌اند، آروزهای شیرین‌تری داشتند.

به گزارش سایت کانون فرهنگی آموزش به نقل از خبرگزاری فارس از قروه، همه از یک جنس بودند از جنس دیگر انسان‌های روی زمین، کمی شاداب‌تر، کمی مهربان‌تر، کمی...

فاطمه می‌گفت آنان هیچ چیزی کم ندارند و این را در نگاه پر شورشان می‌توانستی ببینی، هرچند نگاه برخی به انتهای بی‌نهایتی بود که نام روشندل را برایشان بر کتابچه مهربانی آدم‌ها حک نموده بود.

در همان لحظات ورود به سالن مدرسه می‌توانستی مهربانی را در نگاهشان بخوانی که هر یک به زبانی ابراز می‌کردند، یکی با زبان اشاره آن دیگری با نگاهی سرشار از مهر.

اینجا همه چیز بوی زندگی می‌داد، در صندلی‌های چرخداری که به زور حرکت می‌کردند در عصاهای سفید و در اشاره‌های دست و سر، تنها زندگی بود که جریان داشت، اینجا بهترین الگوهای امید و سرزندگی دور هم گرد آمده بودند تا در روزی که سرما بی‌داد می‌کرد از گرمای وجودی سخن بگویند که شکستش موجب آغاز زندگی شده بود.

اگرچه در اینجا هم برخی نامهربانی‌ها موجب می‌شد تا برخی از ماها بازهم معلولیت را بزرگ کنیم، اما در حقیقت این کج‌اندیشی بود که نامناسب بودن مکان را به پای ناتوانی آنها گذاشت.

در سرودن قصیده بلند توانایی این معلولین هستند که شاه بیت غزل‌ها را از آن خود دارند و وقتی در جمع آنها هستی هیچ تفاوتی بین خود و آنها احساس نمی‌کنی، الا یک تفاوت و آن توانمندتر بودن آنان است.

امروز معنای کامل صبر در وجود کسانی جاری بود که قطعه‌ای از وجودشان نزد خدا به امانت مانده است و کسانی که هنوز هم پس از قرن‌ها در پیچ و خم اندیشه‌های بیمار و عاجز از درک قدرت الهی، آرزوی شیرین خود را برای ساختن دنیایی بهتر برای همه دارند.

تحصیل 175 دانش‌آموز استثنایی در مدرسه شفا

مدیر آموزش و پرورش قروه در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولین که شامگاه یکشنبه در مدرسه استثنایی شفا برگزار شد، گفت: در حال حاضر 175 دانش‌آموز در مدرسه استثنایی شفای قروه، که مختص دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری است، مشغول به تحصیل هستند.

حسین الماسی با بیان اینکه 40 معلم تخصصی کار تعلیم و تربیت این دانش‌آموزان را برعهده دارند، افزود: امسال برای دومین سال رشته آموزشی هنر زندگی برای این دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: 23 نفر امسال در سطح آمادگی پذیرفته شده‌اند و بر اساس سطح توانایی خود امکان سه سال تحصیل در این مقطع را دارند.

مدیر آموزش و پرورش قروه بروز اختلالات در کودکان را ره‌آورد دنیای صنعتی امروز اعلام کرد و افزود: در مواجهه با این اختلالات خانواده‌ها نباید مانعی بر سر راه یادگیری فرزندانشان باشند بلکه باید آنها به مسیر‌آموز رهنمون شوند.

وی با بیان اینکه امروز بشر به جایی رسیده است که متوجه شده تا باید با علم و دانش در برابر معلولیت بایستد، گفت: به واسطه این علم می‌توان در آینده بسیاری از محدودیت‌های بشری را مرتفع کرد.

الماسی روز جهانی معلولین را روز ارج نهادن به تجارب و توانایی‌های افرادی اعلام کرد که با معلولیت‌های گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند و خاطرنشان کرد: باید زمینه‌های عینی و روانی برای پذیرش معلولین در همه عرصه‌ها فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه آنچه در ارتباطات اجتماعی با معلول باید در نظر گرفت، این نکته است که ارتباط با آنها، باید همراه احترام باشد و از ترحم پرهیز کرد، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم آنچه توانایی را می‌سازد، اراده است و اراده اگر بخواهد جاری شود، هیچ بهانه‌ای را نمی‌شناسد.

به گفته الماسی، یک معلم دانش‌آموزان استثنایی چهار برابر معلم دانش‌آموزان عادی تلاش می‌کند، که این جنبه از کار معلمین مدارس استثنایی قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه در سراسر جهان بسیارند افرادی که با وجود ‌برخی معلولیت‌ها توانسته‌اند در زندگی خود موفقیت‌های بی‌شماری کسب کنند، افزود: این در حالی است که شاید بسیاری از افراد عادی نتوانند حتی به نیمی از این موفقیت‌ها دست یابند.

به گفته مدیر آموزش و پرورش قروه، معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی‌سازی جامعه به کار گیرند.

وی با بیان اینکه باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی تضمین شود، افزود: فراهم ساختن امکانات شرکت واقعی معلولان جسمی در زندگی اجتماعی، در آنها دلگرمی، اعتماد به نفس و نشاط می‌آفریند.

معلولین نیازمند ترحم نیستند

امروز دانش‌آموزان مدرسه شفا،میزبان یکی از دانش‌آموزان قدیمی همین مدرسه بودند، دانش‌آموزی که حالا 35 سال دارد و سال‌های قبل تحصیلات ابتدایی خود را در این مدرسه به پایان رساند و الان دانشجوی دکترای سیاستگذاری فرهنگی و کارمند اداره بهزیستی قروه است.

ابوذر سمیعی روشندل با اراده قروه‌ای وقتی پشت تریبون رفت، از زحمات همه معلمین این مدرسه که صرفا با عشق توانسته‌اند تا این شغل طاقت‌فرسا را تحمل کنند و آموزش دانش‌آموزان استثنایی را برعهده گیرند، تشکر کرد.

این روشندل که بخشی از تحصیلات خود را در مدارس عادی گذارنده است، سخنان خود را با دعوت از دانش‌آموزان این مدرسه به تلاش و کوشش آغاز کرد و افزود: تنها با تلاش و کوشش است که مشکلات ما کاهش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه شما معلولین هیچ تفاوتی با دیگران ندارید، افزود: با اراده و پشتکار باید توانمندی‌های خود را بروز دهید.

سمیعی با بیان اینکه افراد سالم و توانمند جامعه باید بدانند که معلولان هرگز نیازی به ترحم ندارند، افزود: همه افراد جامعه باید این حقیقت را بپذیرند که اگر فرد معلول به درون جامعه برمی‌گردد و به فعالیت می‌پردازد، حتما توانمندی دارد و باید با قبول فرد معلول در جامعه زمینه مشارکت در توسعه توسط این قشر از جامعه را فراهم کنیم.

به گفته این الگوی موفق معلولین، خانواده‌های دارای کودک معلول باید با سنجش و آگاهی از نوع مشکل فرزندان خود او را به مدارس استثنایی هدایت کنند و با صبوری و تحمل بتوانند زمینه لازم برای کسب مهارت‌های زندگی در کودک خود ایجاد و آن را شکوفا کنند.

منبع :

مهلا کاشانی