روش‌های مطالعه‌ی رتبه‌ی 6 کنکور در ادبیات اختصاصی

گفتگوی زیر را با فاطمه درویش رتبه‌ی 6 منطقه 3 (رتبه‌ی 66 کشوری) رشته‌ی انسانی که ادبیات اختصاصی را در کنکور 97%‌زده است در مورد روش‌های مطالعه‌اش در این درس انجام داده‌ایم. این گفتگوی رادر زیربخوانید:

گفتگوی زیر را با فاطمه درویش رتبه‌ی 6 منطقه 3 (رتبه‌ی 66 کشوری) رشته‌ی انسانی که ادبیات اختصاصی را در کنکور 97%‌زده است در مورد روش‌های مطالعه‌اش در این درس انجام داده‌ایم. او که هم اکنون در رشته‌ی حقوق دانشگاه تهران مشغول به تحصیل می‌باشد به عنوان ویراستار این درس و پشتیبان ویژه با کانون همکاری می‌کند. گفتگوی ما با این رتبه‌ی برتر رشته‌ی انسانی را در زیر بخوانید:

یکی از مهمترین ویژگی‌های خودتان را بیان کنید که در موفقیت شما نقش مثبتی داشته است:

حتی زمانی که خسته و ناامید بودم می‌دانستم به زودی به حالت اولیه برمی‌گردم و همیشه راهی برای ادامه وجود دارد.

آیا در این درس المپیادی بودید؟

بله

روش مطالعه‌ی شما در این درس چگونه بود؟

علاقه‌ی زیاد من به این درس باعث می‌شد هنگامی که متن یا بیت شعری را می‌خوانم ناخودآگاه آن را از جنبه‌های مختلف بررسی کنم و لذت ببرم برای مثال هنگامی که بیتی از ادبیات اختصاصی را می‌خواندم فورا وزن آن را تشخیص می‌دادم و بعد به بررسی آرایه‌های آن، سبک آن و غیره می‌پرداختم.

یک برنامه‌ای بودن را در منابع و برنامه‌ی مطالعاتی این درس چقدر موثر می‌دانید؟

یک‌برنامه‌ای بودن در تمام دروس بهترین توصیه‌ی من است و اهمیت و تاثیر آن را به وضوح می‌توان در تسلط دانش‌آموز بر درس و پیشرفت او دید.

چقدر ذهن شما در مورد روش‌های مطالعه‌تان در این درس شفاف و واضح بود؟ در واقع فراشناخت داشتید.

پس از المپیاد و در ابتدای سال چهارم در مورد شیوه‌ی خواندن و تسلط من بر این درس کمی دچار تردید شدم اما با گذشت زمان و تجربه و آزمون و خطا متوجه شدم روشی که من را به پیشرفت در این درس می‌رساند روش خودم است.

کتاب درسی چه جایگاهی در منابع شما داشت؟ کتاب درسی شما احتمالا پر از نوشته و نکته است؟

در تمامی دروس، کتاب درسی اولویت من بود شاید کتاب درسی من نکته‌های زیادی نداشت اما مطالب را عمیق‌ می‌خواندم و بین مطالب ارتباط برقرار می‌کردم و باعث تثبیت مطالب در ذهن من می‌شد.

لزوما دبیر خصوصی داشتید و آیا لزوما باید دبیر خصوصی داشت؟

سال کنکور در شهر من جوی ایجاد شد که من اعتماد به نفس خودم را از دست دادم و حس کردم نیاز به دبیر خصوصی دارم و در این درس به طور پراکنده با دو دبیر 10 جلسه کلاس داشتم مفید و موثر بود اما توصیه‌ی من به دانش‌آموزان کنکوری این است که نیاز به دبیر خصوصی را تحلیل کنند و اگر نیاز کاذب بود به آن توجه نکنند.

آیا از سایت کانون و خدمات آن برای این درس خود استفاده می‌کردید؟ خلاصه درس، فیلم 3 دقیقه‌ای، کلکسیون روش‌ها، کلاسور ارزیابی

بله اما نه به طور پیوسته و مداوم، گه‌گاه از فیلم و خلاصه درس‌ها بهره می‌بردم.

از چه زمانی به صورت جدی مطالعه‌ی این درس را برای کنکور آغاز کردید؟

از بعد از امتحانات نیم‌سال اول.

قبل از آن نیز با آزمون‌های کانون پیش می‌رفتم اما مطالعه‌ی جدی من از این زمان آغاز شد.

از چه زمانی دقیقا روش مطالعه و تست زدن خودتان را در این درس پیدا کرده بودید؟

بعد از امتحانات نیم‌سال اول بود که به یک روش ایده‌آل متناسب با خودم دست یافتم.

چگونه هدف‌گذاری می‌کردید؟ مثلا آیا در این درس از همان ابتدا عالی بودید یا چگونه افزایش تراز پیدا کردید؟

خیر. اتفاقا در ابتدا با خیلی از مباحث مشکل داشتم و ترازم پایین بود اما با توجه به علاقه‌ام در این درس به تلاش خود افزودم و سعی کردم که مطالب را بفهمم و جدا از کنکوری خواندن، مطالب را درک کنم و واقعا در افزایش تراز من موثر واقع شد.

اولویت شما در تست زدن چه بوده است؟ سوال‌های کنکور سراسری، سوال‌های تالیفی

سوال‌های کنکور سراسری قطعا اولویت من و بیشتر دانش‌آموزان کنکوری است.

بعد از تست زدن چه کار می‌کردید؟

در این درس بررسی تست بسیار بسیار مهم است و بعد از تست آن را دقیق بررسی می‌کردم گاهی پیش می‌آمد که اگر خسته بودم و نمی‌توانستم بررسی با کیفیتی داشته باشم در زمان دیگری از برنامه‌ام، زمان را برای بررسی تست‌ها صرف می‌کردم.

شما در 40 آزمون کانون شرکت کرده‌اید آیا در آزمون‌های کانون همیشه این درس را 100 درصد می‌زدید؟

خیر درس ادبیات اختصاصی درس دشواری است و کانون توانایی من را به من شناساند و متوجه شدم داشتن ذوق ادبی و علاقه ابدا کافی نیست و باید آن را به اندازه‌ی اهمیت، جدی گرفت.

بعد از آزمون در این درس چه کار می‌کردید؟ آیا روش خاصی برای تحلیل و بررسی این درس داشتید؟

روش خاصی نه اما به پاسخ تشریحی تکیه نمی‌کردم و اگر من را قانع نمی‌کرد آنقدر به دنبال جواب سوالم می‌رفتم تا به جواب منطقی دست یابم.

چقدر در هفته برای مطالعه و تست زدن این درس زمان می‌گذاشتید؟

از زمانی که مطالعه‌ی جدی آن را آغاز کردم در کنار درس عربی جزو اولویت‌های مطالعاتی من قرار گرفت.

تعادل تستی- تشریحی را در این درس چگونه رعایت می‌کردید؟ آیا برای این درس ابتدا تشریحی بعد تستی کار می کردید؟

بله من در این درس محوریت کارم تشریحی بود اما برای مدیریت زمان و گنجاندن مطالب تشریحی در قالب تست در ذهنم تست را حتما داشتم به مقداری که حس کنم مطلب برای من جا افتاده است.

تعادل پیش و پایه را در این درس چگونه رعایت می‌کردید؟

برنامه راهبردی پایه‌ی برنامه‌ریزی من بود و با آن پیش می‌رفتم و مشکلی برایم ایجاد نشد. هم‌چنین من یک مشاور بسیار عالی داشتم که در روند برنامه‌ریزی من با توجه به توانایی من و شیوه‌ای که تایید نهایی ایشان بود برنامه‌ام را می‌چیدم و اصلا از بابت تکرار این دروس نگرانی نداشتم و اگر به برنامه‌ام عمل می‌کردم هم به میزان کافی به پایه توجه شده بود هم پیش.

پیشروی آزمون‌های کانون در این درس چگونه بود؟ و چقدر برنامه راهبردی شما را در کسب این درصد کمک کرد؟

اصلی‌ترین و اولین چیزی که می‌توان آن را به عنوان تاثیر کانون اشاره کرد برنامه‌ی راهبردی کانون بود که به دلیل حجم زیاد مطالب این برنامه محوریت برنامه‌ریزی درسی من بود.

چقدر سوالات آزمون‌های کانون در این درس از نظر شما مشابه کنکور بود و به شما در شبیه‌سازی شرایط کنکور کمک کرد؟

چون سطح سوالات کانون خصوصا تست عروض و قافیه سخت‌تر از سطح کنکور بود من این مباحث در کنکور برایم آسان‌تر بود. سخت بودن سوالات باعث می‌شد که تلاش من بیش‌تر شود و بیش‌تر مطالعه کنم.

تلفیق برنامه مدرسه و کانون در این درس برای شما چگونه بود؟

برنامه‌ی کانون پیش تر از برنامه‌ی مدرسه‌ام بود و اگر به بعضی از بودجه‌بندی‌ها نمی‌رسیدم سعی می‌کردم آن را در برنامه شخصی خودم حتما جای دهم و متناسب با کنکور پیش بروم.

نقش برتری بازیابی به بازخوانی را در این درس برای خودتان چگونه می‌دانید؟

بازیابی برای این درس چون برای ما در قالب تست صورت می‌گیرد باعث تسهیل تثبیت مطالب می‌شود.

با توجه به این‌که درصد شما در دروس دیگر هم بالا بوده است چگونه غرق مطالعه‌ی این درس نمی‌شدید و به دروس دیگر هم توجه می‌کردید؟ چقدر تعادل داشتید. درصد‌های شما در دیگر دروس چگونه بود؟

درصدهای من در دروس دیگر متوسط به بالا بود. اگر بگویم زمانی که به این درس اختصاص می‌دادم غرق مطالعه می‌شدم دروغ است زیرا علاقه‌ی شدید من نیز اثرگذار بود اما برای این‌که دچار مشکل نشوم از ابتدا برای این درس در برنامه‌ام زمان بیش‌تر از اغلب دروس و قابل انعطاف می‌گذاشتم.

آیا اولیا یا دوستان شما در کسب این درصد نقشی داشتند؟

قطعا حمایت‌های پدر و مادرم بوده و اگر بگویم آن‌ها موثرترین عامل موفقیتم بودند پس این مطلب را هم تایید می‌کنم که در این درس به طور کل اثرگذار بودند.

نقش دبیران خودتان را در علاقمندی و موفقیت خودتان در این درس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من در زمان المپیاد با یک دبیر آشنا شدم به اسم استاد نیکنام و ایشان در وسعت دید من به درس ادبیات چه عمومی چه اختصاصی بسیار تاثیرگذار بودند.

نقش پشتیبان ویژه شما در این موضوع چگونه بود؟

پشتیبان ویژه‌ی من زهرا مشایخی رتبه‌ی 1 کنکور انسانی سال 92 بود که در مبحث تاریخ ادبیات بسیار توصیه‌های مفیدی را بیان کردند که برای من واقعا کاربردی بود.

از کدام روش‌های یادگیری برای فهم بیشتر استفاده می‌کردید؟ مثلا یاد دادن به دیگران، رسم درخت دانش و ...

یاد دادن به دیگران که واقعا در فهم عمیق‌تر مطالب برای من موثر بود و در روند این پرسش و پاسخ‌های دوستانه سوال‌های جدیدی مطرح می‌شوند که پاسخ هر کدام از این سوال‌ها یک گام به جلو می‌تواند باشد.

آیا نکته‌ای هست که دوست داشته باشید به دانش‌آموزان کنکوری دیگر بگویید؟

دوستان کنکوری عزیز می‌دانم که همه‌ی شما دوران سختی را پشت سر می‌گذرانید اما به خدا و پدر و مادرتان و خودتان تکیه کنید و بدانید که این دوران سخت، موفقیتی بسیار بزرگ را برای شما در پی خواهد داشت و موفقیتی که از دل سختی برمی‌خیزد بسیار شیرین‌ و لذت‌بخش است.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

در بین قبولی هایم کدام رشته را انتخاب کنم ؟
تغییر رشته دادن در یک دانشگاه چه ضوابطی دارد؟

باسخ به سوالات شما در زمینه تکمیل ظرفیت ، انتخاب نوع دانشگاه (سراسری ، آزاد ، پردیس ، غیرانتفاعی ) ، انتقالی و مهمان ، رزرو دانشگاه ، کارنامه سبز و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون کد
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب