یادگیری در جلسه آزمون : جواهر نوریان

در جلسه‌ی نفرات برتر آزمون 22 آبان، برخی از دانش‌آموزان آن‌چه را در جلسه‌ی آزمون یاد گرفته بودند بیان کردند. در این راستا، صحبت‌های جواهر نوریان با میانگین تراز 6652 را در زیر بخوانید:

یادگیری در جلسه آزمون : جواهر نوریان

در جلسه‌ی نفرات برتر آزمون 22 آبان، برخی از دانش‌آموزان آن‌چه را در جلسه‌ی آزمون یاد گرفته بودند بیان کردند. در این راستا، صحبت‌های جواهر نوریان با میانگین تراز 6652 را در مورد آن‌چه در جلسه ی آزمون22 آبان یاد گرفته در زیر بخوانید:

کاظم قلم‌چی: جواهر نوریان، جزو دانش آموزانی است که هر 7 جلسه تا کنون در جلسات نفرات برتر به همراه هم پدر و هم مادرش حضور داشته است.

به این سخن آقای قلم‌چی که گفته بود "هر که را دیده بودم به جهتی بر من برتری داشت" خیلی توجه کردم. صحبت‌های ایشان و مقالات و صحبت‌های مشاور و دوستانم را جدی گرفتم و سعی می‌کردم صحبت‌هایی که فکر می‌کردم برای من مفید است را انتخاب و اجرا کنم.

کاظم قلم چی: به جمله ی خوبی اشاره کردند این که باید به حرف های همه توجه کنید.

از سوالات دام‌دار آزمون استفاده کرده بودم و نحوه‌ی بیان دانش‌آموزان مشابه خودم بیشتر به من کمک کرد البته خودم هم مشارکت فعال داشتم. در آزمون قبلی شما یکی از بچه ها را تشویق کردید چون به سوالات دام دار مراجعه کرده بود و من هم رفتم کامنت گذاشتم و اول گفتم چرا باید کامنت بگذارم پاسخ را که در کنار سوال آورده‌اند ولی بعدش با خودم گفتم من چون هم سن دانش آموزان هستم شاید جواب من را بیشتر دوست داشته باشند.

در آزمون امروز نسبت به آزمون‌های دیگر بیشتر به مساله‌ی یادگیری توجه کردم و همین مساله باعث شد آرامش داشته باشم. یادگیری‌های ناقص و سطحی خودم را تشخیص دادم و سر فرصت به یادگیری کامل آن‌ها خواهم پرداخت.

هم‌چنین به سوالات مهم توجه بیشتری کردم (چه بلد بودم و چه نبودم) و حتما آن‌ها را در کتاب خودآموزی خود وارد خواهم کرد.

مطالب نیز در ذهنم تثبیت شد و مهم‌تر از همه از نظر من بازیابی مطالب بود که مثل همیشه از آن استفاده کردم.

تکنیک زمان های نقضانی را اجرا نمی کردم ولی امروز اجرا کردم. فکر می کردم این زمان ها در خود آزمون لحاظ شده است. استفاده از زمان‌های نقصانی باعث شد وقت اضافه بیاورم و از استراتژی بازگشت استفاده کنم. نوشتن خودنگاری پایانی آرامش خاصی به من می‌دهد که این آزمون برای اولین بار تجربه‌اش کردم. قبلا فقط خودنگاری آغازی را می نوشتم برای همین ارامش اول ایجاد می شد ولی آخرش نمی دانستم چه کار کرده ام در نتیجه جمع بندی نمی کردم مطالب خودنگاری پایانی در ذهنم بود ولی نمی‌نوشتم اما متوجه شدم وقتی می نویسم جمع‌بندی صورت می‌گیرد و مباحث بیشتر تثبیت می‌شوند.

همیشه فکر می کردم اگر خوب خوانده ام باید بیشتر بزنم ولی امروز این گونه فکر نکردم.

من عادت داشتم در حوزه‌ی آزمون یک صندلی برای وسایلم اختصاص می‌دادم و ساعتم هم روی آن صندلی بود و زیاد به آن نگاه نمی‌کردم و چیزی که از دوستم یاد گرفتم این بود که این کار را نکنم، او به من گفت سعی کن شبیه کنکور باشد و سعی کردم شبیه سازی کنکور را از لحاظ فیزیکی هم انجام دهم و به نظرم همین باعث شد که توانستم زمان اضافه بیاورم.

دینی را سطحی یاد گرفته بودم و فهمیدم اگر سوال را سخت‌تر مطرح کنند، نمی توانم جواب بدهم به همین دلیل به این نتیجه رسیدم که باید بیشتر کار کنم.

کاظم قلم چی:آرامش داشتید؟

بله همین یادگیری به من آرامش داد. سری قبل که دیفرانسیل را 30 درصد می زدم ناراحت بودم که چرا کم زده ام ولی این سری گفتم من که دارم سر جلسه یاد می گیرم پس نگران درصدم نباشم. اگر سر جلسه‌ی آزمون یاد بگیریم خیلی بهتر است با توجه به این‌که محیط آرام است از آن‌جا که شخصیت‌ها در محیط متشنج و استعدادها در محیط آرام پرورش پیدا می‌کنند.

کاظم قلم چی: همه‌ی ما انسان هستیم و طبیعی است که مایوس شویم عقب بمانیم یا تنبلی کنیم و شما هم همین گونه هستید و ممکن است این اتفاقات برای شما هم بیفتد ولی باید یا خودتان یا دوستانتان یا دیگران به شما کمک کنند تا سریع به حالت عادی برگردید.

..............................................................

شما سر جلسه‌ی آزمون چه چیزی یاد گرفتید؟ از جمله‌ی انواع یادگیری در جلسه ی آزمون عبارتند از:

بازیابی اطلاعات: یادگیری از نوعی دیگر و طبقه‌بندی مطالب به شکلی دیگر در ذهن، تمرکز بیشتر و تثبیت آموخته ها

طبقه بندی آموخته ها: ف ش ن م س (فراموش شده ها ، شک دارها‌ ، ناقص یادگرفته ها ،مهم تر ها ، سطحی یادگرفته ها)

دور تند یادآوری و یادگیری مجموعه‌ای مباحث

مدیریت زمان: روش های ضربدر و منفی/ زمان های نقصانی / استراتژی بازگشت

تقویت مهارت های فراشناختی :تشخیص سوال های آسان ، دشوار ، وقت گیر، تشخیص روش هایی که مفید بوده اند یا نبوده اند

تقویت مهارت های هوش هیجانی : نه گفتن وپاسخ ندادن به سوال شک دار

آیا یادگیری در آزمون و باور این‌که در جلسه‌ی آزمون دارید یاد می‌گیرید به آرامش بیشتر شما سر جلسه‌ی آزمون کمک نکرده است؟ آیا سبب نشده تقلب نکنید و نگران نتیجه نباشید؟ آیا سبب نشده غیبت نکنید؟ وقتی قرار نیست براساس آزمون‌های کانون، پاداش بگیرید یا مجازات شوید با آرامش به سوی یادگیری بیشتر حتی سر جلسه‌ی آزمون بروید.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه
پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب