نوروز 96

با جملات مثبت، فرزندمان را به ریاضی علاقه‌مند سازیم

دانش‌آموز از ابتدا در مورد هیچ درسی ذهنیتی ندارد اما تلقین اطرافیان بر یادگیری بهتر یا دور شدن از درس تأثیر می‌گذارد.



دانش‌آموز از ابتدا در مورد هیچ درسی ذهنیتی ندارد اما تلقین اطرافیان بر یادگیری بهتر یا دور شدن از درس تأثیر می‌گذارد.

در مورد درس ریاضی و ترس دانش‌آموزان نیز بدین صورت است. کافی است باور غلط سنگین بودن درس ریاضی از ذهن دانش‌آموز پاک شود. می‌توانیم با چند جمله‌ی مثبت از کودکی فرزندمان را به ریاضی علاقه‌مند کنیم. کافی است چند جمله را جایگزین چند جمله‌ی دیگر کنیم.

1. در تمرین‌های ریاضی هر روز به جای بزرگ کردن جواب سؤالات غلط کافی است با بزرگ کردن جواب‌های درست او را به فکر کردن مجدد روی سؤالات تشویق کنیم و به او بیاموزیم که می‌تواند.

2. در روزهایی که برای امتحان درسی می‌خواند به جای این‌که تا آخرین دقایق مجبور به خواندن و تمرین بیش از اندازه شود کافی است به او بگوییم برای هر یک مسئله فکر کند و به دنبال راه‌حل مناسب بگردد و سعی کند تمرکز زیادی را در محاسبات داشته باشد. به او فکر کردن را بیاموزیم.

3. با دیدن برنامه‌ی امتحانی ماهانه و ترم به جای جمله‌ی «چه‌قدر برای ریاضی وقت گذاشته‌ای» کافی است بگوییم «ریاضی درس فهمیدنی است و با یک مرور تسلط کامل می‌شود. وقت زیادی برای تسلط کامل داری» و این یعنی اطمینان دادن.

4. نکته‌ی مهمی که هیچ گاه نباید فراموش کنیم این است که تمرین‌های داده‌شده کافی باشد. این به معنی زیاد سؤال دادن نیست. کافی است سؤالات، هر کدام دارای نکته‌ای باشند تا او از حل کردن آن لذت ببرد نه موجب کلافگی‌اش شود.