کشف قدیمی‌ترین ستارگان جهان در مرکز کهکشان راه شیری

ستاره‌شناسان موفق به کشف قدیمی‌ترین ستارگان مشاهده شده تاکنون شده‌اند که به زمان پیش از شکل‌گیری کهکشان راه شیری که جهان تنها 300 میلیون سال داشت، برمی‌گردند.

کشف قدیمی‌ترین ستارگان جهان در مرکز کهکشان راه شیری

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این 9 ستاره که در نزدیکی مرکز راه شیری شناسایی شده‌اند، بطور عجیبی خالص هستند اما از ماده یک ستاره قدیمی‌تر برخوردارند که طی انفجاری عظیم موسوم به فرانواختر از بین رفته است.

این کشف و تحلیل 9 ستاره خالص، نظریات کنونی در مورد محیط جهان اولیه را که این ستارگان در آن شکل گرفته‌اند به چالش کشیده است.

به گفته محققان، این ستارگان از سطوح پایینی از کربن، آهن و سایر عناصر سنگین برخوردارند که نشان می‌دهد ستارگان اولیه احتمالا به عنوان ابرنواختر عادی منفجر نشده‌اند.

پرفسور مارتین آسپلوند، رهبر ارشد این پروژه اظهار کرد: کشف چنین ستارگان نادری در میان میلیاردها ستاره در مرکز راه شیری مانند یافتن یک سوزن در انبار کاه بوده است. تلسکوپ نقشه‌برداری آسمان دانشگاه ملی استرالیا از قابلیت منحصربفردی برای شناسایی رنگهای متمایز ستارگان ضعیف برخوردار است و این موضوع برای این تحقیق از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

این محققان پس از کشف یک ستاره بسیار قدیمی در سال 2014 در لبه راه شیری، بر بخشهای متراکم‌تر مرکزی کهکشان که ستارگان بسیار زودتر شکل گرفته‌اند، متمرکز شدند.

این کشف در مجله نیچر منتشر شده است.