نوروز 96

هواپیماهای جدید رادارگریزتر می‌شوند

تیمی از دانشمندان چینی یک ماده الکترونیکی نازک تولید کرده‌اند که به پنهان کردن هواپیماها در رادار هدف موشک کمک خواهد کرد.



به گزارش سرویس علمی ایسنا، هواپیماهای رادارگریز مانند جت F35 معمولا بر مواد فناوری پیشرفته جاذب و هندسه غیرعادی برای پراکندن، منحرف کردن یا جذب سیگنال‌های رادار ورودی تکیه دارند. این روش‌ها بطور خاص در پوشاندن شکل و اندازه خودرو بویژه زمانی که در معرض اسکن جانبی رادار قرار دارد، بخوبی عمل می‌کنند.

اما با تولید سیستمهای فرکانس پایین مستقیم ضد رادارگریز، قابلیت این سطوح در پوشش‌دهی کاهش یافت. اکنون محققان چینی با تولید ماده الکترونیکی نازکی که جسم را پوشش داده و بطور موثری سیگنالهای رادار در طیف گسترده‌ای از فرکانس‌ها را جذب می‌کند، به حل این مشکل پرداخته‌اند.

فرکانس SHF توسط بسیاری از رادارهای کنترل آتش ارتش برای هدایت موشک‌ها به سمت هدف و شناسایی اجسام با استفاده از رادار روزنه ترکیبی اسکن جانبی استفاده می‌شود. مواد و هندسه رادارگریز کنونی بطور نسبی در پنهان کردن اجسام در برابر تجهیزات کاربردی در این فرکانس‌ها موثر هستند، اما پنهان شدن در برابر رادارهای با طول موج بالاتر که در طیف فرکانس UHF عمل می‌کنند، بسیار مشکلتر است زیرا مواد مورد استفاده برای جذب آن‌ها به منظور استفاده کاربردی بسیار ضخیم هستند و شکل هندسی پراش آن‌ها به اثرگذاری این طول موجها نیست.

ماده جدید محققان دانشگاه علم و فناوری هوواژونگ چین موسوم به «سطح منتخب فرکانس فعال» (AFSS) یک جاذب بسیار نازکتر است زیرا از اجزای الکترونیکی فعال برای کمک به تطابق دادن اثرگذاری آن در فرکانس‌های مربوطه استفاده می‌کند.

این ماده جدید که از چهار لایه متمایز با ضخامت کلی 7.8 میلیمتر ساخته شده، دارای یک لایه 0.8 میلیمتری از ماده پشتیبان ورق اپوکسی، یک لایه 0.04 میلیمتری ورق مس، یک لایه هفت میلیمتری دی الکتریک لانه زنبوری که بطور الکتریکی، ماده را از هواپیما جدا کرده و در نهایت یک لایه فلز که با آن به خودرو چسبانده می‌شود. ضخامت کلی ماده بسیار کمتر از جاذب‌های رادار کاربردی در فرکانس‌های مشابه است.

این تحقیق در مجله Applied Physics منتشر شده است.

منبع :