نوروز 96

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 22 آبان 94

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 22 آبان 94 را در زیر بخوانید...



در این جلسه، به موضوع "آزمون به مثابه یادگیری" می پردازیم و دانش آموزان خودشان می نویسند که در جلسه‌ی آزمون امروز خودشان چه چیزهایی یاد گرفته اند.

محور بعدی جلسه علاوه بر موضوع اصلی عبارتست از این‌که کانون دو نوع برنامه دارد،‌ یکی برنامه ی راهبردی و دیگری برنامه ی شخصی.

.......................................................

آزمون به مثابه یادگیری

سه نتیجه ی مهم

اگر دانش آموزان بدانند که آزمون های کانون ، نقش یادگیری و کمک به دانش آموزان را دارند سه اتفاق مهم رخ می دهد

۱ ـ دانش آموزان در جلسه ی آزمون آرامش پیدا می کنند و مضطرب نمی شوند .

۲ ـ غیبت نمی کنند.

۳ ـ تقلب نمی کنند.

نقش اولیا و پشتیبانان در تغییر بینش دانش آموزان نسبت به آزمون مهم است چرا که نقش آموزشی دارند. ابتدا خود اولیا و پشتیبانان باید نقش یادگیری در آزمون های کانون را بشناسند (چون ما وقتی از آزمون یاد می‌کنیم همه سریعا یاد آزمون های سرنوشت سازی مثل کنکور می افتیم.) و فرق آزمون های برنامه ای و آموزشی کانون را با آزمون های سنجشی و آزمون های سرنوشت ساز بدانند . آن گاه نوع نگاه و رفتار ایشان و دانش آموزان تغییر خواهد یافت . در محیط آرام بهتر می توان آموخت. استعدادها در محیط آرام و شخصیت ها در چالش ها و حوادث پرورش پیدا می کنند.

انواع یادگیری در جلسه ی آزمون (فقط موارد اصلی ذکر شده)

بازیابی: یادگیری از نوعی دیگر ( در هنگام بازیابی یادگیری از نوعی دیگر اتفاق می افتد)

بازیابی: تمرکز بیشتر و تثبیت آموخته ها

طبقه بندی آموخته ها: ف ش ن م س (فراموش شده ها ، شک دارها‌ ، ناقص یادگرفته ها ،مهم تر ها ، سطحی یادگرفته ها)

دور تند یادآوری و یادگیری مجموعه ی مباحث

مدیریت زمان :روش های ضربدر و منفی / زمان های نقصانی / استراتژی بازگشت

تقویت مهارت های فراشناختی :تشخیص سوال های آسان ، دشوار ، وقت گیر

تقویت مهارت های فراشناختی :تشخیص روش هایی که مفید بوده اند یا نبوده اند

تقویت مهارت های هوش هیجانی :نه گفتن به سوال هایی که بلد هستید ولی وقت گیر است ، نه گفتن وپاسخ ندادن به سوال شک دار

تقویت مهارت های هوش هیجانی :صبور بودن و چند ساعت روی صندلی آزمون نشستن و تمرکز کردن

وقتی دوباره مقاله‌ی ریچارد فایمن را می خواندم به این جمله برخوردم که "علم چیزی نیست جز صبور بودن" و صبور بودن را از این سن و سال ها باید یاد بگیرید.

.......................................................

گفتگو با دانش آموزانی که سر جلسه ی آزمون یاد گرفته اند:


این دانش آموزان خوداظهاری دارند که یکی از آیتم های هوش هیجانی است.

حانیه بیات چهارم تجربی ، میانگین تراز 6350: یاد گرفتم کدام روش‌های مطالعه‌ام را باید عوض کنم.

یاد گرفتم که چه درس هایی را ناقص یادگرفته ام و کدام روش‌های مطالعه‌ام را باید عوض کنم. مثلا در درس ادبیات باید روی معنی کلمات و واژگان بیشتر تمرکز کنم.

در درس عربی باید برای افزایش سرعت، تست بیشتری بزنم و تست های سخت تری کار کنم.

در درس دینی وضع خوبی داشتم ولی اگر بیشتر کار کنم بهتر است.

در درس زبان باید ریدینگ‌ها را بیشتر کار کنم چرا که در این بخش ضعیف هستم.

در درس ریاضی باید تست های آبی را کامل بزنم تا مسلط شوم و با سرعت بیشتری راه‌حل سوال به ذهنم برسد چون سوالات آن خیلی به آزمون مرتبط است.

در درس فیزیک وضع بدی نداشتم اما تست‌های بیشتری باید کار کنم به ویژه در مورد مبحث نورشناسی.

در درس شیمی باید مباحث سینتیک بیشتری حل کنم چون سرعتم پایین است. در تشخیص راه حل های شیمی مشکل دارم.

در درس زیست باید روی مباحث پیش بیشتر کار کنم (خصوصا پروتئین سازی) و سوالات نکته دار بیشتری حل کنم.

کاظم قلم چی: آیا در آزمون بعدی این مبحث دوباره مطرح می شود؟ این سوال را پرسیدم تا تاکید کنم که ما ایستگاه جبرانی داریم. اگر عقب افتادید می خواهید مطالب قبلی را بخوانید یا مطالب جدید را؟ مباحث جدید را بخوانید چون اگر این کار را نکنید همیشه عقب می افتادید. اگر عقب افتادید یا تنبلی کردید نگران نباشید در ایستگاه جبرانی جبران کنید.

.......................................................

هانیه ساخلی ، میانگین تراز 6700: سرجلسه‌ی آزمون، بازیابی اطلاعات من پررنگ بود.

با این‌که به علت مشکلی که برایم پیش آمد نتوانستم مطالعه‌ای در حد مطلوب داشته باشم اما توانستم با روش بازیابی بخشی از مطالبی که از قبل خوانده بودم و در طی دو هفته‌ی پیش نتوانسته بودم به آن‌ها رسیدگی کنم، در جلسه‌ی آزمون جواب دهم.

کمیت (ساعت مطالعه) و کیفیت مطالعه ام کاهش پیدا کرده بود و در نتیجه سر جلسه‌ی آزمون، بازیابی من نسبت به دیگران بیشتر شده بود مثلا برای درسی مثل فیزیک که ما خیلی در آن درس در مدرسه جلوتر هستیم نرسیده بودم برای آزمون بخوانم باید روش ها را سر جلسه‌ی آزمون به یاد می آوردم و بیشتر برای به خاطر آوردن تلاش می کردم در نتیجه نقش بازیابی پررنگ تر بود.

کاظم قلم چی: از یک موضوع ثابت دو نتیجه ی متفاوت می توان گرفت. از این موضوع که نتوانسته بود خیلی بخواند می‌شد دو رویکرد داشت یکی این‌که ناامیدانه به ماجرا نگاه کرد دیگر این‌که کاری که ایشان انجام داده است؛ او با این که خیلی نخوانده بود ولی در آزمون غیبت نکرد.

تسلط بیشتری بر زمان داشتم و می‌توان گفت تا حدودی به موقع به ساعت نگاه می‌کردم.

طبقه‌بندی آموخته‌ها را تا حدودی اجرا کردم.

این که برخی از سوالات خیلی وقت گیر است و باید از آن‌ها گذشت. دبیر شیمی من، علیرضا قربانی به ما می‌گوید چون ارزش سوال ها یکسان است در مواجه با سوالات زمان‌گیر یا سخت، قهرمان بازی در نیاوریم و سوالات آسان تر را جواب دهیم و زمان را برای سوالات سخت تلف نکنیم و متوجه شده‌ام اکثر سوالات شک دار را واقعا بلد نیستم.

تشخیص سوالات وقت‌گیر و مهارت‌های فراشناختی و هوش هیجانی را داشتم.

سر آزمون چک می کردم که آیا زمان با تعداد سوالات متناسب است یا نه قبلا کمتر توجه می کردم و دیر به خودم می آمدم ولی امروز این موضوع را کنترل کردم.

روش‌هایی که مفید نبوده‌اند را تشخیص دادم.

من هنوز بازگشت به سوالات را تمرین نکرده ام دور سوال خط می کشم ولی هنوز برنمی گردم. طبقه بندی هم می‌کنم اما بیشتر مهم ها را جدا می کنم. جلسه ی قبل، یادگیری از آزمون براساس پاسخنامه تشریحی را جدی تر گرفتم.

هم‌چنین کامنت های قسمت سوالات دام‌دار سایت کانون را این سری بیشتر جدی گرفتم.

من با کیفیت درس می خوانم و دیرتر یاد می گیرم ولی دیگران زودتر درس می خوانند و چالش دارم که کدام بهتر است.

.......................................................

الهام یگانه بی گناه چهارم تجربی: سر جلسه‌ی آزمون متوجه شدم برخی از محاسبات را زیاد انجام می‌دهم.

آزمون های قبلی تا لحظه ی آخر داشتم تست می زدم و شیمی هم می ماند یعنی برایش زمان کم می‌آوردم ولی این آزمون این گونه نشد و زمان کم نیاوردم.

من استراتژی بازگشت دارم که با این روش از 2 طریق آَشنا شدم، یکی این‌که این روش را در ابتدای زرد عمومی توضیح داده اید و هم روش برتر های سال گذشته را خوانده ام.

فیزیک در مدرسه عقب بودم با مادرم مشورت کردم و خودم آن درس را خواندم و سر آزمون متوجه شدم یک سری از چیزها را اضافه محاسبه می کنم.

کاظم قلم چی: این اشتباهات شماست و اشتباه های متداول هر کسی هم متفاوت است.

 برای سوالات دام دار می خواهم همین امروز به سایت کانون مراجعه کنم و نظر بگذارم.

.......................................................

جواهر نوریان میانگین تراز 6652: امروز به یادگیری در جلسه آزمون توجه کردم.

کاظم قلم‌چی: جواهر نوریان، جزو دانش آموزانی است که هر 7 جلسه تا کنون در جلسات نفرات برتر به همراه هم پدر و هم مادرش حضور داشته است.

به این سخن آقای قلم‌چی که گفته بود "هر که را دیده بودم به جهتی بر من برتری داشت" خیلی توجه کردم. صحبت‌های ایشان و مقالات و صحبت‌های مشاور و دوستانم را جدی گرفتم و سعی می‌کردم صحبت‌هایی که فکر می‌کردم برای من مفید است را انتخاب و اجرا کنم.

کاظم قلم چی: به جمله ی خوبی اشاره کردند این که باید به حرف های همه توجه کنید.

از سوالات دام‌دار آزمون استفاده کرده بودم و نحوه‌ی بیان دانش‌آموزان مشابه خودم بیشتر به من کمک کرد البته خودم هم مشارکت فعال داشتم. در آزمون قبلی شما یکی از بچه ها را تشویق کردید چون به سوالات دام دار مراجعه کرده بود و من هم رفتم کامنت گذاشتم و اول گفتم چرا باید کامنت بگذارم پاسخ را که در کنار سوال آورده‌اند ولی بعدش با خودم گفتم من چون هم سن دانش آموزان هستم شاید جواب من را بیشتر دوست داشته باشند.

در آزمون امروز نسبت به آزمون‌های دیگر بیشتر به مساله‌ی یادگیری توجه کردم و همین مساله باعث شد آرامش داشته باشم. یادگیری‌های ناقص و سطحی خودم را تشخیص دادم و سر فرصت به یادگیری کامل آن‌ها خواهم پرداخت.

هم‌چنین به سوالات مهم توجه بیشتری کردم (چه بلد بودم و چه نبودم) و حتما آن‌ها را در کتاب خودآموزی خود وارد خواهم کرد.

مطالب نیز در ذهنم تثبیت شد و مهم‌تر از همه از نظر من بازیابی مطالب بود که مثل همیشه از آن استفاده کردم.

تکنیک زمان های نقضانی را اجرا نمی کردم ولی امروز اجرا کردم. فکر می کردم این زمان ها در خود آزمون لحاظ شده است. استفاده از زمان‌های نقصانی باعث شد وقت اضافه بیاورم و از استراتژی بازگشت استفاده کنم. نوشتن خودنگاری پایانی آرامش خاصی به من می‌دهد که این آزمون برای اولین بار تجربه‌اش کردم. قبلا فقط خودنگاری آغازی را می نوشتم برای همین ارامش اول ایجاد می شد ولی آخرش نمی دانستم چه کار کرده ام در نتیجه جمع بندی نمی کردم مطالب خودنگاری پایانی در ذهنم بود ولی نمی‌نوشتم اما متوجه شدم وقتی می نویسم جمع‌بندی صورت می‌گیرد و مباحث بیشتر تثبیت می‌شوند.

همیشه فکر می کردم اگر خوب خوانده ام باید بیشتر بزنم ولی امروز این گونه فکر نکردم.

من عادت داشتم در حوزه‌ی آزمون یک صندلی برای وسایلم اختصاص می‌دادم و ساعتم هم روی آن صندلی بود و زیاد به آن نگاه نمی‌کردم و چیزی که از دوستم یاد گرفتم این بود که این کار را نکنم، او به من گفت سعی کن شبیه کنکور باشد و سعی کردم شبیه سازی کنکور را از لحاظ فیزیکی هم انجام دهم و به نظرم همین باعث شد که توانستم زمان اضافه بیاورم.

دینی را سطحی یاد گرفته بودم و فهمیدم اگر سوال را سخت‌تر مطرح کنند، نمی توانم جواب بدهم به همین دلیل به این نتیجه رسیدم که باید بیشتر کار کنم.

آرامش داشتید؟ بله همین یادگیری به من آرامش داد. سری قبل که دیفرانسیل را 30 درصد می زدم ناراحت بودم که چرا کم زده ام ولی این سری گفتم من که دارم سر جلسه یاد می گیرم پس نگران درصدم نباشم. اگر سر جلسه‌ی آزمون یاد بگیریم خیلی بهتر است با توجه به این‌که محیط آرام است از آن‌جا که شخصیت‌ها در محیط متشنج و استعدادها در محیط آرام پرورش پیدا می‌کنند.

.......................................................

کاظم قلم چی: همه‌ی ما انسان هستیم و طبیعی است که مایوس شویم عقب بمانیم یا تنبلی کنیم و شما هم همین گونه هستید و ممکن است این اتفاقات برای شما هم بیفتد ولی باید یا خودتان یا دوستانتان یا دیگران به شما کمک کنند تا سریع به حالت عادی برگردید.

.......................................................

سیدعلی مهدوی: کاربرد نکات و فرمول‌های جدید سرجلسه آزمون سبب تثبیت آموخته ها می‌شود.

مهم ترین چیزی که امروز به من کمک کرد این بود که تا 2 ماه پیش در مدیریت زمان مشکل داشتم بعد از مدتی تصمیم گرفتم از سوالات بگذرم و سراغ درس بعدی بروم. این آزمون اول به زمان نگاه نکردم و به زیست پایه که رسیدم دیدم تعدادی سوال را هنوز ندیده بودم از آن ها گذشتم و وقتی به آخر آزمون رسیدم برگشتم و تعداد 7 یا 8 سوال را از درس های اختصاصی کار کردم و استراتژی بازگشت را اجرا کردم. برای اولین بار استراتژی بازگشت را پدرم به من گفت (پدر: فوق لیسانس معماری دانشگاه تهران) او گفت اگر زمانت را درست تنظیم کنی زمان اضافی خواهی آورد.

کاظم قلم چی: پدر و مادرهای تحصیل کرده اگر زمان صرف دانش آموزان کنند نتیجه ی دانش آموزان بهتر می شود.

معصومه نوروزی رتبه 24 منطقه 3 (پشتیبان ویژه‌ی حاضر در جلسه): من در دوران جمع بندی مشکل مشابه داشتم پشتیبان ویژه ی خودم به من گفت اگر ادعا می‌کنید روش زمان‌های نقصانی را اجرا می‌کنید ولی باز هم سوالی باقی بماند یعنی درست اجرا نکرده اید و مکمل زمان های نقصانی یعنی روش ضربدر و منها را هم باید اجرا کنید که من هم به این دانش‌آموز همین پیشنهاد را دارم.

کاظم قلم چی: اگر یک دانش آموز مثل ایشان باشد 15 دقیقه او تمام شود ولی تعدادی سوال برای او بماند و برود سراغ درس بعدی خوب است ولی روش زمان های نقصانی را درست اجرا نکرده است. در این روش باید دو کار کرد اول تشخیص درستی بدهد که سوالات وقت گیر را بشناسد و دوم این که اراده داشته باشد و آن سوال را کنار بگذارد. در نوبت اول باید فقط سوالاتی را سریع جواب دهید که در زمان استاندارد می توانید و سوالات دیگر را هم طبقه بندی کنید و در زمان نهایی برگردید.

من متوجه شده‌ام اگر گزینه صحیح را در سوال تشخیص بدهم در ذهنم تثبیت می شود هم‌چنین وقتی فرمول های جدیدی که در فیزیک یاد گرفته‌ایم را به کار نبریم جا نمی افتند سر جلسه ی آزمون فرمول جدیدی را که در درس فیزیک یاد گرفته بودم توانستم به کار ببرم که این کار خیلی لذت بخش بود.

متوجه شدم در ادبیات بخش واژه‌ها نقص دارم در شیمی 2 مبحث انرژی های یونش مشکل دارم تعادلی که در جواب دادن به تست ها داشتم بهتر شد و به تعادل رسیدم که اهمیت خیلی بیشتری دارد.

سوال ایشان: شما گفتید اگر به این فکر کنید که سر جلسه‌ی آزمون یاد می‌گیرید استرس نخواهید داشت من با پدرم گفتگو کردم، پدرم گفت اگر به جنبه ی یادگیری نگاه کنم و راه استرس را ببندم سر کنکور با استرس مواجه می شوم و به جای این کار به نظرمان باید استرس باشد ولی راه کنار آمدن با استرس را باید پیدا کنم.

کاظم قلم چی: واقعیت این است که باید متعادل باشد. این درست است یعنی هر دو جنبه وجود دارد استرس در حد متعادلی که طبیعی باشد سبب انگیزه می‌شود ولی اگر بیش از حد باشد مانع یادگیری است و چون شما در هر صورت استرس دارید و من باید بیشتر به این توجه کنم که استرس مانع یادگیری شما نشود. شما درست فکر می کنید و می توانید تعادل را برقرار کنید.

.......................................................

حمید محدثی رشته‌ی انسانی با میانگین تراز 7000: تاثیر مثبت بازیابی و خودنگاری آغازین در جلسه آزمون

جلسه قبل اولین جلسه ی حضورم در این جا بود و شور و حال زیادی داشتم که گفته های شما را اجرا کنم بخصوص در مورد بازیابی. یک بار با خودم گفتم زمان 20 دقیقه که به منزل می روم سعی کنم آموخته‌هایم را به خاطر بیاورم و ببینم چه چیزهایی را یاد گرفته ام. با توجه به این‌که این بازیابی، یک امتحان و آزمون نبود و استرس نداشتم مطالب را در مسیر و در حین پیاده‌روی بازیابی کردم به دوستانم هم گفته بودم بازیابی کنند چون همه این امکان را ندارند که اینجا بیایند و در جلسات شما باشند.

کاظم قلم چی: این کار اراده نیاز دارد و شما اراده دارید. شما به دوستانتان هم بیان کرده اید و وقتی به دوستانتان می گویید احساس بهتری دارید و فکر می کنید سرپرست هستید.

خودنگاری آغازین را اول می نوشتم ولی پایانی را نمی نوشتم این بار سعی کردم هر دو را بنویسم و سوالات آزمون را هم اول فکر می کردم باید همه را جواب بدهم ولی سعی کردم روش زمان های نقصانی را اجرا کنم. با خودم فکر کردم و به خودم می‌گفتم مثلا من این سوال را واقعا بلد نیستم یا یادم رفته است و پذیرفتم. وقتی درصد من کاهش پیدا می‌کرد، ترس داشتم که نکند افت کرده ام که نمی توانم جواب دهم ولی با خودم گفتم آقای قلم چی گفت آزمون برای یادگیری است و نگران نباشم و بپذیرم که برخی از سوالات را یاد نگرفته‌ام و بعدا یاد می گیرم.

برخی از قسمت های عربی را بلد نبودم و می ترسیدم سراغ آن ها بروم و اول فکر می کردم بعد از دبیر بهتر می شود ولی با حضور معلم هم بهتر نشد با خودم گفتم قبل از تدریس پیش خوانی کنم و بعد از تدریس دبیر تست بزنم و پاسخ تشریحی را حتما حتما کار کنم. من مثلا اقتصاد را با پاسخ نامه ی تشریحی یاد گرفتم با این روش ها کلا عربی را از 53 درصد به 90 درصد رساندم. آرایه را خوب می زدم ولی آزمون قبل بد زدم بررسی کردم و دیدم واقعا کمتر خوانده ام و آن را پذیرفتم و جبران کردم.

کاظم قلم چی: به این کار خودارزیابی و ناظر دوم شدن می‌گویند.

15 دقیقه آخر را سر جلسه ی آزمون ذخیره کردم و سراغ عربی رفتم و دیدم سوالاتی که قبلا برایم پاسخ دادن به آن‌ها سخت بود را توانستم در 20 یا 30 ثانیه پاسخ بدهم و به این نتیجه رسیدم چون استرس این را ندارم که سوالات مانده اند راحت تر توانستم جواب دهم.

من خیلی از سوالات اشتباه را بی‌دلیل جواب می دادم ولی امروز این کار را نکردم و دیدم خیلی بهتر شد.

.......................................................

آیا همه به برنامه نیاز دارند؟ ما در کانون دو برنامه داریم برنامه شخصی و برنامه راهبردی. امروز فرصت نشد این موضوع را مطرح کنیم اما برای این موضوع آماده باشید و درباره آن صحبت خواهم کرد. از شما می‌خواهیم 5 ویژگی دفتر برنامه ریزی و مقدمه‌ای که در دفتر برنامه‌ریزی نوشته‌ام را تا جلسه ی بعد بخوانید.

حمید محدثی حرف خوبی زد. او گفت اگر در درسی احساس می‌کنید پیشرفت نمی‌کنید کتاب آبی آن درس را تهیه کنید و استفاده کنید و من هم همین توصیه را دارم چون سوال‌های کتاب آبی اصلی‌ترین سوالاتی هستند که باید کار کنید.

 کتاب های سه سطحی نسبتا دشوار، دشوار و دشوارتر با استقبال خوب برتر ها مواجه شده است و مقاله ی علی سیفی را توصیه می کنم حتما در سایت کانون بخوانید و این کتاب را تهیه کنید و این کتاب برای ترازهای بالای 5000 قابل استفاده است حتی مالک خدابخش نمایندگی کانون در نمین بیان می کرد که او این کتاب را برای ترازهای بالای 4500 و 4800 هم پیشنهاد می کند و معتقد است برای این دانش آموزان هم قابل استفاده است. من به کسانی که فکر می کنند تیزهوش نیستند و نباید سراغ این کتاب بروند می خواهم بگویم این گونه نیست حتما یک مراجعه به این کتاب بکنید و از آن استفاده کنید فقط هم ما می توانیم این کتاب را تولید کنیم چون این کتاب براساس آزمون های سال های گذشته‌ی کانون است که براساس اطلاعات آماری سوالات با سطح های مختلف از هم تفکیک شده است و در این کتاب توضیح داده شده است که افراد با بازه‌های ترازی به چند تا از ده‌تای این سوالات می‌توانند پاسخ دهند.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 22 آبان 94

پدرهای دانش‌آموزان برتر تهران که بدون استثنا در تمام جلسات برترها فرزندشان را همراهی کرده‌اند.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 22 آبان 94

تمامی پدران دانش‌آموزان حاضر در جلسه‌ی نفرات برتر 22 آبان 94

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 22 آبان 94

مادرهای دانش‌آموزان برتر تهران که بدون استثنا در تمام جلسات برترها فرزندشان را همراهی کرده‌اند.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 22 آبان 94

تمامی مادران دانش‌آموزان حاضر در جلسه‌ی نفرات برتر 22 آبان 94

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 22 آبان 94

دانش‌آموزان برتر پسر تهران حاضر در جلسه‌ی نفرات برتر 22 آبان 94

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 22 آبان 94

دانش‌آموزان برتر دختر تهران حاضر در جلسه‌ی نفرات برتر 22 آبان 94 


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه