کشف خوشه کهکشانی غول‌پیکر در فاصله 8.5 میلیارد سال نوری

محققان دانشگاه ویسکانسین- مدیسون ایالات متحده موفق به ساخت فتودیود بر پایه سیلیکون بلورین شدند که از نظر سرعت و قابلیت انعطاف، بهترین نمونه موجود در جهان است.

کشف خوشه کهکشانی غول‌پیکر در فاصله 8.5 میلیارد سال نوری

ستاره‌شناسان موفق به کشف یک خوشه غول‌پیکر کهکشانی در بخش دورافتاده‌ای از جهان شده‌اند که نام بزرگترین ساختار کشف شده در چنین فاصله‌ای را از آن خود کرده است.

این خوشه کهکشانی موسوم به «جسم غول‌پیکر فوق متراکم J1142+1527» در فاصله 8.5 میلیارد سال نوری قرار گرفته و توسط تلسکوپ‌های فضایی اسپیتزر و وایز (WISE) شناسایی شده است.

خوشه‌های کهکشانی، گروههایی از هزاران کهکشان محدود شده با گرانش هستند که صدها میلیارد ستاره دارند.

خوشه‌ها با گذشت زمان و با جذب اعضای جدید بزرگتر و بزرگتر می‌شوند.

پیتر آیزنهاردت، از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و از مولفان این تحقیق گفت: بر اساس درک ما از چگونگی رشد خوشه‌های کهکشانی از آغاز جهان، این خوشه باید یکی از پنج خوشه غول‌پیکر موجود در کل جهان باشد.

این محققان در سال‌های آتی قصد دارند با استفاده از تلسکوپ اسپیتزر به بررسی بیش از 1700 کاندید خوشه کهکشانی پرداخته و بزرگترین آن‌ها را مشاهده کنند. پس از این کار، آن‌ها می‌توانند چگونگی تکامل یافتن این کهکشان‌ها را در چنین محیطهای دوری بررسی کنند.