یادگیری با بازدهی مناسب قبل از امتحانات نیم‌سال اول

دانش‌آموز مطالب جدید را پیش‌بینی و آن را چندین بار پیش‌خوانی کند.



با توجه به گذشت زمان زیاد از سال تحصیلی در نیم‌سال اول، یادگیری مؤثر و مفید، مهم‌ترین محک و دغدغه‌ی معلمان و اولیا با برگزاری امتحانات کلاسی و پرسش و پاسخ در خانه، پیرو پیگیری عملکرد مدرسه است. این پیگیری همه‌جانبه پایان نمی‌پذیرد، مادامی که دانش‌آموز در دیگر وظیفه‌ی کلیدی و مهم خود، یعنی آزمون‌های روز جمعه‌ی کانون عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد.

یادگیری زمانی بازدهی بالا و مفید خواهد داشت که:

  • دانش‌آموز مطالب جدید را پیش‌بینی و آن را چندین بار پیش‌خوانی کند.

  • در کلاس تمام تمرکز و حواسش به مباحث جدید کتاب باشد.

  •  با توجه به زمان باقی‌مانده و نزدیک بودن امتحانات نیم‌سال اول، حل تمرین‌های مشابه کتاب، از کتاب کار یا سؤالات پرتکرار را در کلاس درس از معلم بخواهد. معمولاً در این سؤالات نکات کلیدی و مهمی نهفته است که دانش‌آموز می‌تواند قبل از رسیدن به بن‌بست احتمالی، رفع اشکال کند.

  • یادگیری سطحی مباحث در کلاس درس، پایان کار نیست. حل چند تمرین از کتاب کار در ساعات تفریح یا اوقات فراغت همراه با هم‌کلاسی‌ها در مدرسه می‌تواند یادگیری در خانه را دوچندان کند.

  • با تدابیری که در مدرسه اندیشیده‌اید، فرایندِ طلایی خواندن درس هر روز در همان روز با روحیه‌ای بسیار بالا انجام خواهد شد و یادگیری مباحث آموخته‌شده‌ی چند درس در مدرسه در عصر همان روز به‌راحتی و شیرینی هر چه تمام‌تر انجام خواهد شد. این انگیزه می‌تواند شروع بسیار جذابی برای افزایش ساعت مطالعه‌ی روزانه و مطالعه‌ی هفتگی در کنار حل تمرین متعدد و در ادامه، تمرین مدیریت زمان با کمک تست‌ زدن باشد.

  • تکرار این روند با یک برنامه‌ریزی دقیق و کنترل‌شده، کار شما را در آزمون روزهای جمعه بسیار آسان خواهد کرد. هدف در نیم‌سال اول ایجاد یک زیرساخت و بستر مناسب برای حفظ و ارتقای معدل سال گذشته است که قاعدتاً با زیرکی و تلاش خودتان و تدابیر هوشمندانه‌ی سه عنصر شامل اولیا، مدرسه و کانون این موفقیت حاصل خواهد شد. یادگیری با بازدهی بسیار بالا قبل از امتحانات نیم‌سال اول شما را از حضور در امتحانات و هم‌چنین آزمون جمع‌بندی نیم‌سال اول آسوده‌خاطر خواهد کرد.