هر قرص کلسیم برابر با چند لیوان شیر است؟

مصرف قرص‌های مکمل کلسیم هرچند به بدن کلسیم می‌رسانند اما مانند شیر نمی‌توانند کمبودهای کلسیمی بدن را جبران کنند.

هر قرص کلسیم برابر با چند لیوان شیر است؟



دکتر کمالزاده متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت : کلسیم یکی از اجزای سازنده استخوان است وغذای روزانه هر فرد بالغ ، باید حداقل حاوی 1000 تا1200 میلی گرم کلسیم باشد. البته این مقدار در زنان باردار ، شیرده ، افراد مسن و بچه ها بیشتر بوده و بین 1500تا2000 میلی گرم است و افراد مختلف مقدار مورد نیاز کلسیم بدن خود را می توانند با مصرف قرص های کلسیم و لبنیات و .. تامین کنند.

این متخصص تغذیه افزود : مقدار کلسیمی که از مصرف قرص های کلسیم و یا از خوردن لبنیات به خصوص شیر جذب بدن می شود با یکدیگر متفاوت است و درواقع ضریب قابلیت جذب قرص مکمل کلسیم حدود 25 درصد و این ضریب در مورد شیر بیش از 40 درصد است چرا که محلول بودن کلسیم شیر، وجود ویتامین D ، لاکتوز و .. ضریب قابلیت جذب کلسیم را افزایش می دهد. 

وی بیان کرد :خاصیت بیولوژیکی کلسیم شیر از کلسیم موجود در مکمل های کلسیمی، آبهای معدنی کلسیمی و دیگر منابع غذایی، بیشتر است.همچنین کلسیم موجود در منابع گیاهی و سبزیجات مانند اسفناج نمیتواند مانند کلسیم شیر برای انسان خصوصا کودکان و نوجوانان مفید و قابل جذب باشد چرا که در منابع گیاهی برخی مواد به عنوان بازدارنده های کلسیمی وجود دارند که مانع جذب کلسیم بدن می شوند که این مواد در شیر و محصولات لبنی وجود ندارد. 

دکتر کمالزاده در خصوص تفاوت مصرف قرص کلسیم ومصرف شیر تصریح کرد : یک واحد لبنیات حدود 300 میلی‌ گرم کلسیم را تأمین می ‌کند. یک واحد لبنیات برابر با یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا 45 گرم پنیر است. افرادی که به مقدار کافی کلسیم را از راه غذا دریافت نمی‌ کنند، برای رفع نیازشان باید مکمل کلسیم مصرف کنند. البته در مصرف مکمل کلسیم باید به این نکته توجه داشت که مقدار عنصر کلسیم موجود در مکمل را در نظر بگیریم نه مقدار کل مکمل را؛ مثلا یک قرص کربنات کلسیم 500 میلی ‌گرمی، فقط 200‌ میلی ‌گرم کلسیم خالص دارد. بنابراین فرد با مصرف این قرص فقط 200‌ میلی‌گرم کلسیم دریافت می‌ کند نه 500 میلی‌ گرم. کلسیم در روده کوچک جذب می ‌شود، ولی تمام کلسیم مصرف شده، جذب نمی‌ شود. مقدار جذب کلسیم بستگی به عوامل مختلفی از جمله محیط اسیدی روده، مقدار ویتامین D بدن، مقدار استروژن بدن و نوع مکمل کلسیم دارد.

وی خاطر نشان کرد : مصرف روزانه 3 لیوان شیر می تواند، عمده احتیاجات بدن را تامین کند. شیر نه تنها از نظر کلسیم بسیار غنی است بلکه به عنوان یک غذای کامل محسوب می شود که تقریباً کلیه نیازهای مواد مغذی انسان را تامین می کند. وجود ترکیباتی مثل ویتامین D ، لاکتوز نه تنها باعث جذب بیشتر کلسیم می شود بلکه شرائط لازم برای جذب فسفر شیر که برای تراکم استخوانها ضروری است را نیز فراهم می نماید. این مزایا را نمی توان در منابع دیگر کلسیمی مثل قرص های مکمل کلسیم، منابع گیاهی و آب های معدنی، مشاهده نمود. 

منبع :

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب