ترکیب جدیدی که آب‌مروارید را معکوس می‌کند

تیمی از دانشمندان یک ترکیب شیمیایی جدید را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند در قطره چشم برای معکوس کردن آب مروارید که یکی از دلایل اصلی نابینایی در سراسر جهان است، مورد استفاده قرار بگیرد.

ترکیب جدیدی که آب‌مروارید را معکوس می‌کند

به گزارش سرویس علمی ایسنا، ترکیب تازه کشف شده، نخستین نمونه قابل حل برای ایجاد پایه یک داروی قطره چشمی برای آب مروارید است.

تیم محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو، دانشگاه میشیگان و دانشگاه واشنگتن با 2450 ترکیب آغاز به کار کرده و در نهایت بر روی 12 مورد تمرکز کردند که اعضای یک گروه شیمیایی موسوم به استرول‌ها هستند.

یکی از آن‌ها موسوم به لانوسترول‌ نشان داد که آب مروارید را معکوس می‌کند، اما از آنجایی که این ماده از حل‌پذیری محدودی برخوردار است، ترکیب باید درون چشم تزریق می‌شد تا تاثیرش را اعمال کند.

محققان از لانوسترول‌ و سایر استرول‌ها به عنوان یک سرنخ استفاده کرده و 32 استرول دیگر را مونتاژ و آزمایش کردند. آن‌ها در نهایت به یک ترکیب موسوم به ترکیب 29 رسیدند که محتمل‌ترین کاندید با قابلیت حل‌پذیری موثر و قابل استفاده در قطره‌های چشم منحل کننده آب مروارید بود.

آن‌ها سپس این ترکیب را در یک فرمول قطره چشم بر روی موش‌های دارای جهش ژنتیکی که آن‌ها را در معرض آب‌مروارید قرار می‌داد، آزمایش کردند.

محققان دریافتند که این قطره‌های چشم تا حدی شفافیت عدسی موش‌ها را که تحت تاثیر آب مروارید قرار گرفته بود، بازیابی کرد.

نتایج مشابه در زمان اعمال این ترکیب بر روی موش‌های مبتلا به آب‌مروارید ناشی از پیری و همچنین بافت عدسی انسان جدا شده طی جراحی آب‌مروارید مشاهده شد.

این یافته‌ها در مجله ساینس منتشر شده است.

حرکت هماهنگ ساده ( قسمت دوم ) از فیزیک چهارم تجربی