تمرکز: توانایی هدایت کردن فکر (2)

در قسمت قبل نکاتی را در مورد این‌که در حین مطالعه تمرکز داشته باشید گفتیم. در ادامه نکات دیگری را آورده‌ایم.



در قسمت قبل نکاتی را در مورد این‌که در حین مطالعه تمرکز داشته باشید گفتیم. در ادامه نکات دیگری را آورده‌ایم.

به خودتان جایزه دهید

وقتی کاری را به اتمام رساندید یا نتیجه و نمره‌ی خوبی گرفتید، به خودتان جایزه دهید. شاید بعضی وقت‌ها نمرات و نتیجه‌ی شما به قدر کافی مناسب نباشد. روش‌های دیگری را امتحان کنید تا تمرکزتان را روی مطالعه افزایش دهید.

مطالعه‌تان را فعال‌‌تر کنید

معلمتان می‌تواند در این مورد به شما کمک کند. خواندن یک موضوع می‌تواند خسته‌کننده باشد به خصوص در مواقعی که شما از آن لذت نبرید. مطالعه‌تان را مؤثرتر و تمرکز را آسان‌تر کنید. از تکنیک‌های فعال خواندن استفاده کنید. این موضوع مغز شما را از سرگردانی دور می‌کند و این اطمینان را به شما می‌دهد که نتیجه‌ی خوب خواهد بود.

  • از خودتان در مورد آن‌چه خوانده‌اید بپرسید.

  • نگاهی گذرا به صفحه‌ها و خلاصه‌هایی که در حین مطالعه انجام دادید بیندازید.

به سیستم بدنتان توجه کنید

واقعیت این است که ما در طول روز در زمان‌هایی خاص پرانرژی و بعضی زمان‌ها کم‌انرژی هستیم. باید ببینید در چه زمان‌هایی پرانرژی هستید و سعی کنید در این زمان‌ها مطالعه کنید. در این صورت می‌توانید بیش‌تر تمرکز کنید و مطالب را در ذهنتان تثبیت کنید. زمان‌هایی که انرژی شما کم است مطالعه برای‌تان دشوار خواهد بود. برای برخی افراد صبح اول وقت زمان‌های پرانرژی هستند. برای برخی از افراد هم برعکس است و در شب پرانرژی هستند. هر کدام از شما باید به سیستم بدنی‌تان توجه کنید.

به اندازه‌ی کافی بخوابید

فواید خوب خوابیدن خیلی زیاد است. خوابیدن نه‌تنها هورمون‌های شما را تنظیم می‌کند و یادگیری‌تان را تثبیت می‌کند، بلکه باعث می‌شود برای روز بعد پرانرژی باشید. درواقع تلاش برای تمرکز در زمانی که شما خسته هستید و خوابتان می‌آید کاری بیهوده است. اکثر افراد به 7 الی 9 ساعت خواب در شب نیاز دارند؛ بعضی‌ها کمی بیش‌تر و بعضی‌ها کمی کم‌تر.

غذای سالم بخورید

اگر غذای شما سالم باشد بدنتان سالم می‌شود و ذهنتان سالم‌تر و سرحال‌تر خواهد بود. هدف، خوردن غذاهای متنوع و مفید است: میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، گوشت بدون چربی، لبنیات و آجیل

غذاهای چرب را زیاد نخورید: سیب‌زمینی سرخ‌کرده، چیپس و...

رژیم غذایی سالم به شما انرژی بیش‌تری می‌دهد و ذهن شما را آماده‌تر می‌کند. از خوردن غذاهای سفید پرهیز کنید مانند: سیب‌زمینی، آرد و روغن. آن‌ها فقط غذاهایی هستند که کسل‌کننده هستند. نوشیدنی‌های شکردار نیز باعث می‌شود در کلاس یا در زمان مطالعه بی‌حال و کسل شوید.

افکارتان را کنترل کنید

این بستگی به خود شما و انگیزه‌تان دارد. تمام تلاشتان را بکنید. اگر خودتان را متقاعد کنید می‌توانید تمرکز کنید. ذهنتان را برای یک مطالعه‌ی مثبت تصرف کنید و شما می‌توانید این کار را انجام دهید. هیچ چیزی نمی‌تواند شما را متوقف کند به جز خود شما.

مبحثی را که می‌خواهید مطالعه کنید تقسیم‌بندی کنید و به خودتان بگویید که در این مدت‌زمان آن را مطالعه خواهید کرد. تقسیم‌بندی، یادگیری را راحت‌تر می‌کند و یادگرفته‌ها را تثبیت می‌کند.

مباحث آسان‌تری را که دوست دارید مطالعه کنید

زمانی که شما تازه شروع می‌کنید می‌توانید تمرکز با صدای آرام را با بالاترین حد به دست آورید. اگر شما مباحث آسان‌تر را اول بخوانید در تمام طول مطالعه استرس مباحث مشکل را دارید و این میزان بهره‌وری و تمرکز شما را خیلی پایین می‌آورد. مراقب باشید در حین مطالعه در باتلاق مطالعه نیفتید. گاهی اوقات ممکن است برخی از مطالبی که می‌شود در حداقل زمان مطلوب مطالعه کرد وقت زیادی از شما را بگیرد و بدون این‌که متوجه زمان شوید همه‌ی زمان را از دست دهید؛ بنابراین زمان‌های‌تان را محدود کنید و بر پیشرفت مطالعه‌تان نظارت کنید.


منبع :