تمرکز: توانایی هدایت کردن فکر (1)

آیا شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که مشکل تمرکز حواس در حین مطالعه دارید؟ نگران نباشید.



آیا شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که مشکل تمرکز حواس در حین مطالعه دارید؟ نگران نباشید. ممکن است این موضوع، مشکل اکثر دانش‌آموزان باشد. مهم نیست که شما در چه مقطعی هستید یا در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنید، مهم این است که هنگام مطالعه، تمرکز داشته باشید و از حواس‌پرتی جلوگیری کنید. شاید لازم است تغییری در روش مطالعه‌تان داشته باشید. همه‌ی ما در مواقعی توانایی تمرکز کامل را داریم. مثلاً ممکن است به یک بازی آن‌قدر علاقه‌مند باشیم که غرق در آن شویم و گذشت زمان را احساس نکنیم. ولی در مواقعی دیگر امکان دارد:

فکر شما دائم از موضوعی به موضوع دیگر بپرد.

نگرانی‌های ذهنی شما، حواستان را پرت کند.

قبل از این‌که متوجه شوید، حواستان به یک موضوع خارجی منعطف شود.

نکاتی که در این‌جاست می‌تواند برای رفع این مشکلات به شما کمک کند.

محیطی مناسب را برای تمرکز و مطالعه انتخاب کنید

اتاقتان باید ساکت، مرتب و به دور از چیزهایی باشد که حواس شما را پرت می‌کند. هنگام مطالعه روی صندلی پشت میز بنشینید. هرگز در رختخواب مطالعه نکنید.

همه‌ی چیزهایی را که در حین مطالعه به آن نیاز دارید در دسترس قرار دهید

مداد، خودکار، های‌لایت‌ها و کتاب‌هایی را که لازم دارید در دسترس خود قرار دهید. کتاب‌های کمک‌درسی و یادداشت‌های‌تان را حتی اگر احساس می‌کنید نیازی به آن‌ها ندارید در دسترس خود قرار دهید. کامپیوترتان در صورتی در دسترس باشد که بخواهید از آن برای مطالعه استفاده کنید؛ در غیر این صورت آن را خاموش کنید.

متمرکز شدن

اهداف مطالعه را تعیین کنید: این‌که امروز چه چیزی را می‌خواهید مطالعه کنید.

تغذیه‌ی مناسب

سعی کنید یک میان‌وعده‌ی مناسب داشته باشید. پسته، بادام، شکلات، آب‌هویج، خرما، عسل و خرما به همراه شیر به کاهش استرس کمک زیادی می‌کند. هرگز از مواد کافئین‌دار و آب‌میوه‌های صنعتی استفاده نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف چای و قهوه و آب‌میوه‌های صنعتی به‌شدت استرس‌زا هستند و تمرکزتان را به هم می‌زنند و باعث بی‌خوابی می‌شوند. این سبب اختلالاتی در تعادل بدن و ترشح بیش‌تر برخی هومون‌ها از جمله آدرنالین و کورتیزول می‌شود. این هورمون‌ها که هورمون استرس نام دارند، به بدن کمک می‌کنند که انرژی بیش‌تری برای مقابله با شرایط جدید داشته باشد. درست است که قهوه و مواد کافئین‌دار در کوتاه‌مدت سبب بیداری و تمرکز حواس می‌شود اما خواص آن در چند دقیقه برعکس می‌شود. هرگز وعده‌ی غذایی صبحانه را حذف نکنید که در کنترل استرس نقش اساسی دارد؛ زیرا هنگام صبح میزان ترشح هورمون‌های استرس‌زا به بیش‌ترین حد خود رسیده و صبحانه سبب کنترل استرس می‌شود.

پخش موسیقی آرام

برای برخی از افراد گوش دادن به موسیقی در حین مطالعه به تمرکزشان کمک می‌کند. سعی کنید آن را امتحان کنید. وقتی موسیقی گوش می‌دهید نباید کوچک‌ترین پس‌زمینه‌ای داشته باشید؛ چون حواستان را پرت می‌کند. سعی کنید از موسیقی‌هایی که قبلاً هم آن را شنیده‌اید استفاده کنید؛ موسیقی‌هایی مانند صدای باران، جریان رودخانه و دیگر صداهای خوشایندی که به مطالعه‌ی شما کمک کند.

وقت‌های استراحت منظم برای خود در نظر بگیرید

مغز شما نیاز به استراحت دارد تا دوباره شارژ شود. با توجه به نیازتان هر یک ساعت یک‌بار یا هر یک و نیم ساعت یک‌بار 10 الی 20 دقیقه به خودتان استراحت دهید. در این مواقع سعی کنید از اتاقتان بیرون بروید. موضوع‌های مطالعه را عوض کنید

مطالعه‌ی مداوم یک موضوع، ذهنتان را خسته می‌کند. سعی کنید موضوع مطالعه را هر یک یا دو ساعت یک‌بار عوض کنید. موضوع‌های جدید ذهن شما را از خواب بیدار می‌کند.

زمانی را برای فکر کردن در مورد نگرانی‌های روزمره‌تان اختصاص دهید

بعضی اوقات مطالعه، سخت است؛ چون بعضی از اتفاقات خوب و بد دنیای واقعی ممکن است ذهن شما را درگیر کند. شما در این مواقع احساس می‌کنید که نمی‌توانید افکارتان را کنترل کنید، در حالی که می‌توانید. به خودتان بگویید: «من الان این‌جا هستم. بعداً در زمانی که برای فکر کردن به آن مسائل اختصاص داده‌ام به آن موضوع فکر خواهم کرد.» این باعث می‌شود آرامش خاطر داشته باشید. سعی نکنید فکر خاصی را از ذهنتان بیرون نگه دارید؛ چون ذهنتان مقاومت می‌کند. در این هنگام ممکن است شما با خود بگویید که من نباید در مورد فلان چیز فکر کنم و این باعث می‌شود آن فکر برگردد. بهتر است به جای این کار توجهتان را به موضوع اصلی یعنی مطالعه جذب کنید. به عنوان مثال ساعت 4.5 تا 5 بعدازظهر را برای زمان افکار و نگرانی‌های خود تعیین کنید. اکنون در هر زمان دیگری از روز که نگران چیزی شدید و فکرتان منحرف شد، به خودتان یادآوری کنید که زمان مخصوصی برای آن نگرانی دارید. سپس بگذارید تا آن فکر در آن زمان از ذهنتان خارج شود و توجه خود را به موضوع اصلی برگردانید. شما باید برای این کار تمرین کنید و این تمرینات به زمان نیاز دارد تا بتوانید نتیجه بگیرید.


منبع :

معادله ها و نامعادله ها از ریاضی 1 دهم
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دهم ریاضی)
دبیر : ایمان نخستین