کشف جزء جدیدی از کهکشان راه شیری

گروهی از ستاره‌شناسان به تازگی جزء جدیدی از کهکشان راه شیری را کشف کرده‌اند که تاکنون ناشناخته بود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، طبق این مطالعه، منطقه مرکزی کهکشان راه شیری که پیش از این تصور می‌شد محل قرارگیری تعداد بیشماری از ستارگان پیر بوده، در واقع منزلگاه ستارگان جوان است.

محققان با استفاده از داده‌های دریافتی بین سالهای 2010 و 2014 از تلسکوپ ویستا (VISTA) در رصدخانه پارانال، رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی، به این اکتشاف دست یافتند.

استیفان دیکانی، نویسنده ارشد این تحقیق از دانشگاه اسقفی کاتولیک شیلی ‌گفت: پیش از این فکر‌ می‌کردیم برآمدگی مرکزی کهکشان راه شیری شامل شمار زیادی از ستارگان پیر باشد، اما داده‌های دریافتی از ویستا، مورد جدید و بسیار جوانتری را به وسیله استانداردهای اخترشناسی آَشکار کرد.

ستاره‌شناسان موفق به شناسایی 655 ستاره نامزد متغیر از نوع ستارگان متغیر قیفاووسی شدند. این ستارگان به طور دوره‌ای جمع و باز شده و از چند روز تا چند ماه تکمیل چرخه‌شان به طول می‌انجامد و در این دوره تغییر قابل‌توجهی در روشنایی‌شان رخ می‌دهد.

محققان دریافتند تمام ستارگان قیفاووسی مانند هم نیستند، بلکه آنها در دو کلاس طبقه‌بندی ‌می‌شوند که یک کلاس از سایر ستارگان جوانتر هستند.

این گروه تحقیقاتی از میان 655 نمونه، 35 ستاره را که متعلق به گروهی با نام قیفاووسی‌های کلاسیک بودند، تشخیص دادند. این گروه ستارگان بسیار جوان و درخشان بوده و از حالت معمول این گروه که خیلی پیرتر و ساکن برآمدگی مرکزی راه شیری هستند، بسیار متفاوت‌تر هستند.

دانته مینیتی، مولف دوم تحقیق از دانشگاه آندرس بلو در سانتیاگو خاطرنشان کرد: تمام 35 مورد کشف شده از گروه قیفاووسی‌های کلاسیک کمتر از 100 میلیون سال عمر دارند. جوانترین ستاره قیفاووسی ممکن است تنها 25 میلیون سال عمر داشته باشد، اگرچه نمی‌توان حضور احتمالی قیفاووسی‌های درخشانتر و جوانتر را انکار کرد.

یافته‌های جدید در مجله Astrophysical منتشر شده است.