آزمون غیرحضوری : دفترچه‌ای پرارزش

مقاله‌ی زیر یادداشت علیرضا محمدعربی دانش‌آموز رشته‌ی تجربی در مورد آزمون غیرحضوری است که آن را دفترچه‌ای به ظاهر ساده ولی پرارزش و بی‌نظیر می‌داند. صحبت‌های او را در زیر مطالعه کنید:



آزمون غیرحضوری، دفترچه‌ای است متشکل از مباحث اختصاصی آزمون پیش‌روی دانش‌آموزان که آزمون سال گذشته‌ی کانون بوده است. رویکردهای متفاوتی جهت نحوه‌ی استفاده از این دفترچه پیشنهاد می‌شود که عبارتند از:

  • استفاده از آزمون غیرحضوری در ابتدای دو هفته که نقش بازیابی اطلاعات را دارد و در این روش دانش‌آموزان مطالعه‌ی بین دو آزمون خودشان را براساس نتیجه‌ای که در این آزمون کسب می‌کنند قرار می‌دهند.

  • استفاده در جمعه‌ی بین دو آزمون

  • استفاده در روز قبل از آزمون

  • استفاده در چند روز قبل از آزمون

  • استفاده از این دفترچه به صورت مبحثی و درس محور

مقاله‌ی زیر یادداشت علیرضا محمدعربی دانش‌آموز رشته‌ی تجربی در مورد آزمون غیرحضوری است که آن را دفترچه‌ای به ظاهر ساده ولی پرارزش و بی‌نظیر می‌داند. صحبت‌های او را در زیر مطالعه کنید:

در اولین سال حضورم در کانون با پدیده‌ای به نام آزمون غیرحضوری آشنا شدم، آزمونی که شاید در نگاه اول وسیله‌ای برای سنجش و رفع اشکال قبل از آزمون اصلی به نظر برسد اما چیزی به مراتب شگفت‌انگیزتر از این‌هاست!

در آزمون گذشته پس از اتمام مطالعه در 2 روز آخر فرصت دوهفته‌ای آزمون‌ها خیلی جدی تصمیم گرفتم این آزمون را از خودم بگیرم و پس از حل آن به نتایجی رسیدم.

عموما در کانون چندین روش برای استفاده از این دفترچه‌ی بی‌نظیر پیشنهاد می‌شود:

در اواسط هفته‌ی دوم برگزار شود تا در آخر هفته‌ی دوم بتوان از آن به عنوان ابزاری برای یافتن ایرادات و پیدا کردن یادگیری‌های ناقص بهره برد.

در اواخر هفته‌ی دوم این آزمون برگزار شود تا در آخرین لحظات قبل از آزمون، آزمونی با بیشترین مشابهت به آزمون آنی برگزار شود تا علاوه بر فوایدی که در فوق اشاره شد به نوعی باعث بالا رفتن بازده‌ دانش‌آموز سر جلسه آزمون بشود.

در این روش به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود آزمون غیرحضوری را در جمعه‌ی بین 2 آزمون برگزار کنند.

دقیقا نکته همین‌جاست: چیزی که من در طی همین چند وقت که از کانونی بودنم می‌گذرد متوجه آن شدم این است که در روش‌های اول و دوم فرصت کافی برای رفع اشکال در مباحث یادگیری ناقص و یا ضعف یادگیری‌هایم پس از برگزاری آزمون غیرحضوری ندارم لذا تصمیم گرفتم ار روش سوم استفاده کنم.

در روش سوم علاوه برداشتن فرصت کافی برای رفع اشکال و مرور مباحثی که در آزمون غیرحضوری به آن‌ها پاسخ ندادم یا غلط زده‌ام می‌توان به وسیله‌ی استانداردترین تست‌ها، مروری اجمالی بر مباحث داشت و از تکنیک بازیابی اطلاعات استفاده کرد و بازده خود را چندبرابر کرد. زیرا سوالات آزمون غیرحضوری همگی یا از آزمون‌های سال گذشته‌ی کانون و یا از آزمون‌های سراسری انتخاب شده‌اند. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از روش سوم هم این است که در این روش تعداد آزمون‌های برگزار شده در طول روند آماده‌سازی برای کنکور بیشتر می‌شود و می‌توان به کمک آن بازخورد دقیق‌تری از تلاشمان در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تری برسیم، این‌که در پایان هر هفته بدانیم که در کجای مسیر قرار داریم و ایرادات خود را در هفته‌ی آتی اصلاح کنیم.

از آن‌جائی‌که آزمون غیرحضوری فقط شامل اختصاصی‌هاست،‌ یک کار دیگری که من انجام می‌دهم این است که از کتاب زرد عمومی هم هر بار یک آزمون عمومی همزمان با آزمون غیرحضوری از خودم می‌گیرم.

دوست عزیز، دیگر وقت آن رسیده است که نگاه خود را به این دفترچه‌ی کم‌حجم ولی دوست‌داشتنی و بی‌نظیر عوض کنیم.

فراشناخت در پایان تابستان :دستاوردها و برنامه برای ادامه سال